Fabrica Dacia a inițiat un nou program de demiteri voluntare, o practică similară aplicată și în anii precedenți. Surse din cadrul companiei au declarat că numeroase solicitări sunt respinse.
Conform unui document intern al fabricii Dacia, obținut de cotidianul local ziartopdearges.com, programul de demiteri voluntare este implementat în luna iunie.
Angajații eligibili pot primi următoarele sume, în cazul aprobării demisiei:
- până la 2 ani vechime – 24.000 lei, aprox. 5.000 euro
- între 2 și 4 ani vechime – 60.000 lei, aprox. 12.000 euro
- între 4 și 8 ani vechime – 110.000 lei, aprox. 22.000 euro
- între 8 și 12 ani vechime – 130.000 lei, aprox. 26.000 euro
- între 12 și 16 ani vechime – 160.000 lei, aprox. 32.000 euro
- peste 16 ani vechime – 200.000 lei, aprox. 40.000 euro
Anul trecut, jumătate din solicitările de plecare voluntară au fost aprobate
Dacia a implementat programe similare și în trecut. Cel mai recent program de demiteri voluntare din 2024 a condus la aprobarea a aproximativ 300 solicitări, adică jumătate din totalul depus de angajații dornici să părăsească compania cu acordul părților.
În acel program, salariații cu peste 16 ani vechime puteau primi 185.000 lei, în timp ce în programul din 2022, cei cu vechime între 12 și 16 ani au primit 105.000 lei.
Suma maximă oferită a crescut și ca efect al inflației. În acest an, cea mai mare sumă este de 200.000 lei pentru angajați cu peste 16 ani vechime.
De ce sunt respinse solicitările?
Surse din cadrul Dacia au explicat pentru HotNews.ro că solicitările sunt respinse în cazul în care nu sunt îndeplinite condițiile de eligibilitate și dacă nu primesc acordul managerilor.
În paralel cu acest program, Dacia continuă procesul de angajări.
Contractele sunt denunțate nu doar în cazul închiderii posturilor din cauza automatizării, ci și în cazul finalizării unor proiecte sau scăderii activității într-o anumită secție de producție.
Automatizarea, dar cu limite
În ultimul an, numărul angajaților Dacia a crescut, iar în ultimul deceniu mai multe secții au fost parțial automatizate. Gradul de robotizare este mai mare la secția Caroserie, 60%, față de 42% acum doi ani. Alte secții au înregistrat o creștere mai mică a automatizării. Totuși, la departamentul Montaj a crescut numărul vehiculelor autonome ce transportă componente prin secție.
Roboții industriali sunt din ce în ce mai prezenți la sudare. Oficialii companiei au explicat că robotizarea are și limite, o automatizare excesivă nefiind rentabilă.
Automatizarea continuă, insă, doar acolo unde este benefică din punct de vedere economic, adaugând roboți doar atunci când este necesar, susțin surse din cadrul companiei.
Dacia se așteaptă la o creștere a producției
În 2025, producția este preconizată să crească față de anul precedent. Acest lucru se datorează lansării modelului Bigster, un model premium cu prețuri ce depășesc 32.000 euro în varianta hibridă.
- FOTO Cum arată uzina Dacia într-un moment cheie din istoria sa. Zona în care o mare parte din munca la o mașină Duster sau Bigster e făcută de roboți
Şeful Dacia pentru România a declarat că performanțele producției se vor apropia de capacitatea maximă de 350.000 de autovehicule, față de 309.000 în 2024.
SUV-ul Duster, produs și în Mioveni, a atins un volum de peste 175.000 de înmatriculări în Europa în trecutul an. Modelul Dacia Sandero, fabricat în principal în Maroc, a fost cea mai comercializată mașină din Europa în 2024.
În primele patru luni ale lui 2025, au fost înmatriculate în țară aproape 15.000 de vehicule Dacia, peste 5.000 fiind modele Duster. Pe plan european, Dacia a vândut, în medie, 50.000 de vehicule pe lună, în 2025, deținând o cotă de piață de 4,5% şi depăşind mărcile precum Opel, Citroën şi Fiat.