De ce dispar ouăle din magazinele din România și ce spun fermierii despre motivele acestei situații

Ionescu Stefan
4 Citit minim
Motivul pentru care în unele magazine din România se găsesc tot mai puține ouă. Care sunt explicațiile fermierilor

Rafturile cu ouă devin din ce în ce mai rare în numeroase magazine din România. Fermierii aleg să exporte aceste produse datorită remunerațiilor mai mari. Deja, 40% din producția internă ajunge în țări precum Germania, Franța, dar și în Statele Unite, afectate sever de gripa aviară.

În ultimele săptămâni, se observă o scădere a stocurilor de ouă românești. Puține sortimente mai sunt disponibile. Acest fenomen se datorează exportului extensiv de ouă românești către piețele europene și nord-americane. Prețurile mai avantajoase stimulează fermierii români să exporte.

În 2024, România a exportat 33.000 de tone de ouă, însă în primele opt luni ale acestui an, cifra a fost depășită – 35.000 de tone de ouă românești au fost exportate.

De-a lungul ultimului deceniu, piața ouălor din România a evoluat exponențial, iar exporturile au crescut de peste cinci ori, principalele destinații fiind Italia și Germania.

Prețul ouălor în România este printre cele mai mici din Uniunea Europeană: un ou la poarta fermei costă aproximativ 0,60 lei, ajungând în supermarketuri până la un leu, în timp ce ouăle bio au un tarif ușor mai ridicat.

FOTO – Captură video: Digi 24

Președintele Asociației Marilor Rețele Comerciale, George Bădescu, a menționat la Digi 24 că nu anticipatează o criză pentru acest segment de produse.

„Există informații și situații care indică tensiuni în lanțul de aprovizionare, generând disfuncționalități în disponibilitatea constantă a acestor produse în magazine. Aceste tensiuni provin atât din caracterul sezonier al ouălor, cât și din oportunități suplimentare generate de deficitul cauzat de gripa aviară în anumite piețe europene și vest-europene. În aceste contexte, unii comercianți pot întâmpina perioade în care ouăle nu sunt permanent disponibile, iar unii producători locali afirmă că pentru ei este mai profitabil să exporte producția. Noi, totuși, asigurăm consumatorii că experiența specialiștilor în aprovizionare din marile rețele va duce la soluționarea acestor probleme în cel mai scurt timp”, a explicat el.

De asemenea, Constantin Stafie, reprezentant al Asociației Crescătorilor de Păsări, afirmă că disponibilitatea ouălor este redusă momentan din cauza modificărilor în structura populației de găini care depun ouă.

„Am o perioadă de aproximativ șapte săptămâni cu un gol de stocuri, dar nu consider că este o situație critică”, a menționat el.

Stafie afirmă că fermierii s-au orientat către prețuri mici, aproape de nivelul acoperirii costurilor, și că au posibilitatea de a vinde la prețuri mai profitabile pe piața externă.

„Nu anticipează o criză a ouălor în perioada următoare, mai ales că urmează postul, când consumul de ouă scade, și apoi sărbătorile de Crăciun, când consumul de carne de porc crește”, a explicat el.

El nu exclude posibilitatea unei creșteri a prețurilor la ouă.

„În mod obișnuit, prețurile nu ar trebui să crească, dar fermierii suportă majoritatea costurilor pentru ajustarea tarifelor. De exemplu, prețul poștei ferme a fost de 0,30-0,40 lei în urmă cu 2-3 ani, iar acum este de aproximativ 0,60 lei. Diferența nu este semnificativă în decurs de trei ani, având în vedere majorările în inflație, salarii, energie electrică și gaze naturale. Toate aceste costuri au crescut în lanțul de producție și sunt suportate de fermieri”, a declarat el.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *