Redeschiderea liniei 5 de tramvai în București este posibilă pentru luna decembrie, deși inițial era estimată reluarea serviciului în martie 2025. De asemenea, „Ruta pentru angajați” va fi reactivată în condiții similare, cu anumite elemente nefinalizate. Este vorba despre copertinele de pe peroane, care încă nu au fost fabricate. Cu toate acestea, linia 5 rămâne crucială pentru fluidizarea traficului, fiind atât de așteptată de mulți bucureșteni care doresc să ajungă dimineața în zona de nord a capitalei.
Surse oficiale au confirmat pentru Gândul că antreprenorul responsabile de reabilitarea liniei 5 mai are de recuperat 60 de milioane de lei (12 milioane de euro) de la Primăria București.
Mai mult, soluția propusă de Primăria pentru copertinele de pe refugii – adăposturile pentru călători – a întâmpinat întârzieri semnificative.
În consecință, linia 5 se va relua fără aceste copertine.
„Este vorba despre peste 50 de copertine care trebuie montate. Cel mai probabil, antreprenorul le va instala pe timpul nopții pentru a nu pune în pericol călătorii. Este o procedură de tip românesc, realizată de Primăria Capitalei, care a atras întârzieri în aceste lucrări”, au declarat surse oficiale pentru Gândul.
Linia 5 are un cost de 140 de milioane de lei și trebuia finalizată în martie 2025
Reabilitarea liniei 5 de tramvai are o valoare totală de 140 de milioane de lei.
Lucrările de modernizare au început în februarie 2024, iar termenul stabilit pentru finalizare era martie 2025.
În noiembrie anul trecut, antreprenorul desemnat pentru această reparație se plângea de lipsa soluțiilor pentru peroane, acestea fiind încă nefinalizate.
„Ne propunem să finalizăm, până în sfârșitul lunii noiembrie sau începutul decembrie, toate lucrările la linie, inclusiv asfalt, cablurile de contact și stațiile de alimentare. Peroanele vor rămâne, însă nu avem soluții pentru ele. Din martie, solicităm în continuu Primăriei soluții pentru peroane și lărgirea drumului în dreptul acestora. Există 16 peroane de construit. Am adus această problemă în atenția primarului personal. Întâmpinăm dificultăți din cauza unui ciot rămas din constructor”, explică Marin Mândrilă, antreprenorul responsabil de reabilitarea Liniei 5.
Primarul anterior afirma că lucrările sunt în grafic
Tot în noiembrie 2024, fostul primar Nicușor Dan a declarat că proiectul este în curs de realizare conform planului.
„Suntem pe terenul liniei 5 de tramvai din București, un proiect început în februarie, pe o distanță de 4,3 km. Am verificat progresul lucrărilor. Estimăm că sunt finalizați circa 75%, adică structura de rezistență este deja montată, linia de tramvai este în proporție de 80%, iar pe gestul final mai sunt de realizat cablurile de alimentare și o stație electrică. Plățile sunt făcute la zi și suntem foarte încrezători că vom respecta timpul de finalizare de 12 luni, conform contractului”, a spus Nicușor Dan, în ultimul an.
Se vor înlocui șinele vechi pe o distanță de 4,25 km, între Podul Băneasa și Bulevardul Ștefan cel Mare.
Principalele activități realizate în cadrul proiectului:
- profesionalizare a căii de rulare;
- construirea a 15 peroane noi, incluzând demolarea celor existente, cu adăposturi pentru călători, indicatoare reflectorizante, garduri de protecție, stâlpi pentru supraveghere video etc.;
- reabilitarea rețelei de contact, prin înlocuirea completă a elementelor acesteia;
- modernizarea stației electrice de tracțiune Nordului, prin înlocuirea echipamentelor;
- reabilitarea sistemului de iluminat public, prin montarea de corpuri cu LED-uri și relocarea în subteran a rețelelor de iluminat;
- relocarea semafoarelor de pe Bulevardul Barbu Văcărescu și Strada Alexandru Șerbănescu;
- lucrări la rețele edilitare.
„La finalizarea lucrărilor, Societatea de Transport București va utiliza exclusiv tramvaie de ultimă generație, Imperio, pe un traseu complet modernizat”, transmitea compania în 2023.
Recomandări ale autorului:
- Finanțarea liniei 5 de tramvai, un proiect „deturnat” de Nicușor Dan
- Data de start pentru lucrările de modernizare a liniei 5 – oficial a fost atribuit contractul


