Acestea sunt necesare pentru motoarele auto, inclusiv cele de la ștergătoare, geamuri electrice sau oglinzi.
Uzinele ar putea fi oprite din iulie
Directorul general al unui producător german de magneți, Frank Eckard, a primit numeroase apeluri în ultimele săptămâni. Unii interlocutori l-au informat că fabricilor lor le-ar putea întrerupe activitatea până la jumătatea lunii iulie din cauza lipsei de aprovizionare cu magneți.
„Întreaga industrie auto este îngrijorată”, a declarat Eckard, directorul general al Magnosphere, din Troisdorf, Germania.
„Sunt dispuși să plătească orice sumă pentru a obține materialele necesare”.
O nouă criză majoră
Directorii din industria auto s-au întâlnit din nou în ședințe de criză, temându-se că restricțiile Chinei privind exporturile de magneți și minerale rare – vitale pentru industria auto – ar putea paraliza producția.
Președintele american Donald Trump a afirmat vineri că președintele chinez Xi Jinping a acceptat să permită exporturile de minerale rare și magneți către Statele Unite. O delegație economică americană s-a întâlnit, luni, la Londra, cu omologii chinezi pentru discuții.
Industria se teme că situația cu mineralele rare ar putea declanșa a treia mare criză de aprovizionare în cinci ani.
O lipsă de componente electronice a afectat producția auto în perioada 2021-2023. Înainte de aceasta, pandemia din 2020 a determinat închiderea fabricilor pe perioade lungi.
Aceste crize au forțat industria să-și consolideze strategiile privind aprovizionarea. Directorii au dat prioritate rezervelor de componente esențiale și au reevaluat utilizarea stocurilor, care economisesc bani, dar pot pune industriile în dificultate în momentele critice.
Lipsa învățării din experiențe
După cum indică apelurile la Eckard, însă, „nimeni nu a învățat din precedentele crize”, a afirmat el.
De data aceasta, având în vedere predominanța Chinei, industria are puține opțiuni atunci când se confruntă cu blocaje în aprovizionarea cu metale rare. Soarta liniilor de producție auto este influențată de o mică parte de birocrați chinezi care evaluează cererile de export.
Închideri de fabrici de componente
Mai multe fabrici europene de componente auto au fost închise deja, iar alte închideri sunt previzibile, a precizat asociația regională a furnizorilor de piese auto, CLEPA.
„Întârziată sau nu, toți vor întâmpina această problemă”, a declarat Benjamin Krieger, secretarul general al CLEPA.
În prezent, mașinile utilizează motoare cu minerale rare în diverse componente – oglinzi, difuzoare stereo, pompe, ștergătoare, senzori.
Dominanța Chinei pe piață
China controlează până la 70% din exploatarea mondială de metale rare, 85% din capacitatea de rafinare și aproximativ 90% din producția de aliaje și magneți din metale rare, potrivit AlixPartners.
Un automobil electric mediu folosește aproximativ 0,5 kg de metale rare, în comparație cu jumătate din această cantitate pentru un vehicul cu motor termic, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie.
Experiența Japoniei
China a mai impus restricții în trecut, inclusiv într-un conflict cu Japonia în 2010, restricționând exporturile de metale rare.
Japonia a fost obligată să găsească surse alternative, iar în 2018, China reprezenta doar 58% din importurile japoneze de metale rare.
„China a deținut controlul asupra acestei piețe”, a declarat Mark Smith, directorul companiei miniere NioCorp care dezvoltă o mină de metale rare în Nebraska, programată pentru producție în trei ani.
În întreaga industrie, producătorii de automobile au căutat soluții alternative la magneții din minerale rare provenite din China sau au dezvoltat alternative. Majoritatea eforturilor sunt încă la etapa inițială.
„Este vorba de identificarea și de găsirea de soluții alternative” în afara Chinei, a precizat Joseph Palmieri, șeful departamentului de aprovizionare al furnizorului Aptiv, la o conferință din Detroit.
Căutarea de tehnologii inovatoare
Producători ca General Motors și BMW, alături de furnizori precum ZF și BorgWarner, explorează motoare cu un conținut redus sau zero de minerale rare, dar puțini au reușit să extindă producția suficient pentru a reduce costurile.
UE a inițiat programe, inclusiv Legea privind materiile prime strategice, pentru a stimula producția europeană de minerale rare. Cu toate acestea, acțiunile nu sunt suficiente, a declarat Noah Barkin, consilier senior la Rhodium Group, un grup de reflecție american.
Chiar și cei care au dezvoltat produse comercializabile se luptă să concureze cu producătorii chinezi în ceea ce privește prețul.
David Bender, co-director al diviziei de reciclare a magneților a companiei germane Heraeus, a anunțat că activitatea de reciclare se desfășoară doar la 1% din capacitate și că compania ar putea închide operațiunile anul viitor dacă vânzările nu cresc.
Investiții semnificative
Compania Niron, din Minneapolis, a dezvoltat magneți fără minerale rare și a strâns peste 250 de milioane de dolari de la investitori, inclusiv GM, Stellantis și Magna.
„Am observat o schimbare importantă în interesul investitorilor și al clienților” de când China a implementat controale la export, a afirmat Jonathan Rowntree. Compania are în plan o fabrică de 1 miliard de dolari, programată pentru producție în 2029.
Comunicare cu furnizorii
Producătorii auto trebuie să stabilească nevoile furnizorilor lor, chiar și pe cele mai mici, de permise de export.
Mercedes-Benz, de exemplu, discută cu furnizorii despre producerea de stocuri de minerale rare.
Analiștii au afirmat că aceste restricții ar putea face ca producătorii auto să producă mașini fără anumite componente și să le depoziteze până la disponibilitatea lor, ca în cazul crizei semiconductorilor.
Un semnal de alarmă
Dependența de China nu se limitează la elementele rare.
Un raport al Comisiei Europene din 2024 arată că China controlează peste 50% din aprovizionarea mondială cu 19 materii prime esențiale, printre care mangan, grafit și aluminiu.
Andy Leyland, cofondator SC Insights, o companie specializată în lanțuri de aprovizionare, a declarat că orice dintre aceste elemente ar putea fi utilizate ca pârghie de către China.
„Este un avertisment”, a spus acesta.