De ce să lași copiii să greșească? 5 motive pentru o strategie parentală mai bună

Darius Cojocaru
9 Citit minim
De ce e bine să-i lăsăm pe copii să greșească? 5 motive pentru care aceasta ar putea fi cea mai bună strategie a părinților – HotNews.ro

Un părinte care rezolvă temele copilului pentru a evita o notă proastă îi limitează capacitatea de învățare. La fel, intervenția la arbitru pentru o decizie nefavorabilă împiedică copilul să învețe să accepte regulile și să-și gestioneze emoțiile. Experții subliniază că experiențele cu mici erori și consecințe, trăite în siguranță, sunt necesare pentru o dezvoltare armonioasă, ajutându-i pe copii să se adapteze mai bine la eșecurile inevitabile din viață.

Copiii din generațiile actuale cresc într-un mediu ce pune accentul pe protecție și performanță. Mulți părinți își organizează copiilor programul până la cel mai mic detaliu, înscriindu-i la numeroase activități extrașcolare încă din grădiniță. Intervențiile în situații dificile, fie că este vorba de conflicte, note mici sau înfrângeri, sunt frecvente. Această protecție excesivă îi privează de șansa de a experimenta și de a-și asuma consecințele propriilor acțiuni. Consecința? Copiii dezvoltă abilități reduse de gestionare a eșecurilor și pot prezenta niveluri crescute de stres atunci când întâmpină provocări reale.

În timp ce instinctul părinților este de a interveni și de a evita orice problemă pentru copil, specialiștii susțin că tocmai micile greșeli, trăite într-un mediu sigur, îi ajută pe copii să devină mai rezilienți, să gândească critic, să găsească soluții, să-și asume responsabilitatea și să accepte imperfectul ca pe o realitate firească. De asemenea, o relație sănătoasă părinte-copil se construiește pe empatie, nu pe control.

1. Reziliența și încrederea în sine se construiesc prin experiențe proprii, nu prin protecție excesivă. Ce învață azi din mici greșeli îl va apăra mâine

Când un copil se confruntă cu un eșec – fie că este vorba de o înfrângere sportivă, de tema uitată sau de o notă mai mică decât cea anticipată – și este lăsat să experimenteze emoțiile fără intervenții rapide, el învață să depășească obstacolele. Această experiență dezvoltă reziliența, adică abilitatea de a se adapta după o dezamăgire și de a continua să încerce. Fiecare reușită dobândită după un eșec întărește încrederea în sine.

Psihologii evidențiază ”efectul protector” al eșecurilor mici și gestionabile. Așa cum mușchii se întăresc prin antrenament, și capacitatea emoțională de a face față provocărilor crește odată cu expunerea treptată la situații dificile. Un elev care își gestionează emoțiile după ce nu este selectat într-o echipă sportivă va fi mai bine pregătit să se descurce cu un interviu nereușit la vârste mai înaintate.

A-l proteja excesiv poate părea o demonstrație de dragoste pe termen scurt, dar pe termen lung îl împiedică să-și dezvolte capacitatea de reziliență. Părinții pot sprijini acest proces înțelegând emoțiile copilului, dar fără a prelua controlul. O reacție precum „Știu că e greu acum, dar hai să vedem ce poți face data viitoare” este mai constructiv decât „Nu-i nimic, lasă că vorbesc eu cu profesorul”

2. Gândirea critică nu se învață numai din cărți. Este o abilitate pe care copilul o dezvoltă prin propriile căutări de soluții

Dacă părintele intervine imediat pentru a corecta orice situație, copilul nu are ocazia să analizeze ce a mers prost și ce ar putea face diferit. Lăsat să caute singur soluții, cu o îndrumare subtilă, își dezvoltă gândirea critică și capacitatea de a rezolva probleme complexe.

Imaginea unui adolescent care și-a pierdut cheia de la casă. Un părinte care intervine imediat, îl scapă de necaz, dar îl lipsește de ocazia de a găsi alternative: să verifice dacă are o cheie de rezervă, să aștepte un membru al familiei sau să caute soluții alternative de securizare. Aceste situații, repetate de-a lungul copilăriei, ajută la dezvoltarea unui mod de gândire orientat spre găsirea de soluții proprii și nu de dependență de alții.

Aceeași logică se aplică și în procesul de învățare. Dacă un elev greșește la un exercițiu de matematică, este mai util să fie ghidat să înțeleagă unde a greșit, decât să primească imediat răspunsul corect. Astfel, nu doar că va reține mai bine soluția, ci își antrenează mintea să caute căi de rezolvare în situații diverse.

3. Înțelegerea consecințelor naturale – nu înveți – pierzi examenul – stă la baza responsabilității personale. Această învățare se petrece prin experiență

Consecințele naturale sunt rezultatele firești ale acțiunilor noastre. Dacă uiți umbrela, te udești. Dacă nu îți faci tema, primești o notă mai mică. Acest tip de învățare este mai eficient decât pedepsele excesive sau protecția inutilă.

Când părintele intervine pentru a elimina consecințele, copilul nu le mai percepe ca pe un rezultat al propriului comportament. De exemplu, dacă un adolescent întârzie constant la antrenamente, iar părintele insistă ca antrenorul să nu îl excludă, mesajul este că regulile pot fi încălcate. În schimb, acceptarea regulilor și excluderea temporară arată clar implicațiile alegerilor sale.

Este important să se facă diferența între consecințele naturale și cele care pot pune copilul în pericol. Un astfel de exemplu este un copil mic și focul – nu lăsați acea experiență periculoasă să se întâmple. Percepția unui copil privind stricata de jucărie preferată este însă importantă pentru propria sa învățare, dezvoltând autodisciplina și responsabilitate.

4. Normalizarea erorii este un comportament valoros. Schimbăm percepția despre greșeală

În multe familii și școli, greșeala este percepută ca un semn de slăbiciune. Însă, greșeala este o oportunitate de învățare. Copiii care înțeleg că greșelile fac parte din proces, și că niciuna nu reușește din prima, sunt mai deschiși la încercări noi.

Un exemplu: învățarea mersului pe bicicletă – nimeni nu reuşeşte fără să cadă. Dacă aceste căderi sunt văzute ca un proces normal, copilul va aplica această mentalitate și în alte situații: un examen, un test, o competiţie sportivă.

Părinții joacă un rol esențial în formarea această percepției corecte. Împărtășirea propriilor eșecuri și a modului în care le-au depășit demonstrează că o greșeală nu definește valoarea unei persoane. Copiii care nu se tem de greșeli sunt mai implicați, își asumă riscuri și au mai multe șanse de dezvoltare personală și profesională.

5. Empatia și sprijinul părinților sunt fundamentale pentru o relație sănătoasă. Sunt baza unei relații autentice

Lăsarea copilului să greșească nu înseamnă lipsa de afecțiune. Dimpotrivă, oferă o oportunitate de a arăta empatie și sprijin. Diferența constă în faptul că părintele nu rezolvă problema, ci îl încurajează să găsească singur soluția, simțindu-se susținut.

Un exemplu: un elev este dezamagit din cauza unei înfrângeri la un concurs. În loc de „Nu-i nimic, nu contează”, părintele poate spune „Înțeleg cât de greu este, dar hai să vedem ce putem face ca să te pregătești mai bine data viitoare”. Copilul simte că emoțiile lui sunt validate și că are un sprijin, având sentimentul că nu este singur.

Această atitudine întărește încrederea reciprocă și creează o comunicare deschisă. Copilul știe că poate veni la părinte nu doar pentru rezolvare, ci și pentru ghidare în încercările sale. Această relație devine o colaborare, nu un control, o valoroasă moștenire.

A accepta și a permite greșelile copilului este un semn de încredere

A-i permite copiilor să greșească nu este un semn de indiferență, ci de încredere. Este despre a le oferi spațiul necesar pentru a-și dezvolta curajul, disciplina și autonomia, știind că părinții sunt alături de ei, nu să netezească drumul, ci să îi sprijine. Scopul nu este un copil fără greșeli, ci un adult capabil să se ridice după căderi.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *