Electroputere Pașcani: primul tren automotor construit

Tudor Oana
3 Citit minim
Electroputere Pașcani a construit primul tren automotor

Fabrica de locomotive Electroputere VFU Pașcani a realizat primul tren automotor complet românesc după aproape un secol. Cele mai recente trenuri fabricate în România datează de acum 90 de ani.

Electroputere VFU Pașcani a proiectat și construit trenul Leon, cu propulsie diesel, conform standardelor europene. Compania din Pașcani face parte din Grupul Grampet, condus de antreprenorul Gruia Stoica. Acesta a investit peste 30 de milioane de euro în fabrica din Pașcani și va lansa în curând primele modele Leon pe piață.

Trenul automotor, construit la Pașcani

Trenul Leon a fost testat pe liniile din Pașcani și va fi lansat oficial în următoarele săptămâni. Denumirea de Leon îi poartă numele familiei antreprenorului Gruia Stoica. Modelul, compus din trei vagoane, are o capacitate de 155 de locuri și este destinat transportului regional pe distanțe medii, până la maximum 300 de kilometri. În 2025, Electroputere Pașcani a mai realizat un model similar pentru testare.

Trenul este supus la peste 30.000 de teste și deține certificatul CE, permisiunea de circulație pe liniile ferate din întreaga Europă. Constructorul a optat pentru propulsie diesel, având în vedere că o mare parte din infrastructura feroviară românească nu este electrificată. Designul modern al vagoanelor, atât exterior, cât și interior, se diferențiază de modelele actuale din România. Tracțiunea este asigurată de două Power-Pack-uri MTU, de câte 390 kW fiecare, respectând reglementările privind poluarea. Trenul poate atinge o viteză maximă de 120 de km/h.

Interiorul vagoanelor include zone VIP cu fotolii pentru afaceri, scaune ergonomice, aer condiționat, spații pentru bagaje mari și biciclete, izolare fonică și sisteme audio-vizuale cu informații. Pentru accesibilitate, trenul are rampe și toalete ecologice.

Disponibil pe piața românească

Grupul Grampet este cel mai important operator feroviar privat din Europa Centrală și de Sud-Est, operând cu peste 450 de locomotive și transportând peste 15 milioane de tone de marfă anual. Grupul are o prezență în diverse țări europene. Activitățile grupului au generat în trecut controverse, dar toate acuzațiile au prescris.

Proiectarea și construirea trenurilor în România vine ca o reacție la necesitatea de vehicule feroviare în țară. Operatorii feroviari sunt încurajați să achiziționeze trenuri fabricate în țară. Prețul trenurilor Leon nu este momentan disponibil, dar va fi anunțat în curând. Modernizarea rețelei feroviare românești este crucială pentru a răspunde nevoilor călătorilor. Din păcate, infrastructura feroviară din România este în urmă cu multe decenii.

Specialiștii de la Electroputere VFU Pașcani au dedicat ani de muncă pentru proiectarea trenului automotor Leon, gata acum să fie disponibil pe piață pentru achiziționare.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *