„Suntem copii ai unor părinți care au beneficiat de un sistem educațional de calitate, pentru că regimul Ceaușescu a promovat alfabetizarea în România. Și dumneavoastră probabil aveți părinți cu locuri de muncă în întreprinderi, fabrici sau instituții, toate create de regimul Ceaușescu, lucru pe care acești dezertori ai poporului român încearcă să-l distrugă”, a declarat Diana Șoșoacă.
Întrebată despre abuzurile comunismului, inclusiv despre construcția Canalului Dunăre – Marea Neagră, ea a răspuns: „Și eu am avut (rude și bunici, n.r.). Dar confundați regimul Ceaușescu cu cel sovietic sau stalinist. Încercați să învățați mai mult istorie”, a completat Șoșoacă.
Pentru declarațiile sale, reprezentanții Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc au depus o plângere penală împotriva Dianei Șoșoacă. Aceasta este acuzată de promovarea cultului persoanelor responsabile de crime împotriva umanității și de crime de război, o infracțiune conform O.U.G. nr. 31/2002.
Ce verificăm?
Ideologia comunistă a apărut în România la începutul secolului al XIX-lea. Între 1948 și 1965, regimul a fost puternic influențat de Uniunea Sovietică, fiind condus, preponderent, de Gheorghe Gheorghiu-Dej. După moartea acestuia, conducerea a fost preluată de Nicolae Ceaușescu, al cărui regim a durat până în 1989.
După 1948, când România a intrat sub influența sovietică, a fost implementat un program de alfabetizare, cunoscut sub numele de „eradicarea neștiinței de carte”, care s-a finalizat în 1956 (v.p. 263 din studiul Alfabetizarea în cadrul educației adulților sub regimul comunist (1948-1956)).
Potrivit volumului România și Europa – Acumularea decalajelor economice 1500 – 2010 de Bogdan Murgescu, în 1948, în România existau aproximativ 4 milioane de analfabeți, reprezentând circa 29% din populația cu vârsta de 7 ani sau mai mult (v.p.386). La începutul anilor 1990, nivelul de alfabetizare în România depășea 90%. Deci, la momentul preluării puterii de către Ceaușescu, nivelul de alfabetizare era deja aproape de 70%, crescând ulterior la 90% până la finalul regimului comunist. Informații suplimentare despre evoluția învățământului în România se găsesc în studiul Evoluția centenară a învățământului în România.
Potrivit datelor statista.com, în 1976, rata globală de alfabetizare era de 65,59%. Mai multe detalii pot fi găsite într-un raport Unesco despre alfabetizare între 1950 și 2000.
Conform volumului „România un secol de istorie”, publicat în cadrul proiectului național RO-Centenar de Institutul Național de Statistică, numărul de instituții de învățământ a crescut în perioada respectivă.
Curba ascendentă a continuat și ulterior.
Pentru a contextualiza datele este important să ținem cont că unele aspecte ale statisticilor pot reflecta ideologia și discursul oficial al perioadei comuniste.
Concluzie
Analizând aceste informații, afirmațiile Dianei Șoșoacă sunt incorecte. Rata de alfabetizare era de aproape 70% înainte ca Ceaușescu să preia puterea și a depășit 90% după căderea regimului comunist.