Constanța, cel mai mare port de motorină din Mediterana și Marea Neagră

Nistor Florin
5 Citit minim
Constanța a devenit cel mai mare port de motorină din regiunea Mării Mediterane și a Mării Neagre

Cercetările efectuate au demonstrat importul de motorină din state precum Turcia și India, care prelucrează petrol rusesc. La acestea se adaugă importuri din țări precum Grecia, Egipt și Israel, lipsite de producție proprie de țiței.

Export către Ucraina

Motorina ajunsă în Constanța este ulterior exportată către Ucraina.

Conform datelor S&P Global, Constanța a importat 4,4 milioane de tone de motorină în 2024, devenind o sursă crucială de combustibil pentru Ucraina de la invazia Rusiei.

Un an anterior, s-au identificat firmele care beneficiază de pe urma transporturilor spre Ucraina.

Totodată, cererea internă din România este robustă și se estimează că va crește.

România și Polonia au preluat rolul Rusiei

Înainte de februarie 2022, Ucraina se aproviziona în principal cu motorină din Rusia. După declanșarea conflictului și impunerea sancțiunilor, Ucraina a fost nevoită să găsească noi surse de aprovizionare.

Polonia, pe piața din nord-vestul Europei, și România, în regiunea Mării Negre/Mării Mediterane, au devenit principalele noi surse.

Portul francez Fos sur Mer (Lavera) a importat 3,9 milioane de tone de motorină în 2024, urmat de Koper, Slovenia, cu 3,4 milioane de tone și Veneția, cu 3,1 milioane, conform datelor S&P Global.

Asemănări

Pe lângă furnizarea importantă către piața ucraineană, Polonia și România prezintă o serie de asemănări.

Porturile Gdansk și Gdynia reprezintă principalele puncte de intrare în Polonia.

Portul Constanța, aflat în vecinătatea Mării Mediterane, este aprovizionat în principal cu petrol provenit din rafinării grecești, turcești, egiptene sau italiene, afirmă sursa S&P.

Tranzit prin strâmtori

Navele care transportă mărfuri către aceste porturi trebuie să traverseze strâmtori importante. Strâmtoarea Oresund conectează Marea Nordului cu Marea Baltică și porturile poloneze.

De asemenea, strâmtorile turcești, inclusiv Bosforul și Dardanelele, leagă Marea Mediterană de Marea Neagră și portul Constanța.

Porturile Gdansk și Gdynia au înregistrat, de asemenea, o creștere substanțială a importurilor de motorină din 2021, comparabilă cu ritmul din Constanța.

Creșteri semnificative

Importurile combinate de motorină din Gdansk și Gdynia au crescut de la 2,6 milioane de tone în 2021 la 3,9 milioane de tone în 2024.

Această creștere, deși notabilă, nu este la fel de rapidă ca cea înregistrată de Constanța, care a înregistrat o creștere cu aproape 3 milioane de tone în ultimii patru ani.

Importanță strategică

Constanța reprezintă un punct de import crucial din cauza deficitului ucrainean, după cum afirmă un comerciant european de motorină, citat de S&P Global.

„Este logic să nu ignorați Constanța, cu 300.000 de tone pe lună, mai ales în sezonul rece”, spune traderul.

Navele mari, de tip LR2, cu capacități între 80.000 și 160.000 de tone, pot fi ușor gestionate în portul Constanța, precizează S&P Global.

Vremea nefavorabilă poate complica traversarea strâmtorilor de către aceste nave, ceea ce determină utilizarea unor petroliere mai mici în sezonul rece, direct din rafinăriile mediteraneene.

Creștere internă

S&P Global subliniază că cererea de motorină din România va continua să crească în anii următori.

Creșterea continuă observată între 2021 și 2025 reflectă o dinamica robustă a consumului local.

Publicația menționează o creștere de 30,8% a volumului construcțiilor în România. Această activitate ridicată în construcții conduce la o cerere mai mare de motorină pentru utilaje și echipamente.

Cererea din Ucraina

Pe lângă cererea internă, importurile de motorină din Constanța către Ucraina vor rămâne probabil semnificative, chiar dacă SUA ar ridica sancțiunile împotriva produselor petroliere rusești. Este puțin probabil ca Europa, și mai ales Ucraina, să urmeze exemplul.

„Personal, cred că Ucraina nu va cumpăra în următoarea perioadă,” a spus un comerciant de motorină.

Rol de hub pentru alte țări

O parte din importurile din România sunt redirecționate către Moldova, Bulgaria și Serbia, pe lângă Ucraina.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *