Controlor trafic aer Cluj adormit, la limita tragediei

Ionescu Stefan
3 Citit minim

Anul trecut, la Aeroportul Cluj-Napoca, un dispecer a dormit pe timpul turei, punând în pericol sute de pasageri ai unui avion Wizz Air aflat în procedura de aterizare. Surse din aviația românească au declarat că angajatul companiei care gestionează traficul aerian din România a recunoscut somnul său. Lipsa comunicării cu turnul de control a determinat avionul să se îndepărteze de pistă în zona de aşteptare pentru 20 de minute. Este izbitor faptul că sistemul depinde foarte mult de o singură persoană. Incidentul a fost ținut secret până în prezent!

Iată cum s-a desfășurat incidentul care a pus în pericol viața pasagerilor:

Surse din domeniul aviatic au dezvăluit că o cursă Wizz Air cu destinația Cluj a demarat procedura de coborâre, pentru aterizare la aeroportul Avram Iancu. Dispecerii de la București, responsabili de dirijarea zborurilor de apropiere (Approach), au solicitat echipajului să treacă pe frecvența turnului de control pentru aterizare.

Echipajul a respectat instrucțiunile și a încercat să stabilească legătura radio repetat cu turnul din Cluj. Turnul de control nu a răspuns, obligând echipajul să revină pe frecvența de apropiere și să intre în zona de așteptare (holding), unde au rămas timp de 20 de minute.

Erau trei dispeceri, doi la odihnă, conform procedurilor

În plus, luminile pistei erau stinse, împiedicând oricare apropiere și aterizare, chiar dacă dispecerii de la București ar fi reușit să dirijeze avionul.

Potrivit surselor, trei dispeceri lucrau la momentul respectiv; doi dintre ei luaseră pauza de odihnă conform procedurilor stabilite. Din păcate, cel de-al treilea dispecer a dormit.

Din fericire, după 20 de minute, s-a restabilit comunicarea cu turnul de control, iar avionul a aterizat fără incidente.

Incidentul, la limita unei calamități

Surse din aviație au menționat că astfel de episoade pot duce la tragedii. Dacă avionul s-ar fi confruntat cu o situație critică, necesitănd aterizare de urgență, consecințele ar fi fost catastrofale. Conform specialiştilor, sistemul de control este vulnerabil, necesitănd un sistem de backup prompt pentru a evita o astfel de situație.

Autoritatea Aeronautică Civilă Română investighează incidentul, având sarcina de a emite un raport detaliat.

Compania responsabilă pentru managementul traficului aerian, nu a comunicat nimic public cu privire la acest incident grav. Aceștia au obligația de a se exprima public și de a explica măsurile luate după această eroare majoră.

Redacția a solicitat un punct de vedere de la reprezentanții companiei, dar până la această oră nu am primit un răspuns.


RECOMANDAREA AUTORULUI:

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *