Despăgubiri zbor întârziat sau anulat: Trucuri esențiale

Tudor Oana
7 Citit minim
Trucuri care te ajută să obții despăgubiri în cazul întârzierii sau anulării zborului

La ce drept ai în cazul întârzierii

Grevele, lipsa personalului și defecțiunile tehnice la aeroporturi și în controlul traficului aerian determină mii de familii să aștepte ore întregi în aeroporturi și să suporte anularea sau întârzierea zborurilor.

Cu toate acestea, printre companiile aeriene care încearcă să te înșele cu scuze, escrocii care se dau drept reprezentanți ai serviciului pentru clienți și agențiile de gestionare a reclamațiilor care caută să obțină o parte din despăgubirea ta, există un risc semnificativ de a nu primi suma la care ai dreptul.

Așadar, ce sumă poți solicita după o întârziere a zborului și ce capcane trebuie evitate în procesul de obținere a despăgubirii?

Dreptul la despăgubire depinde de punctul de plecare al zborului – sau de punctul de plecare prevăzut – și de compania aeriană implicată. Poți solicita despăgubire numai dacă zborul a fost operat de o companie aeriană din Uniunea Europeană sau din Marea Britanie, precum Ryanair, Tarom, Wizzair sau Lufthansa, sau dacă zborul a plecat dintr-un aeroport din UE (inclusiv Islanda, Norvegia și Elveția, dar nu și Insulele Feroe).

De exemplu, dacă ai întâmpinat o întârziere semnificativă la un zbor de la Londra sau Frankfurt la New York cu American Airlines sau Delta, ai putea solicita despăgubire. Însă, dacă întârzierea a avut loc în sens invers, acest drept nu se aplică.

Totuși, dacă zborul de întoarcere de la New York la Londra sau Frankfurt a fost operat de British Airways sau Lufthansa, poți depune o cerere de despăgubire.

Dreptul tău la despăgubire este protejat de legislația UE, cunoscută sub numele de Regulamentul UE 261/2004, la care se supune și Marea Britanie. Cu toate acestea, alte țări și companii aeriene au propriile proceduri de despăgubire dacă nu ești eligibil în cadrul celui european.

Suma la care ai dreptul depinde de durata întârzierii și de distanța zborului.

Nu ai dreptul la despăgubire pentru întârzieri mai mici de trei ore. Dacă zborul tău pe o distanță până la 1500 km este întârziat cu cel puțin trei ore, poți solicita 250 de euro. Pentru zboruri între 1500 și 3500 km cu o întârziere de cel puțin trei ore, despăgubirea este de 400 de euro.

Pentru zboruri de peste 3500 km cu o întârziere de minim patru ore, despăgubirea este de 600 de euro, iar pentru o întârziere mai mică de patru ore, despăgubirea este de 300 de euro.

Compania aeriană trebuie să ofere și hrană și băuturi (de obicei sub formă de vouchere), acces la telefon, cazare dacă întârzierea depășește o noapte și transport între hotel și aeroport.

Poți alege să nu iei zborul dacă întârzierea depășește cinci ore. În acest caz, poți cere rambursarea integrală a biletului, rambursarea călătoriei ulterioare sau a zborului de întoarcere și un zbor de întoarcere la punctul de plecare inițial, dacă te afli în mijlocul călătoriei.

Dacă decizi să mergi cu zborul, poți solicita despăgubire până la 600 de euro, în funcție de distanța zborului.

Când ceri despăgubire, asigură-te că știi cât ți se cuvine. Companiile aeriene nu au interesul să te informeze, deci este recomandat să afli sumele în cazul în care ți se propune o ofertă mai mică decât dreptul tău.

Ce pretenții poți să ai dacă te confrunți cu o anulare

Dacă zborul este anulat, poți cere fie rambursarea integrală a biletului, fie un zbor de înlocuire care să te ducă la destinație. În plus, dacă zborul de înlocuire te face să ajungi cu cel puțin două ore întârziere sau dacă anularea a avut loc cu mai puțin de 14 zile înainte de decolare, ai dreptul la despăgubire.

Există diverse sume la care ai dreptul, în funcție de momentul anulării, distanța zborului și programul zborului reprogramat. Pentru mai multe detalii, consultați Autoritatea Aeronautică Civilă (CAA).

Poți solicita și despăgubire de la asigurătorul de călătorie dacă compania aeriană nu îți plătește. Dacă asigurarea este atașată ca beneficiu al cardului bancar cu care ai achitat transportul, poate fi utilizată și în acest scop. Dacă anularea nu este din vina companiei aeriene, asigurătorul tău de călătorie ar trebui să îți ramburseze cheltuielile.

De asemenea, asigurătorul poate acoperi cazarea și închirierea auto, precum și costurile zborurilor de legătură, dacă imposibilitatea de a ajunge la destinație e din cauza anulării zborului. Asigură-te că polița ta de asigurare include o astfel de acoperire. Dacă crezi că ai dreptul la despăgubire, contactează direct compania aeriană și urmează procedura lor.

Fii atent la anumite capcane:

  1. NU ACCEPTA SCUZELE NEFUNDAMENTATE: Pentru a primi despăgubire, întârzierea sau anularea trebuie să fie din vina companiei aeriene.
  2. EVITA AGENTIILE DE GESTIONARE A RECLAMATIILOR: Nu te lăsa influențat(ă) de firme care te susțin în reclame agresive; ele pot prelua o parte din despăgubirea ta.
  3. CONTRIBUȚIE LA LEGĂTURA ÎN LOCUL RAMBURSĂRII: În cazul anulării zborului, un zbor de înlocuire așează mai multe responsabilități pe companie și e adesea mai avantajos decât rambursarea.
  4. ATENTIE LA INSELATORI: Fii prudent în timp ce ceri despăgubire, pentru a nu fii ținta unor escroci care se dau drept angajați ai companiei aeriene.
  5. REZERVARE INTEGRALĂ: Rezervă toate zborurile într-o singură operațiune, pentru a fi acoperit de prevederi în cazul întârzirilor sau anulării.
  6. EVITĂ VOUCHERELE: Nu accepta vouchere în loc de despăgubiri pentru zboruri anulate sau întârziate. Aceeași atenție trebuie acordată și la întârzierea zborului.

Adresează-te la companiile aeriene oriunde este posibil pentru clarificări.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *