Densitatea mașinilor pe km în România: comparativ cu Bulgaria și Ungaria – date oficiale

Darius Cojocaru
5 Citit minim
Densitatea mașinilor din România pe număr de kilometri. Cum stăm față de Bulgaria și de Ungaria – date oficiale – HotNews.ro

Câți kilometri de drumuri rapide sunt disponibili șoferilor români în funcție de numărul de autovehicule înmatriculate?

România deține cei mai puțini kilometri de autostradă și drum expres raportat la numărul de vehicule înmatriculate comparativ cu țările vecine din Europa Centrală și de Est, în ciuda extinderii rețelei naționale de drumuri rapide. Bulgaria deține dublul kilometrilor de drumuri rapide, iar Ungaria deține de trei ori mai mulți kilometri, potrivit unui consorțiu internațional de jurnalism.

Un an cu multe drumuri rapide

Începutul anului 2025 a marcat o realizare semnificativă, cu aproximativ 1.270 kilometri de autostrăzi și drumuri expres, urmare a unui an anterior record, în care au fost inaugurate 197 de kilometri de drumuri rapide.

O analiză recentă a densității rețelei de drumuri rapide din România și țările vecine evidențiază poziția României la coadă din punct de vedere al densității, cu o performanță de 4 ori mai mică comparativ cu Ungaria și de 3 ori mai mică comparativ cu Polonia.

O altă perspectivă implică raportarea numărului de autovehicule la kilometri de drumuri rapide. Un studiu realizat de un grup de jurnaliști din România și alte țări din vecinătate a sintetizat datele referitoare la rețelele de drumuri rapide și numărul total de autovehicule înmatriculate din fiecare stat analizat.

Numărul de vehicule înmatriculate în România

La sfârșitul anului 2024, Registrul de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate consemna 8.856.128 de titulari de permise de conducere și 10.785.270 de vehicule înmatriculate, potrivit informațiilor consultate.

Comparativ cu anul 2013, parcul auto românesc a crescut cu 80,2%, iar în raport cu 2023, a înregistrat o creștere de 4,36%. Această evoluție se datorează atât înmatriculărilor de autovehicule noi, cât și importului de vehicule second-hand. În 2024, 216.338 de autovehicule noi și 416.306 vehicule second-hand au fost înmatriculate.

Numai în București, la finalul anului 2024, existau 1,64 milioane de autovehicule înmatriculate, cu o creștere de aproape 50.000 față de anul precedent.

Indicatorii arată că România ocupă ultimul loc în ceea ce privește kilometrii de drumuri rapide disponibili la un milion de vehicule înmatriculate din comparațiile cu țările vecine.

Comparație cu alte state UE

ȚarăDrumuri rapide (km)Autovehiculekm/1 mil. vehiculeVehicule/1 km
România1.27010.785.2701188.492
Bulgaria8964.183.3112144.669
Polonia5.20025.900.0002004.980
Cehia1.3509.157.4561486.783
Ungaria1.8005.169.6813492.872

Din datele de mai sus rezultă că România dispune de cel mai mic număr de kilometri de drumuri rapide la un milion de vehicule înmatriculate.

Bulgaria are o performanță dublă comparativ cu România în ceea ce privește proporția drumuri rapide/vehicule.

Bulgaria, o performanță superioară în dotările de drumuri rapide

În Bulgaria circulă peste 4,1 milioane de autovehicule înmatriculate, inclusiv camioane și tiruri. Este important de menționat că o parte din aceste vehicule sunt înmatriculate în România.

Polonia, cu o extindere semnificativă a rețelei de drumuri rapide (aproape 5.200 de kilometri), are un număr mult mai mare de înmatriculări de vehicule decât România. Cu toate acestea, această diferență se reduce considerabil în raport cu suprafața țărilor analizate.

Situația din Ungaria

Ungaria, cu o suprafață de 2,5 ori mai mică decât cea a României, are un număr mai mic de vehicule înmatriculate, dar o rețea de peste 1.800 de kilometri de drumuri rapide. Performanța Ungariei este superioară, cu 349 kilometri de drumuri rapide la un milion de vehicule înmatriculate, de treisprezece ori mai mare decât în România.

Considerații asupra traficului de tranzit

Un alt factor care influențează utilizarea drumurilor rapide este traficul de tranzit, inclusiv vehiculele de marfă și pasageri.

În 2024, conform Poliției de Frontieră, 8.267.090 de vehicule înmatriculate în alte țări au tranzitat România, majoritatea fiind autoturisme și camioane.

Datele privind traficul de tranzit sunt disponibile diferit de la o țară la alta.

Comparația rețelelor de autostrăzi vs. suprafață

(datele sunt în kmp)

  • Ungaria: circa 1.800 km; 19,35 km de autostrăzi la 1.000 kmp
  • Polonia: circa 5.200 km; 16,63 km de autostrăzi la 1.000 kmp
  • Serbia: circa 1.150 km; 12,99 km de autostrăzi la 1.000 kmp
  • Bulgaria: circa 896 km; 8,07 km de autostrăzi la 1.000 kmp
  • România: circa 1.270 km; 5,33 km de autostrăzi la 1.000 kmp
Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *