Constructori chinezi, blocati de democratii in noul Drum al Matasii

Darius Cojocaru
6 Citit minim
De ce constructorii din China au probleme să obțină contracte în țările democratice pentru a construi noul Drum al Mătăsii imaginat de Xi Jinping – HotNews.ro

Companiile chineze de construcții întâmpină dificultăți în obținerea contractelor în statele democratice în cadrul proiectului global de infrastructură „Drumul Mătăsii” inițiat de Xi Jinping.

Un studiu recent al Universității din Exeter și Universității Duke Kunshan din China a relevat că firmelor chineze din domeniul construcțiilor și ingineriei, implicate în inițiativa „Belt and Road Initiative” (BRI), le este mai greu să obțină contracte în țările democratice. Acest lucru este raportat de publicația The New Engineer.

Conform cercetării, legăturile strânse ale țărilor cu Statele Unite și prezența unor organizații opuse inițiativei BRI în statele cu o guvernare mai puțin democratică au condus la o reducere semnificativă a oportunităților de afaceri pentru companiile chineze.

Apropierea de SUA și NATO, factorii politici și presiunea publică – obstacole pentru firmele chineze

Cercetarea, publicată în International Studies Quarterly, a demonstrat că companiile chineze câștigă un număr considerabil mai mare de contracte în statele cu resurse naturale abundente și cu o finanțare oficială mai mare din partea Chinei.

Studiul evidențiază o corelație negativă între prezența instituțiilor democratice într-o țară și valoarea contractelor obținute de antreprenorii chinezi în acea zonă.

De asemenea, cercetarea a constatat că antreprenorii chinezi din sectorul infrastructurii au mai puține șanse de succes în țările mai îndepărtate geografic de China și care prezintă diferențe semnificative în ceea ce privește atitudinea la ONU.

Constructorii chinezi par să întâmpine dificultăți și în țările care primesc mai puțină finanțare de la Banca Mondială. Totodată, apartenența la NATO este asociată cu o reducere a contractelor pentru antreprenorii chinezi, arată studiul.

Obiectivele contradictorii ale Chinei în „Drumul Mătăsii”

Proiectul „Belt and Road Initiative” (BRI), sau „O Centură, Un Drum”, urmărește două obiective interdependente: consolidarea influenței diplomatice a Chinei la nivel global și extinderea prezenței firmelor chineze pe piețele internaționale.

Cercetarea recentă sugerează însă că aceste obiective sunt contradictorii. Aderarea la BRI a țărilor gazdă este asociată cu o scădere a contractelor de construcții acordate companiilor chineze, datorită presiunii publice crescute de a favoriza ofertanții locali.

Aderarea la BRI atrage presiuni pentru limitarea implicării Chinei în economie

Andrea Ghiselli, lector în relații internaționale la Universitatea din Exeter, explică că ambiția inițiativei de a creste influența diplomatică și prezența economică chineză se află în contradicție cu realitățile politice în țările democratice.

„Antreprenorii chinezi pot avea mai mult succes pe piețele nedemocratice, crescând astfel responsabilitatea guvernului chinez pentru stabilitatea acestor state”, adaugă Ghiselli.

Pippa Morgan, lector de științe politice la Universitatea Duke Kunshan, susține că există o asociere negativă între democrația statelor gazdă și contractele obținute de firmele chineze.

„Democrațiile permit o varietate de forțe interne și internaționale să limiteze oportunitățile de afaceri pentru companii chineze, ca urmare a rezistenței la BRI din statele democratice”, concluzionează Morgan.

Morgan mai subliniază că eforturile diplomatice de a promova alinierea politică nu pot compensa efectele negative ale diferențelor ideologice între partenerii comerciali.

Guvernul chinez a răspuns indirect la cercetare printr-un raport oficial despre realizările BRI în 2024.

Conform raportului, activitatea din 2024 a atins un nivel record, cu peste 70 miliarde de dolari în contracte de construcții și 51 miliarde de dolari în investiții. Raportul accentuează, de asemenea, dominanța companiilor de stat chineze în aceste contracte.

Totuși, raportul arată că ponderea investițiilor în BRI față de contractele de construcții a scăzut în 2024, ajungând la aproximativ 42%.

BRI, promisiunea financiară și implicațiile sale

În 2013, președintele Xi Jinping a inițiat proiectul „One Belt, One Road” (BRI), promițând sprijin financiar extins pentru proiecte de infrastructură.

BRI a vizat dezvoltarea infrastructurii în diverse sectoare (transport, telecomunicații, energie) din numeroase țări, oferind împrumuturi guvernamentale.

Proiectul a demarat în 2014, rezultând în construcția de proiecte majore precum căi ferate, porturi și autostrăzi în diferite zone ale lumii. Estimările indică peste 3.000 de proiecte și investiții de aproape 1.000 de miliarde de dolari.

Importanța strategică a BRI este recunoscută în numeroase țări. China a acordat finanțare unor state cu regimuri autoritare și unor țări care nu ar fi putut accesa finanțarea din alte surse.

Chiar dacă BRI a promovat dezvoltarea infrastructurii, a fost criticat pentru aspecte precum capcana datoriilor, impactul ambiental și eficiența proiectelor.

Criticile aduse proiectului BRI

Unele țări au beneficiat de lipsa constrângerilor impuse de occident, în privința drepturilor omului și mediului. Un aspect critic constă în „capcana datoriilor”, situațiile în care țările mici și sărace nu pot returna împrumuturile. Consecința este o creștere a influenței Chinei asupra politicilor acestor țări.

De asemenea, eficacitatea unor proiecte este pusă la îndoială, evidențiindu-se exemple de investiții în aeroporturi costisitoare și infrastructură ineficientă din punct de vedere economic.

Impactul asupra mediului și problemele sociale (relocare comunități) au fost, de asemenea, criticate.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *