Redacția Alecart, formată din elevi ai Colegiului Național din Iași, a primit direct de la profesori și reprezentanți ai companiei de producție solicitarea de a elimina finalul recenziei, motivând că acesta conține „un spoiler” și „poate provoca daune”.
- În urma unor discuții, autoarea nu a șters, dar a ajustat finalul recenziei.
- Numeroși intelectuali au manifestat sprijin pentru revista elevilor.
- HotNews a discutat cu profesorul coordonator al revistei și cu producătoarea filmului, membri implicați în această situație.
Maria Oglinzanu este elevă în clasa a XI-a și jurnalist la Alecart, publicație realizată de elevi la Colegiul Național din Iași.
Reputația revistelor elevilor și studentilor din Iași
De exemplu, „Opinia studențească” reprezintă una dintre cele mai vechi și prestigioase publicații din spațiul românesc postdecembrist. În diversitatea publicisticii noastre, mulți notorii jurnaliști au contribuit în timp la astfel de platforme.
Profesorul Emil Munteanu: „Nu mă așteptam ca un cadru didactic să solicite ștergerea unui articol”
Alecart, redacția elevilor din cadrul Colegiului Național din Iași, a publicat o analiză a filmului „Cravata Galbenă”. După apariție, profesorul Emil Munteanu, coordonatorul revistei, a relatat pentru HotNews că a fost contactat de o colegă profesoară, care i-a cerut ferm să elimine articolul, motivând că acesta conține „spoileri” și că a primit o solicitare directă de la regizorul Serge Celibidache pentru a scoate textul din publicare.
„Nu mă așteptam ca un cadru didactic să solicite eliminarea unui articol scris de un elev, chiar dacă a fost transmisă o solicitare oficială din partea regizorului. Când am întrebat motivul, mi s-a spus că „așa se interpretează arta și trebuie înțeleși”.
Controversa viza faptul că „spoilerul” consta în dezvăluirea despre un element central din film, și anume, care personaj va descoperi cravata galbenă, trimisă de protagonist și care trebuie returnată tatălui în copilărie, fapt care, susține Emil Munteanu, ar fi „deranjat echipa de producție și regizorul”.
Reacții ale producătorilor privind modificarea finalului recenziei
Au urmat multiple solicitări și mesaje adresate elevului de către Adela Vrînceanu, producătoare și soție a regizorului, precum și Cristina Dobrițoiu, producătoare, atât pe Instagram, cât și pe Facebook. În mod politicos, dar ferm, s-a cerut „ștergerea finalului” din articolul publicat.
Deși conținutul nu a fost complet șters, în urma presiunilor, autoarea a decis să ajusteze finalul recenziei. „Am vorbit cu ea seara și am întrebat dacă dorește să modifice. A considerat că nu trebuie să fie un scandal și a acceptat să facă modificările, fără să afecteze esența articolului”, a explicat profesorul Munteanu.
„Unele membre ale redacției nu au fost de acord”
„Personal, consider că acea secvență despre cravata galbenă nu reprezenta un spoiler, deoarece era previzibilă. Dacă este apărută de la început, trebuie să reapară și în alte momente. Elevii au decis să modifice, de comun acord, după ce au fost contactați din mai multe surse, și au cerut opinia unui cadru didactic.”
Amenințări legale și reacții
Profesorul Emil Munteanu precizează că, pe lângă modificarea finalului, a fost deranjat de tonul și modul în care producătoarea a interacționat cu eleva și cu el personal. „M-a întrebat dacă voi scoate complet articolul și dacă elevii vor publica povești despre film, spunând că se va consulta cu avocați.”
Prima lecție despre demnitate și libertatea de exprimare
„Situația a fost o lecție valoroasă despre respectul pentru demnitatea elevilor și libertatea opiniei. Noi educăm elevii astfel încât să înțeleagă că cenzura nu are loc în procesul educațional. Revista Alecart promovează activitatea culturală și stimulează curiozitatea pentru artă și cultură.”
HotNews a solicitat puncte de vedere din partea echipei filmului, primind un răspuns în scris din partea Adelei Vrînceanu, producătoare și soție a regizorului.
Producătoarea: „Opiniile criticilor sunt valoroase; nu am cerut cenzurarea, ci doar protejarea publicului”
„Există o neînțelegere. Am solicitat doar evitarea dezvăluirii de conținut esențial înainte de vizionare. Dorim ca publicul să se bucure de film fără să afle spoilere dinainte. Nu am dorit să limităm libertatea editorială sau opinia critică, ci doar să protejăm experiența spectatorilor.”
„Pentru clarificare, textul redactat era favorabil filmului și nu avem nimic împotriva criticilor. În trecut, am primit recenzii aspre, iar ulterior am colaborat cu aceiași autori, menținând respectul pentru opiniile lor. Critica cinematografică ajută publicul să înțeleagă procesul artistic, fără a influența în mod nedrept finalul.”
„Opiniile criticilor sunt esențiale pentru o înțelegere profundă a artei filmului; nu urmărește reconstruirea poveștii, ci oferă o perspectivă que amplifică impactul operei.”

