Festivalul Mamaia, odinioară un eveniment important dedicat muzicii ușoare românești, pare să fi pierdut din strălucire și importanță. Dan Negru a criticat declinul festivalului, comparându-l cu succesul internațional al evenimentelor similare, precum celebru Sanremo din Italia.
„Festivalul Mamaia s-a desfășurat. În anii ’80 și ’90, era la fel de vibrant ca Untold sau Beach Please de astăzi. Am urmărit ediția recentă și am observat: muzică bună, artiști valoroși, dar fenomenul muzicii ușoare dispare. Dacă vrei să distrugi ceva, fă-l irelevant!”, a declarat prezentatorul TV. El a subliniat și scăderea dramatică a audienței: „TVR2 nu s-a aflat printre cele mai urmărite 20 de canale televizate în medie zilnic. Emisiuni precum cele de la Disney Junior sau Diva au avut o audiență mai mare. Nu mai există prezenta pe rețelele sociale sau în streaming. Teatrul de Vară Mamaia este în paragină. Dar ruinele se repară mai ușor decât spiritul.”
Dan Negru și-a amintit de vremurile în care Festivalul Mamaia era un adevărat fenomen național: „Îmi amintesc când am prezentat Mamaia, demult, am depășit în rating un meci amical Dinamo-Real Madrid. Titus Munteanu era producător. Astăzi, nici Titus nu mai e, nici Real nu mai vine în România și nici Mamaia nu mai contează.”
Cum apreciază Dan Negru că muzica ușoară românească poate fi salvată
Potrivit prezentatorului, festivalul a trecut de la un eveniment de referință la unul adresat în principal turiștilor, devenind „o lecție de marketing despre cum poți să distrugi o marcă națională”. Negru consideră că muzica ușoară românească poate fi salvată prin respect, promovare, strategie și implicare, dând exemplele de succes din alte țări: Franța protejează „chanson française” prin legislație, iar Italia transformă Festivalul Sanremo într-un fenomen uriaș, cu audiență medie mare, venituri substanțiale din publicitate și miliarde de vizualizări online.
„Mamaia este strigătul de ajutor al muzicii ușoare românești. Este un semnal de alarmă!
Pentru că Mamaia nu este un simplu morman de ruine, ci o marcă culturală lăsată să se degradeze. Încă mai poate fi salvată, doar dacă înțelegem că, fără respect, promovare strategică și implicare, un fenomen național poate deveni o ruină!
În timp ce francezii au legislația care protejează muzica lor, „chanson française”, italienii au Sanremo, un fenomen cultural.
Nu există eșecuri, ci doar lecții de învățat. Încă este timp să salvăm muzica ușoară!
Așteptăm raportul televiziunii publice românești despre Festivalul Mamaia.
Cel mai recent Sanremo a înregistrat rezultate remarcabile:
- 73% audiență medie (Mamaia: sub 1% pentru publicul 18-54)
- Venituri importante din publicitate
- Zeci de mii de dispozitive conectate zilnic pe platforma online
- Creșteri semnificative pe rețelele sociale
- Miliarde de vizualizări online
- Milioane de ore de conținut vizionate on-demand
Salvați muzica ușoară! E cod roșu! Pentru că singura greșeală adevărată e cea din care nu înveți nimic.