Peste 9.000 de angajați din industria jocurilor video au fost afectați, inclusiv angajați de la Rare, King și Bethesda Londra. Microsoft a luat o decizie importantă, stârnindu-i îngrijorarea industriei: reboot-ul mult așteptat al jocului Perfect Dark a fost anulat, iar studioul The Initiative, creat în 2018 în exclusivitate pentru acest proiect, a fost închis.
Informația a fost confirmată de surse importante pe 2 iulie 2025, într-un context marcat de concedieri masive, afectând peste 9.000 de angajați din departamentul de jocuri al gigantului american.
Pe lângă Perfect Dark, și proiectul Everwild al studioului Rare a fost anulat, iar mai multe titluri neanunțate din portofoliul Microsoft au fost întrerupte în faze incipiente. Studiouri importante, precum King (creatorii Candy Crush) și ramura londoneză a Bethesda, au fost afectate de aceste decizii.
O pierdere semnificativă pentru fani și dezvoltatori, dar cu implicații majore pentru Microsoft
Anularea Perfect Dark apare după ani de incertitudini și dificultăți interne. După o prezentare spectaculoasă în 2024, jocul a lipsit complet de pe scena evenimentelor importante în 2025, ceea ce a îngrijorat fanii francizei.
The Initiative, înființat în 2018 pentru acest reboot, colaborase cu Crystal Dynamics, studioul din spatele Tomb Raider. În ciuda experienței, proiectul nu a ajuns la lansare.
Phil Spencer, directorul Xbox, a transmis un mesaj angajaților, subliniind necesitatea acestor măsuri pentru „menținerea sustenabilității pe termen lung” a diviziei de jocuri video.
El a recunoscut că deciziile sunt „dificile” și că „nu reflectă lipsa de talent sau dedicare” a celor disponibilizați.
Microsoft a mai trecut prin trei valuri semnificative de concedieri în ultimul an și jumătate:
Ianuarie 2024: 1.900 de concedieri după preluarea Activision Blizzard
Mai 2024: închiderea studiourilor Arkane Austin și Tango Gameworks
Septembrie 2024: 650 de angajați disponibilizați
Mai 2025: 6.000 de concedieri suplimentare
Iulie 2025: actuala rundă de peste 9.000 de persoane
În total, peste 17.000 de angajați din industria jocurilor video au fost afectați în 18 luni.
Deși Microsoft declară că are în dezvoltare „peste 40 de proiecte” și un plan solid până în 2026, valurile succesive de concedieri ridică întrebări despre strategia pe termen lung, mai ales după achiziția de 69 miliarde de dolari a Activision Blizzard.
Microsoft a confirmat recent anularea proiectului „Everwild”, un joc dezvoltat de studioul britanic Rare, care se afla în producție de mai mulți ani.
The Initiative închide porțile, dar Xbox rămâne optimist
Într-un comunicat intern, responsabilul Xbox Game Studios a explicat că, pe lângă „Everwild„ și „Perfect Dark”, și alte proiecte încă neanunțate oficial vor fi oprite. Ca parte a reorientării, studioul The Initiative va fi închis definitiv.
Aceste măsuri s-au luat în contextul unei strategii revizuite a Microsoft de a-și concentra resursele pe dezvoltarea jocurilor profitabile și apreciate de jucători, susținând francizele importante.
Compania continuă să investească în peste 40 de titluri în dezvoltare activă, pregătite pentru lansare în perioada următoare, precum și în alte proiecte programate pentru 2026.
În fața schimbărilor, Microsoft a anunțat asistență pentru angajații afectați, inclusiv pachete de compensare, sprijin în cariera profesională și oportunități de relocare în alte departamente ale diviziei de jocuri video. HR-ul studiourilor colaborează responsabil pentru gestionarea acestei perioade de tranziție.
În ciuda provocărilor, conducerea Xbox rămâne optimistă cu privire la viitor și la capacitatea echipelor sale de a crea produse relevante în industria jocurilor.

