Consilieră a premierului critică programa de română pentru clasa a IX-a: pare mai potrivită pentru studenții de la Facultatea de litere

Darius Cojocaru
4 Citit minim
Consilieră a premierului, despre programa de română pentru clasa a IX-a: Pare mai degrabă croită pe orizontul de nevoi al studenților de la Facultatea de litere – HotNews.ro

Luciana Antoci, consilier de stat în echipa lui Ilie Bolojan, a subliniat că „școala trebuie să răspundă rapid și eficient” la problemele analfabetismului funcțional, care a ajuns la un „nivel de alertă”, conform rezultatelor testelor internaționale PISA aplicate elevilor de clasa a IX-a, ce evaluează competențele de bază formate în gimnaziu.

Luciana Antoci, care predă limba română elevilor de liceu din Iași de aproape treizeci de ani, a menționat că a urmărit cu interes diversitatea opiniilor și criticile în dezbaterea publică a Programului de limba și literatura română pentru clasa a IX-a.

„Având o experiență solidă și cunoscând clar profilul elevilor de astăzi, susțin și eu necesitatea unei programe moderne, dinamice, flexibile, care să stimuleze gustul estetic și plăcerea de a citi, dar și să asigure acumularea de cunoștințe relevante, ușor de înțeles atât în context sincron, comparând opere literare din alte culturi, cât și în context diachronic, înțelegerii globale a evoluției literaturii române”, a declarat consilierul de stat.

„Analfabetismul funcțional a ajuns la un nivel alarmant”

Antoci a accentuat importanța „colectării de contexte” în elaborarea programelor școlare.

„Grupul de vârstă vizat de programul dezbătut se suprapune perfect cu elevii vizați de testele internaționale PISA pentru clasa a IX-a, test care măsoară competențele acumulate în anii gimnaziali. Rezultatele acestor evaluări indică o situație îngrijorătoare: nivelul analfabetismului funcțional a atins un prag critic”, a adăugat ea.

Consilierul de stat consideră că „educația trebuie să reacționeze prompt și decisiv pentru a diminua și, treptat, pentru a controla acest fenomen, ale cărui efecte se resimte din ce în ce mai mult în societate”.

„În forma actuală, programa de limba și literatura română pare adaptată mai mult pentru studenții de la Facultatea de litere, specializați profund, decât pentru adolescenții de liceu, care trec pragul acestei etape și vibrează în fața unor teme relevante pentru vârsta și dezvoltarea lor emoțional-cognitivă”, a adăugat Luciana Antoci.

„Care este scopul principal”

Antoci consideră că „principalul obiectiv al studiului limbii și literaturii române în clasa a IX-a este, în primul rând, stimularea curiozității elevilor de a descoperi lumea prin lectură și învățare temeinică, consolidând o cultură generală solidă și promovând dorința de învățare continuă și cu sens”.

„Pe parcursul ultimilor ani, am avut repere care au permis profesorilor să atragă elevii către lecturi captivante și dezbateri pe teme precum Adolescența, Dragostea, Călătoria și aventurile, Viața școlii, Literatura și cinematografia, sau Dueluri etice, invitând la o perspectivă comparativă asupra textelor unor autori din diferite epoci și curente literare. De asemenea, s-au explorat tehnici de lectură pentru consolidarea abilităților de analiză, deconstrucție a textului și interpretare a sensurilor ascunse, dezvoltând astfel gândirea critică, considerată cea mai înaltă capacitate cognitivă”, a mai specificat ea.

De asemenea, Antoci a menționat că „o metodologie didactică modernă poate conecta în mod coerent studiul limbii române cu analiza textului literar, utilizând aplicații relevante pentru înțelegerea limbajului ca modalitate de exprimare și instrument de exprimare artistică”.

FOTO: Andreaobzerova | Dreamstime.com

Distribuie acest articol
1 Comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *