Construcția halelor Dacia nu va începe imediat, deoarece contractul nu a fost încă semnat.
Deși a trecut peste un an de la lansarea licitației de către primărie, contractul pentru construcția noilor facilități nu a fost semnat. Procedura se află încă la etapa de analiză a ofertelor. Hala existentă a fost demolată la începutul anului 2024, iar spațiul actual din Gara este insuficient pentru CTP Iași.
Semnarea contractului pentru hală, amânată
Finanțarea de 50 de milioane de euro, asigurată printr-un împrumut de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), depinde de semnarea contractului. În cel mai favorabil scenariu, dacă licitația ar fi semnată în această lună, lucrările ar urma să fie finalizate până la sfârșitul anului 2028, deși această previziune pare puțin probabilă. Reprezentanții primăriei afirmă că, în urma negocierilor cu BERD, contractul ar urma să fie semnat în săptămâna viitoare.
Cu toate acestea, nu este prima dată când primăria anunță semnarea unui astfel de contract. Anterior au fost programate mai multe date fără rezultat. Inițial, contractorul trebuia desemnat la sfârșitul lunii martie 2025, termen ulterior amânat pentru finalul lunii aprilie, apoi pentru începutul lunii iunie 2025. În această perioadă, primăria a anunțat intervenții pe străzile din zona Cuza Vodă. În anul respectiv, administrația publică locală a lansat o nouă licitație pentru modernizarea halelor Dacia, axându-se pe îmbunătățirea accesului pentru tramvaie și autobuze.
„În urma discuțiilor cu Banca Europeană, contractul va fi probabil semnat săptămâna viitoare. Vom comunica public acest lucru atunci când semnarea va avea loc”, a declarat Sebastian Buraga, purtătorul de cuvânt al Primăriei Iași.
Singurele oferte valabile rămase pentru licitație sunt cele ale firmelor Tancred (Galați) și asocierea Conest – Mari Vila. Societatea Sietricon (Bangladesh) a fost eliminată din procedură. Deși desemnarea câștigătorului era așteptată la finele lunii martie, termenul a fost depășit.
Tramvaie din Turcia vor fi livrate
În urmă cu două săptămâni, a fost livrat primul tramvai Bozankaya dintr-un lot de 18, provenind din Turcia. Aceste vehicule au o lungime de aproximativ 20 de metri și o capacitate de 135 de locuri. Directorul general CTP Iași, Cristian Stoica, a solicitat o livrare accelerată a restului de tramvaie. Cu toate acestea, depoul actual prezintă o problemă majoră de spațiu, complicând staționarea și întreținerea acestora.
Lipsa spațiului de parcare pentru vagoane se va agrava odată cu sosirea tuturor tramvaielor. Pe parcursul nopții, multe tramvaie sunt parcate în rondurile Tehnopolis și Dacia. Pentru viitor, este imperativ găsirea unei soluții eficiente pentru gararea și întreținerea acestora.
Pe suprafața de aproximativ 4 hectare a fost propusă construirea a trei hale principale care să includă zone dedicate reparației și întreținerii tramvaielor, ateliere, spații de birouri, centrală termică, zone tehnice, instalații de întreținere și spălătorie, garare pentru tramvaie, întreținere autobuze electrice, facilități de decantare, separatoare de hidrocarburi și bazine de captare a apei pluviale.
Rămâne de văzut dacă semnarea contractului pentru aceste noi hale va avea loc în săptămâna următoare.