Găzduire de aeronave extinsă – deși depozitele de avioane, în special cele din deșerturile din vestul Statelor Unite, atrag fotografi și entuziaști ai istoriei aeronautice, ele reprezintă o problemă ecologică. În prezent, foarte puține componente de avion sunt reciclate, fiind o adevărată „resursă inedită”, conform unei companii europene, conform sursei La Libre.
Spre deosebire de alte industrii, precum cea auto, producătorii și deținătorii de avioane nu sunt obligați legal în acest sens. Singura urmărire logică este cea economică, neschimbabilă.
„În actualitate, abandonarea unui avion implică costuri mai mici decât demontarea acestuia,” a explicat Stéphane Burton, directorul grupului aeronautic belgomaghiar Orizio, pentru La Libre. Astfel, zonele cu spațiu vast – precum deșertul Mojave din Arizona, aeroporturile din Teruel (Spania), Tarbes (Franța) sau anumite locații din Africa – s-au specializat în depozitarea avioanelor vechi, scoase din uz.
„Unii lasă această sarcină altora, lăsând aparatele să ruginească,” a menționat un specialist pentru La Libre.
Criză de componente în sectorul aeronautic
Sabena Engineering, filială a grupului belgian Orizio specializată în mentenanța aeronavelor, intenționează să schimbe această situație. Ea a identificat un teren în apropiere de aeroportul din Charleroi, unde dorește să recicleze avioane și, în același timp, să obțină profit.
Inițiativa vine pe fondul unei schimbări emergente de paradigme în domeniu – fie din convingere, fie din cauza presiunilor, industria aeronautică acordă tot mai multă importanță amprentelor sale asupra mediului înconjurător.
Imagine cu un depozit de avioane în Tucson, Arizona. Fotografii: Shelley Dennis, Crackerclips și Michaelfitzsimmons / Dreamstime
Totodată, există și motive financiare. Industria aeronautică se află într-o criză istorică pe lanțurile de producție ale avioanelor comerciale. Problemele recurente ale principalilor producători, Boeing și Airbus, precum și ale furnizorilor lor, determină companiile aeriene să caute alternative, inclusiv piața de seconde-hand. „Unele componente de aeronavă au devenit de neprețuit,” susține Stéphane Burton.
Obiectivul Sabena Engineering este să recupereze aceste piese și să le valorifice, evitând transformarea avioanelor dezafectate în simple grămezi de metal vechi. „Dacă demontarea este executată corect, practic totul are valoare la un avion abandonat, inclusiv scaunele,” a menționat un reprezentant al companiei.
Scopul urmărit este ca o proporție semnificativă a pieselor să poată fi reutilizată pe alte aeronave, după certificare adecvată. În aviație, acest proces este numit colocvial „canibalizare”, iar termenul oficial este economie circulară. „Astfel, evităm un ciclu extrem de poluant, reprezentat de extracția resurselor necesare fabricării acestor piese,” subliniază Burton.
Compania belgiană nu începe de la zero
Anumite componente, precum pompele hidraulice, pot fi utilizate și în alte industrii, cum ar fi cea auto. Pentru celelalte piese, Sabena Engineering plănuiește colaborarea cu un partener, compania Comet, specializată în prelucrarea metalelor. „Deținem tehnologii inovatoare care permit separarea diferitelor tipuri de aluminiu din structura unui Airbus sau Boeing, facilitând reutilizarea lor,” explică un reprezentant al Sabena.
Obiectivul companiei, cu sediul în micuțul oraș Gosselies din regiunea Charleroi, este de a demonta între 30 și 50 de aeronave anual, în condițiile în care la nivel global, între 700 și 1.000 de avioane ies din serviciu în fiecare an. Sediul din Charleroi ar urma să devină operațional până în 2030.
Estimările indică o investiție totală de 50 de milioane de euro în proiect, iar deja au fost obținute angajamente în valoare de 18 milioane de euro din partea autorităților regionale. În cazul succesului, compania intenționează să își extindă activitatea în Maroc și California, în apropierea celor mai mari depozite de avioane din lume.
Sabena Engineering este în prezent recunoscută în special pentru întreținerea avioanelor militare. La Gosselies, gestionează unul dintre cele trei centre globale și cel mai extins din Europa pentru servicii de mentenanță pentru avioanele F-16. Din 1989 și până în prezent, a livrat peste 1.600 de aeronave militare revizuite, produse de Lockheed Martin.
Fotografie: Timrobertsaerial / Dreamstime.com.

