Companii pe X: Promovarea revine, dar veniturile stagnează

Darius Cojocaru
4 Citit minim
Companiile revin convinse să se promoveze pe X-ul lui Elon Musk, dar veniturile platformei rămân departe de redresare

După o perioadă de incertitudine și un exod al multor branduri, platforma X pare să atragă din nou agenții publicitari. Conform unor studii recente, un număr considerabil de companii au reluat sau au început campaniile publicitare pe platforma lui Elon Musk. Printre acestea se numără și Apple, o companie care renunțase la X în 2023.

Însă, revenirea unor companii nu asigură automat prosperitatea financiară a platformei. Veniturile din publicitate sunt încă mult sub nivelul anterioară preluării de către Musk și mulți reclamani continuă să aibă rezerve, având în vedere politicile controversate și influența crescută a miliardarului.

Mai mulți reclamanți, dar mai puțini bani

Conform datelor Sensor Tower, în ianuarie 2025, 46 dintre cei mai importanți 100 de reclamanți din SUA, care au cheltuit bani pe X, nu erau prezenți pe platformă în 2022. Acest lucru indică o atracție a unor noi reclamanți, dar nu o recuperare deplină a pierderilor financiare.

O analiză MediaRadar arată o tendință similară: numărul companiilor care fac reclame pe X a crescut cu 15% în 2024 față de anul anterior, dar veniturile din publicitate au scăzut cu 28% față de 2023, ajungând la 1,4 miliarde de dolari, departe de aproape 2 miliarde de dolari cheltuite în 2023.

O explicație posibilă este că X a colaborat cu platforme de adtech, ca Magnite, Google și PubMatic, pentru a vinde reclame prin intermediari. Însă, aceste reclame vândute prin terți aduc venituri mai mici, pentru că X trebuie să împartă câștigurile cu intermediarii.

Musk, publicitatea și politica

O altă posibilă explicație pentru revenirea reclamanților este influența politică a lui Elon Musk, având în vedere ascensiunea sa în mediul politic. Analistii din industria publicității susțin că alegerile politice din 2024 ar putea explica revenirea unor companii pe X, în încercarea de a rămâne în favoarea noii administrații.

„Observăm mai multe bugete de publicitate care iau în considerare riscurile politice”, a declarat un expert media, citat de o sursă de știri. „De regulă, directorii generali nu se implică în deciziile privind publicitatea. Acum, în acest context politic, directorii executivi au un cuvânt mai important.”

Musk însuși a sugerat o revenire financiară a platformei, într-un mod ironic. După ce Wall Street Journal a raportat că veniturile au scăzut față de 2021 dar profitabilitatea a crescut, Musk a comentat ironic: „Este aproape ca și cum înțeleg banii”.

Principalele companii reclamante

Conform datelor Sensor Tower, cele mai mari 10 companii care au cheltuit bani pe X în ianuarie 2025 sunt:

  1. Temu
  2. Robinhood
  3. Solar Heavy
  4. NFL
  5. DraftKings
  6. Shein
  7. Restaurant Brands International
  8. Amazon
  9. Dell
  10. RedDeerGames

Este relevant că Apple, una dintre primele companii care și-a retras reclamele de pe X în 2023, a revenit recent pe platformă. Notează sursa MacRumors și Business Insider.

Totodată, o firmă de consultanță, care urmărește cheltuielile a 70 dintre cei mai mari 100 de reclamanți la nivel global, arată o scădere semnificativă a reclamanților pe X în decembrie 2024.

Viitorul lui X: revenire sau iluzie?

Deși datele arată o creștere în numărul reclamanților, revenirea financiară a platformei X este încă departe. X a pierdut foarte multe branduri mari după preluarea de către Musk, iar o parte din reclamanții care au revenit o fac mai degrabă din motive politice decât din convingere.

De asemenea, veniturile din publicitate continuă să scadă și reclamele prin intermediari nu compensează pierderile suferite în ultimii doi ani. Chiar dacă Musk pare optimist, viitorul platformei rămâne incert.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns