Organizația pentru Protecția Consumatorilor InfoCons a anunțat că pasagerii au dreptul la despăgubiri pentru zborurile anulate, în funcție de distanța parcursă. Astfel, pentru zboruri până la 1500 km, despăgubirea este de 250 euro, pentru zboruri peste 1500 km și până la 3500 km – 400 euro, iar pentru zboruri peste 3500 km – 600 euro.
Dreptul la despăgubire pentru pasagerii din transportul aerian, conform legislatiei europene, se aplică în următoarele circumstanțe:
- dacă zborul este efectuat pe teritoriul UE (indiferent dacă este operat de o companie din UE sau din afară);
- dacă sosirea este pe un aeroport din UE, iar zborul este operat de o companie din UE;
- dacă zborul pleacă de pe un aeroport din UE către o țară din afara Uniunii, indiferent dacă este operat de o companie din UE sau din afară;
- dacă pasagerul nu a primit deja compensații (despăgubiri, redirecționare, asistență) pentru probleme legate de zbor, conform legislației țărilor din afara UE.
În cazul anulării zborului, compania aeriană trebuie să ofere pasagerului una din următoarele opțiuni:
- rambursarea prețului biletului și, dacă este cazul, un zbor de întoarcere gratuit către aeroportul de plecare;
- redirecționare către destinația finală, cu prima ocazie disponibilă, sau la o dată ulterioară convenită, în condiții comparabile de transport.
În anumite cazuri, compania aeriană poate fi obligată să ofere despăgubire:
- dacă pasagerul optează pentru rambursarea biletului – despăgubirea va depinde de distanța zborului;
- dacă pasagerul optează pentru redirecționare – despăgubirea va depinde de distanța zborului și de întârzierea provocată în ajungerea la destinație.
Consumatorul nu are dreptul la despăgubire în următoarele situații:
- dacă este informat cu cel puțin 14 zile înainte de data zborului;
- dacă este informat cu 7 până la 14 zile înainte și i se oferă o redirecționare care respectă anumite limite de timp și de întârziere;
- dacă este informat cu mai puțin de 7 zile înainte și i se oferă o redirecționare care respectă anumite limite de timp și de întârziere.
În cazul în care pasagerul este redirecționat, iar sosirea la destinație se face cu întârziere, despăgubirea poate fi redusă cu 50%, în anumite condiții.
Totodată, pasagerul nu are dreptul la despăgubire în caz de forță majoră, atunci când nu a fost posibilă evitarea anulării sau a întârzierii.
Forța majoră poate include situații precum: gestionarea traficului aerian, instabilitate politică, riscuri de securitate sau condiții meteo nefavorabile.
Marian Tănase are o experiență vastă în jurnalism online. A absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion în anul 2001 și a început cariera la portalul Apropo.ro …
vezi toate articolele