- Reportaj realizat de Sylvia Pfeifer, Kana Inagaki, Oliver Telling și Clara Murray (Londra), Olaf Storbeck (Frankfurt/Main), Ian Johnston (Paris) și Richard Milne (Oslo)
La începutul săptămânii, președintele american a amânat aplicarea unor taxe vamale semnificative împotriva Canadei și Mexicului, însă Uniunea Europeană rămâne ținta principală, determinând directorii executivi să se întrebe despre amploarea și efectele eventualelor taxe noi.
Directorii executivi europeni, îngrijorați de noi taxe americane
Markus Krebber, directorul general al RWE din Germania, unul dintre cei mai mari producători de energie din Europa, a declarat că amenințarea cu taxele încetinește investițiile companiei sale în proiecte eoliene și solare în SUA.
Posibilele taxe la import au generat o mare incertitudine cu privire la „ce se poate obține în SUA”, a declarat Krebber la un eveniment din această săptămână. El a subliniat că materiile prime, precum palele turbinei și bateriile, „trebuie importate, deoarece nu există încă producție locală” în SUA.
Unele companii, inclusiv grupul francez de lux LVMH și gigantul petrolier anglo-olandez Shell, au luat în considerare posibilitatea de a-și extinde prezența în SUA.
Dar Krebber a spus: „Clienții noștri importanți transmit administrației (Trump) că trebuie să clarifice situația cât mai repede posibil; altfel, riscă să obțină efecte contrare intențiilor lor.”
UE negociază concesii pentru a evita un război comercial cu SUA
Analistii de la Goldman Sachs au menționat într-un raport că „incertitudinea comercială, mai mult decât taxele în sine, afectează creșterea economică și deciziile de investiții.”
Banca anticipează deja un impact al barierelor comerciale, specialiștii în capitaluri proprii prognozând o creștere a câștigurilor pe acțiune la nivel european de doar 3% în 2025, mult sub previziunile medii ale analiștilor.
UE se pregătește să facă concesii pentru a evita un conflict comercial cu președintele Trump, care s-a plâns că europenii „nu cumpără mașini, produse agricole și aproape nimic altceva din SUA, în timp ce își asigură tot ce au nevoie de la noi”.
Blocul european reprezintă aproximativ 15% din importurile SUA, principalele exporturi către America fiind utilajele, produsele farmaceutice și chimice.
Sectorul auto european, vulnerabil la taxele americane
Industria auto europeană este la fel de expusă riscului, mai ales dacă UE va răspunde cu taxe la produsele americane.
„Problema este ce se va întâmpla dacă aceste taxe implică atât SUA cât și Europa”, a declarat Jim Rowan, directorul general al Volvo Cars, o companie suedeză deținută de chinezi.
Chiar dacă o creștere a taxelor de la 2,5% la 10% ar putea fi ușor de gestionat, o majorare semnificativă ar forța compania să își mărească producția la fabrica din Carolina de Sud, a declarat Rowan în această săptămână.
Volvo a avertizat în ultimele zile despre o scădere a profitabilității în acest an din cauza incertitudinii legate de taxele vamale.
Companiile riscă o dublă lovitură din cauza taxelor
Comisia franceză de băuturi Pernod Ricard a afirmat că ar putea fi afectată. Conglomeratul Diageo, cotat la bursă în Marea Britanie, a anticipat o pierdere de 200 de milioane de dolari în profitul operațional până în iunie, în cazul în care Trump aplică taxa de 25% asupra importurilor din Mexic și Canada.
Jan Rindbo, șeful grupului danez de transport maritim Norden, a avertizat că, dacă UE răspunde la tarifele americane cu contra-taxele proprii, firmele vor fi „lovite de două ori”.
Un război comercial ar putea determina companiile europene să importe anumite bunuri din țări mai îndepărtate, precum America de Sud.
Deși o cerere mai mare pentru transporturi ar fi pozitivă pentru sectorul maritim în general, aceasta ar putea însemna că „economia americană și cea europeană vor fi afectate”.
Reacții ale marilor companii la amenințările comerciale ale SUA
În ciuda îngrijorărilor, mai mulți directori executivi au declarat că sunt flexibili pentru a se adapta la perturbațiile comerciale.
Companiile energetice ar putea redirecționa transportul de gaz lichefiat pentru a evita taxele aplicate între SUA și China, a declarat Patrick Pouyanné, directorul general al TotalEnergies din Franța.
„Chinezii cumpără energie de la Total. De fapt, au solicitat să înlocuim GNL-ul american cu unul australian sau cataranean pentru a evita plata tarifului. Noi vom lua GNL-ul american și îl vom trimite în altă parte, posibil în Europa”, a explicat el pentru Financial Times.
ArcelorMittal, al doilea cel mai mare producător de oțel la nivel global, a minimizat expunerea la potențialele taxe americane asupra Mexicului și Canadei. Operațiunile sale din Canada sunt furnizori cheie pentru industria auto din SUA, iar instalațiile din SUA utilizează produse siderurgice semifinite din Mexic.
Genuino Christino, directorul financiar al ArcelorMittal, a spus că nu este „prea îngrijorat” de perspectivă. Compania a înregistrat o pierdere de aproximativ 100 de milioane de dolari pe trimestru în 2018, în urma taxelor impuse de Trump asupra oțelului.
Cu toate acestea, costurile mai mari au fost compensate de prețuri mai ridicate. Micael Johansson, director executiv al producătorului suedez de apărare Saab, a declarat: „Este puțin devreme să înțelegem direcția. Războaiele comerciale nu sunt niciodată bune pentru nimeni.”
© The Financial Times Limited 2025. Toate drepturile rezervate. Conținut protejat de drepturi de autor.