Spital din România. Fotografie de Suliman Răzvan / Shutterstock.com
Organizația Mondială a Sănătății estimează că până în 2030, la nivel mondial va exista o deficit de cel puțin zece milioane de speciali medicali. Există, însă, soluții pentru rezolvarea crizei de personal medical, afirmă experta în sănătate publică a companiei globale McKinsey, Pooja Kumar.
În prezent, 60% din populația globală, aproape 4,5 miliarde de persoane, nu beneficiază de acces la servicii medicale fundamentale. Cel mai critic deficit de personal medical se înregistrează în Africa, continent care însumează 52% din deficitul global. Totodată, dezechilibrele în distribuția medicilor sunt prezente și în America – în orașele mari sunt mult medici, în timp ce în zonele rurale și urbanele mici, aceștia lipsesc aproape complet.
Deficitul de personal în domeniul sănătății este influențat atât de factori legați de cerere, cât și de ofertă, explică Pooja Kumar, în newsletter-ul Re:think. Pe partea de cerere, procesul de îmbătrânire a populației provoacă o creștere a afecțiunilor asociate vârstei. În privința ofertei, lipsa infrastructurii, formarea profesională insuficientă și subfinanțarea sectorului medical contribuie la această situație.
„Mulți aspiranți la cariere în domeniul sănătății se confruntă cu dificultăți pentru a accesa educația necesară, care este adesea costisitoare, consumatoare de timp și uneori inaccesibilă”, remarcă specialistul.
De asemenea, ea evidențiază și epuizarea profesională – cunoscută ca „burnout” – ca un alt factor ce determină deficitul de medici la nivel global.
Reconfigurarea educației profesionale și rolul Inteligenței Artificiale în soluții
„Este fundamental să reevaluăm modul în care se realizează formarea în sănătate, atât în structură, cât și în durată”, afirmă Pooja Kumar în newsletter.
Numeroase modele de instruire nu au suferit modificări în ultimele decenii și nu mai răspund eficient necesităților actuale. „Suntem pregătiți să reconsiderăm premisele de bază ale acestor programe de pregătire?”, întreabă ea.
Instrumentele bazate pe Inteligența Artificială pot ajuta la reducerea sarcinilor repetitive. De exemplu, într-un centru medical din New York, dosarele electronice ale pacienților sunt procesate de IA, care apoi transmite, prin email, rezidenților, informații relevante și recomandări de diagnosticare.
Strategii pentru conservarea a 2 milioane de angajați în sistemul de sănătate
Cercetări realizate de McKinsey and Company, prezentate în Re:think, sugerează că, abordând cauzele profunde ale plecărilor, se poate menține în sistem aproape 2 milioane de angajați din domeniul medical la nivel internațional, aflați acum în pericol de a pleca.
O schimbare majoră implică și recunoașterea faptului că soluționarea crizei de personal medical nu înseamnă doar creșterea numărului de specialiști, ci și inovație.
Specialistul dă un exemplu: pacienții pot dobândi o mai mare autonomie în gestionarea propriilor probleme de sănătate. Deja, în cazul procedurilor de fertilizare in vitro (FIV), pacienții învață să depoziteze medicamente, să ajusteze dozele și să-și administreze injectiile, consultându-se cu medicii.
„Criza personalului medical nu este o amenințare îndepărtată – este o problemă prezentă și în creștere. Totuși, la nivel decizional, aceasta nu primește atenția urgentă cuvenită. Ea trebuie să fie prioritară”, încheie Kumar.

