Uniunea Elevilor Reprezentanți (UER) solicită explicații ministrului Educației, Daniel David, în legătură cu reducerea burselor acordate elevilor. Organizația pune întrebarea dacă și elevii ar trebui să lucreze part-time în timpul orelor de școală, asemenea studenților.
Pe data de 13 august, Ministerul Educației a publicat proiectul metodologiei-cadru pentru acordarea burselor începând cu anul școlar 2025-2026. Modificările survin în urma Legii nr. 141/2025 privind anumite măsuri bugetare, care au eliminat bursele specifice rezilienței și excelenței.
Noua formulă propusă de minister prevede menținerea a doar două categorii de burse:
- Bursele sociale, destinate elevilor din familii defavorizate, vor continua să includă sprijin pentru mame minore. Aceste burse vor fi administrate de autoritățile locale de asistență socială, conform unei metodologii demarată de minister.
- Bursele de merit vor fi acordate elevilor cu medii la învățătură de cel puțin 9 (în prezent este 9,50), până la un maxim de 15% din numărul total de elevi din clasă (fără limitele precedente de 30%). După o reformulare a olimpiadelor și concursurilor, recompensele pentru câștigători vor fi majorate.
„Un elev cu 9,85 poate rămâne fără bursă”
Elevii consideră că limitarea burselor de merit la 15% din clasă este o măsură inechitabilă. Nu reflectă adevărat valorile obținute.
„Un elev cu media 9,85 poate rămâne fără bursă doar din cauza poziției sale în clasă, în timp ce un elev cu media mai scăzută, dar plasat mai bine, poate beneficia de bursă. Astfel, performanța nu mai este apreciată obiectiv, creând inegalități și demotivând elevii”, avertizează elevii din UER.
„Eliminarea burselor de excelență pentru elevii premiati la concursuri și competiții naționale, este o măsură dăunătoare pentru performanță. Acești elevi sunt privați de recunoaștere și stimulente pentru efortul depus. Această lipsă de recompense descurajează participarea la competiții, afectând dezvoltarea personală a elevilor și imaginea sistemului educațional românesc.”
„Eliminarea criteriului familiilor monoparentale diminuează scopul burselor sociale”
În ceea ce privește bursele sociale, elevii din UER critică eliminarea criteriului „familii monoparentale”. Ei subliniază că această situație nu se limitează la venituri reduse, ci la responsabilități și dificultăți suplimentare pentru un singur părinte.
„Eliminarea acestui criteriu echivalează cu ignorarea inegalităților și dificultăților acestor familii. Această decizie scade motivul principal al burselor sociale: corectarea dezechilibrelor și oferirea unor oportunități egale.”
„Ca elevă dintr-o familie monoparentală, pe pielea mea simt acest impact negativ. Nu sunt singura. Mii de elevi vor fi afectați. Această măsură, precum și alte modificări, va determina o creștere a abandonului școlar. Răspunderea directă o are ministrul Daniel David”, a declarat Ștefania Popa, președinta UER.
Organizația mai semnalează că eliminarea burselor pentru elevii cu dificultăți de frecvență va conduce la o scădere a motivației și abandon școlar, aceste burse constituind un suport esențial pentru continuarea studiilor.
Ministrul a sfătuit studenții care au probleme financiare să își găsească un loc de muncă part-time
Ministrul Educației, Daniel David, s-a întâlnit cu studenții pentru a discuta despre impactul crizei bugetare asupra mediului universitar.
În cadrul unui forum, ministrul a menționat necesitatea acestor măsuri temporare pentru a asigura fondurile necesare pentru salarii și burse.
Oficialul a susținut că soluțiile sunt temporare și că se va reveni la situația normală când se vor permite resursele bugetare necesare.
Conform unui articol, în timpul discuțiilor, ministrul a sugerat ca reducerea bugetului studentesc ar putea fi rezolvată prin muncă part-time.