Decizia CCR privind Legea Austerității: Motivări pentru respingerea sesizării AUR

Ionescu Stefan
4 Citit minim
MOTIVAREA deciziei CCR în cazul respingerii sesizării AUR privind Legea austerității

Curtea Constituțională a României a decis, prin Decizia nr. 357/2025, că legea privind măsurile bugetare și fiscale, pentru care Executivul și-a asumat responsabilitatea în iulie, respectă Constituția.

Marți, CCR a respins contestația AUR privind legea „de austeritate”, adoptată prin angajarea răspunderii guvernamentale.

Executivul și-a asumat responsabilitatea, la 7 iunie, în Parlament, pentru primul pachet de măsuri fiscale. Ulterior, AUR a depus o moțiune de cenzură, respinsă pe 14 iulie.

CCR: Legea criticată a fost elaborată pentru a consolida sustenabilitatea financiară a României, ajutând la corectarea durabilă a deficitului excesiv.

Contestatarii au arătat că deficitul bugetar excesiv este o problemă reglementată de Uniunea Europeană (Articolul 126 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene). Măsurile de corectare a deficitului sunt parte a angajamentelor României față de UE. Stabilirea acestor linii directoare de politică externă este responsabilitatea președintelui, iar guvernul are un rol executiv. Cu toate acestea, guvernul a stabilit, unilateral, scopul legii ca fiind corectarea durabilă a deficitului și consolidarea sustenabilității financiare, o decizie care nu poate fi luată doar de executiv, lipsind implicarea președintelui, responsabil pentru angajamentele externe ale statului.

Curtea a constatat că proiectul de lege vizat vizează măsuri bugetare și fiscale, modificând diverse acte normative, inclusiv OUG nr. 77/2009 privind jocurile de noroc. Modificările sunt justificate de obiectivul creșterii veniturilor statului. Complexitatea aspectelor abordate nu contravine Constituției, întrucât toate modificările vizează același scop: consolidarea sustenabilității financiare. Deși în alte cazuri CCR a criticat caracterul eterogen al proiectelor adoptate prin angajarea răspunderii guvernamentale, în acest caz a remarcat coerența și unitatea măsurilor.

Curtea a reiterat că angajarea răspunderii este un instrument legal, iar controlul CCR se limitează la conformitatea cu normele fundamentale, nu la oportunitatea deciziei guvernamentale.

În ceea ce privește lipsa urgenței, Curtea a remarcat că, deși deficitul bugetar este cunoscut din anii anteriori, agravarea situației justifică adoptarea rapidă a măsurilor. Având în vedere că o ordonanță de urgență nu putea fi utilizată pentru introducerea contribuției de sănătate aplicabile pensiilor, angajarea răspunderii era singura cale legală. Întârzierile la punerea în aplicare a unor prevederi nu afectează urgența măsurilor principale.

Criticând legea adoptată prin angajarea răspunderii, contestatarii au menționat modificările fiscale majore, lipsa unei justificări clare și a unei consultări publice adecvate, încălcând principiul proporționalității. Ei au mai evidențiat lipsa evaluării alternativelor mai puțin restrictive, a unor măsuri compensatorii pentru grupurile vulnerabile și a unei perioade de tranziție, rezultate nocive pentru drepturile cetățenilor.

Curtea a respins criticile, argumentând că aspectele menționate sunt opțiuni politice, neafectând constituționalitatea. Motivarea din expunerea de motive nu face parte din aria de responsabilitate a CCR, rolul Curții fiind interpretativ și auxiliar în raport cu legea. Consultarea publică nu este o cerință constituțională, ci o opțiune conform Legii nr. 52/2003, lege neaplicabilă pentru inițiativele legislative adoptate prin angajarea răspunderii guvernamentale.

Motivarea CCR poate fi accesată AICI.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *