Eliza Predoiu CFO NEPI Rockcastle despre strategiile de achiziții și extindere pe piață

Nistor Florin
10 Citit minim
Eliza Predoiu, CFO NEPI Rockcastle: Scanăm piața pentru noi achiziții. Ne dorim să avem o masă critică în orice țară în care intrăm – INTERVIU – Economica.net

NEPI Rockcastle a reușit emiterea cu succes a unei noi serii de obligațiuni verzi (green bonds) în această toamnă, fiind suprasubscrisă cu un volum de comenzi ce depășește patru miliarde de euro. Eliza Predoiu afirmă că interesul ridicat pentru obligațiunea de 500 de milioane de euro a fost influențat în principal de consecvența și credibilitatea consolidată în timp.

„Atunci când facem promisiuni, le și respectăm. Anul acesta am pus în funcțiune primul parc fotovoltaic greenfield, promis încă din anul precedent, ceea ce a consolidat încrederea. Investitorii caută entități și businessuri reziliente, transparente, fără surprize neplăcute. Dacă apar probleme, trebuie comunicate și asumate, iar noi făcând exact acest lucru”, a declarat pentru Economica.net Eliza Predoiu, CFO NEPI Rockcastle.

La sfârșitul lunii septembrie, dezvoltatorul avea un nivel de îndatorare de 31,4%, sub pragul strategic auto-impus de 35%. Întrebată dacă există spațiu pentru accelerarea investițiilor sau preferă menținerea acestui nivel, Predoiu afirmă că acesta poate fi depășit dacă apar oportunități potrivite.

„Pragul de 35% a fost stabilit de noi, intern, și a fost util în perioade dificile. Nu înseamnă că nu l-am depășit de câteva ori în trecut, în special în contexte precum criza COVID sau la finalul anului 2022, când am făcut achiziții contra mișcării pieței, asumându-ne riscuri îndrăznețe. Preferăm să rămânem între 31–32%, dar dacă apar oportunități deosebite, ne ajustăm planurile și creștem spre 35%, fiind confortabili cu această limită pentru următoarele 12-14 luni”, explică reprezentanta companiei.

Predoiu menționează că grupul continuă să identifice oportunități în Europa, monitorizând piețele din întreg continentul, inclusiv țările din zona PIGS (Portugalia, Italia, Grecia și Spania), unde analizează posibile intrări. Scopul este de a atinge o „masă critică” în fiecare piață în care activează.

NEPI Rockcastle intenționează să-și crească lichiditatea pe bursa din Amsterdam

Referitor la o posibilă relistare pe Bursa de Valori din București, unde a fost prezent înainte de fuziunea cu Rockcastle din 2017, strategia curentă a companiei vizează consolidarea vizibilității în Amsterdam, deși există și interes pentru bursele din București și Varșovia.

Dezvoltatorul urmărește să își îmbunătățească vizibilitatea și lichiditatea acțiunilor, evitând extinderea prin listări suplimentare care ar putea fragmenta și mai mult lichiditatea.

Analizăm serviciile de market-making furnizate de bănci, deoarece există cerere și am desfășurat campanii pentru creșterea vizibilității brandului NEPI Rockcastle, astfel încât investitori din diverse țări să își formeze participații în companie. Este dificil însă să transferăm majoritatea capitalului de pe Bursa din Johannesburg (JSE), unde încă suntem listați, deoarece trei sferturi din acțiuni se află acolo. Ne orientăm, prin urmare, spre băncile care pot oferi servicii de market-making eficiente în aceste regiuni, pentru a fluidiza tranzacțiile între cele două burse. Odată ce această problemă va fi rezolvată, procesul de listare și la alți emițători de equity devine mai simplu”, explică Predoiu de ce nu ia în calcul listarea la Bursa de Valori București.

Ritmul de creștere al vânzărilor retailerilor încetinește

Primele nouă luni din acest an au înregistrat pentru companie o creștere a veniturilor nete operaționale cu 12,3%, ajungând la 461,3 milioane de euro. Această majorare se datorează achiziției a două centre comerciale din Polonia la finalul anului anterior. Fără aceste achiziții, creșterea naturală a fost de 4,4%, nivel similar celărui anticipat pentru anul următor.

„O creștere de aproximativ 4% pe portofoliul recurent este o estimare realistă și sustenabilă. Aceasta este așteptarea noastră și pentru 2026, având în vedere că până acum nu am anunțat achiziții suplimentare și este puțin probabil să apară altele până la sfârșitul anului”, afirmă Predoiu.

Vânzările retailerilor la nivelul grupului au crescut în acest an cu 3,5%. În același interval din anul precedent, creșterea era de 9%.

Eliza Predoiu explică această reducere a ratei de creștere a vânzărilor printr-un proces de maturizare, după un 2024 dominant, marcat de ieșirea dintr-o perioadă cu inflație ridicată, rate de dobândă mari și tensiuni geopolitice. Anul 2025 se profilează a fi unul de temperare naturală.

„2021 și, posibil, 2022 au fost ani marcați de COVID, când am reconsiderat modul în care funcționează economia post-pandemie. Anul 2023 a fost dificil, cu inflație ridicată, Euribor-ul ajungând la 4%, conflicte geopolitice și alte provocări. În 2024, aceste tensiuni s-au temperat, Euribor-ul s-a redus, iar inflația a început să scadă. Lichiditatea a revenit pe piață, iar consumatorii s-au relaxat. Consider că piața s-a maturizat, manifestând o creștere economică mai prudentă și mai lentă”, explică Predoiu.

De la consumatorul care privește vitrina, la cel cu cheltuieli mai consistente

Majorarea TVA de la 1 august a transformat luna iulie într-un „maraton” pentru cumpărătorii de locuințe și electrocasnice. Consumatorii păstrează, de asemenea, tendința de a prioritiza divertismentul, chiar dacă ritmul de achiziții s-a temperat, declară oficialul companiei.

„Am observat zile în care creșterea a fost inexistentă sau de doar 1%. În iulie, mulți au cumpărat baxuri de cărți pentru a evita creșterea prețurilor din august sau au cumpărat electrocasnice. Odată cu intrarea în august, mulți au amânat decizia de cumpărare. În schimb, cheltuielile pentru activități de divertisment, cum ar fi mersul la film, bowling sau restaurante, rămân constante. Segmentul restaurantelor, modei accesibile și sănătate și frumusețe, destinat tinerilor, își păstrează creșterea”, adaugă Predoiu.

Pe de altă parte, segmentul electrocasnicelor scade cu 1-2%. Predoiu explică această schimbare prin dificultatea de a diferenția și testa produsele în magazine, deoarece multe electrocasnice pot fi achiziționate de oriunde și sunt identice.

„Un cuptor cu microunde, spre exemplu, este peste tot identic, iar pentru probe, este necesar să încerci hainele, nu electrocasnicele”, detaliează ea. Infrastructura din Promenada, spre exemplu, nu mai are magazin Altex, iar magazinele Flanco ocupă doar o jumătate din suprafața anterioară.

În Bulgaria, eMAG a închis showroom-ul din mallul deținut de NEPI Rockcastle. Nu doar în România, ci și în alte piețe, precum Ungaria, s-au înregistrat scăderi ale vânzărilor retailerilor, acesta din urmă fiind ultima în clasament în UE la nivelul puterii de cumpărare.

Cu un portofoliu diversificat în Europa Centrală și de Est, de la o piață matură precum Polonia până la piețe emergente precum România sau Bulgaria, ritmurile diferite de creștere sunt compensate complex, ceea ce contribuie la stabilitatea generală a economiilor.

Mallurile NEPI Rockcastle au înregistrat o ușoară scădere de 0,6% a numărului de vizitatori în primele nouă luni, însă valoarea coșului de cumpărături a crescut. Predoiu observă un nou profil al consumatorului, mai selectiv și mai prudent, care cheltuiește mai eficient, nu mai mult.

„Deși trece mai puțin timp în mall, atunci când merge, cheltuiește mai mult pe ceea ce-i este relevant. Acum cinci sau șapte ani, prefera să privească vitrine, acum devin mai pragmatici, iar aceasta tendință se regăsește în întreaga regiune”, afirmă ea.

Retailerii internaționali continuă extinderea în România

Chiar dacă TVA a crescut iar ritmul de consum a încetinit, brandurile continuă să își extindă prezența, iar în piața românească, inevitabil, vor colabora cu NEPI Rockcastle. Unul dintre comercianții ce va începe o expansiune semnificativă anul viitor este și BIPA, concurentul dm, planificând deschiderea primului magazin în Mega Mall, cu o medie de 20-25 de magazine noi pe an.

Rituals a transformat piața, fiind prezent în mai multe locații din Mega Mall, iar ulterior am semnat colaborări în diverse altele. Succesele vin dacă alegi locațiile potrivite și cunoști foarte bine clientela. Retailerii internaționali nu se opresc aici, le place România”, conchide oficialul companiei.

Pentru anul 2026, Predoiu anticipează o stabilitate și o maturizare a pieței, cu creșteri moderate în vânzări, un număr de vizitatori similar cu cel din 2024 și un comportament de consum mai rațional. Nu anticipează modificări radicale în ratele dobânzilor, ci doar o scădere ușoară.

NEPI Rockcastle este cel mai important proprietar, operator și dezvoltator de centre comerciale din Europa Centrală și de Est (ECE). Portofoliul companiei, evaluat la 7,4 miliarde de euro, cuprinde 56 de proprietăți în opt țări din regiune. Este lider de piață în România și Polonia, având centre comerciale și în Bulgaria, Ungaria, Slovacia, Croația, Republica Cehă și Lituania.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns