Problema nu este când, ci unde se va bloca implementarea planului guvernului de ajustare bugetară? Răspunsul este simplu: partidele politice din coaliția de guvernare nu se înțeleg cu privire la administrația locală.
Primul pachet de măsuri a fost, în mare parte, acceptat. Analizând trecutul, constatăm că pachetul 1 include majorări ale TVA, reduceri de indemnizații pentru maternitate, reduceri de sporuri salariale în sectorul bugetar, modificări în sistemul educațional și, evident, introducerea contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) pentru pensiile peste 3.000 de lei. Este foarte probabil că pensionarii nu vor uita și nu vor accepta introducerea CASS, motiv pentru care premierul Bolojan insistă ca măsurile controversate să fie susținute de o coaliție politică mai largă. Astfel, povara financiară pentru partidele de la guvernare ar putea fi împărțită.
Pachetul 2 este mult mai complex, deoarece abordează multe dintre problemele sistemului public român, persistente în ultimii douăzeci de ani. Este foarte dificil să se intervină simultan în domenii precum justiție, educație, sănătate, companii de stat, instituții de reglementare, administrație locală și mediul de afaceri. Fiecare dintre aceste sectoare, public sau privat, și-a creat propriile interese și rețele de influență.
Sunt numeroase exemple, dar ne vom limita la două din domenii diferite. În educație, stabilirea unor norme didactice cu ore mai puține și extinderea sistemului de plată cu ora nu a reprezentat decât o creștere mascată a salariilor. A existat o complicitate între politicieni și cadre didactice pentru o creștere netransparentă a veniturilor.
În ceea ce privește mediul de afaceri, pachetul 2 prevede o înăsprire a modalităților de amânare a obligațiilor față de stat. Este evident că pandemia a creat un sistem de amânare simplificat pentru datoriile companiilor. Economia se afla într-o stare excepțională, dar cinci ani au trecut de atunci, iar amânarea plății a devenit un factor care afectează concurența. Unele companii își plătesc datoriile la timp, altele le amână pe perioade nedefinite. De aceea, restrângerile în materie de amânare pot părea nefavorabile mediului de afaceri, dar, de fapt, sprijină un mediu concurențial echitabil. La fel stau lucrurile și cu abuzul de insolvență.
În esență, ce își propune așa-numitul pachet 2 de ajustare bugetară? Modifică vârsta de pensionare și metoda de calcul a pensiei pentru magistrați, raportată la salariile obținute. Pare simplu, dar un guvern a trebuit să treacă prin ani de zile pentru a se hotărî să rezolve problema pensiilor speciale.
Modificările din sistemul de sănătate urmăresc să extindă baza de asigurați care plătesc contribuții. În companiile de stat, se va reduce numărul de administratori și reprezentanți în adunarea generală a acționarilor, indemnizațiile acestora vor fi mai mici și se vor reevalua indicatorii de performanță. La ANCOM, ASF și ANRE vor fi reduse salariile și personalul.
Aceste modificări reprezintă abordări reformiste. Există însă numeroase critici și contestații referitoare la măsurile includente în pachetul 2. Un pachet din care, deocamdată, lipsesc deciziile privind administrația locală, care ar trebui să aducă cele mai semnificative reduceri de cheltuieli bugetare. Guvernul nu le poate evita, cel mult le poate „mitiga”. Vom vedea în următoarele săptămâni cât de „neplăcute” vor fi aceste măsuri pentru primari și angajații din administrația locală.


