Imagine ilustrativă
Evaluarea națională la clasa a II-a debutează marți, 13 mai, de la ora 10.00, cu proba scrisă la Limbă și comunicare – Limba română, conform calendarului oficial al Ministerului Educației. Elevii au la dispoziție 45 de minute pentru rezolvarea testelor, un timp mai îndelungat decât în anii trecuți.
Durata fiecărei probe pentru elevii de clasa a II-a este de 45 de minute, față de 30 de minute anterior.
Evaluările au loc de la ora 10.00, în sălile de curs, elevii fiind așezați câte doi pe bancă sau conform procedurilor stabilite.
Testele sunt distribuite individual și verificate, iar la final sunt colectate, sortate și grupate.
După distribuirea testelor, profesorul prezintă un scenariu standard, clarificând cerințele elevilor.
Din momentul începerii lucrului, nu se mai permite accesul altor elevi în sală. Cei care întârzie sunt supravegheați într-o încăpere separată.
- 13 mai: Limbă și comunicare – scriere – Limba română / Limba maternă
- 14 mai: Limbă și comunicare – lectură – Limba română / Limba maternă
- 15 mai: Matematică și explorarea mediului
- 16 mai: Limbă și comunicare – scriere/lectură – Limba română pentru minoritățile naționale
Ce se întâmplă în cazul absențelor sau finalizării anticipate?
În cazul absenței unui elev, testul nu este distribuit, iar numele său este înregistrat ca „absent”. Elevii care vin la proba următoare participă la fel cum o fac de obicei.
Elevii care finalizează testul mai devreme își pot revizui răspunsurile. Dacă intervine o situație specială (de exemplu, o indispoziție), testul este recuperat de profesor, iar momentul predării este consemnat atât pe test, cât și în raportul evaluării.
Participare obligatorie pentru toți elevii, inclusiv cei cu nevoi educaționale speciale
Evaluările se adresează tuturor elevilor din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, indiferent de dizabilități sau cerințe educaționale speciale. Participarea acestora se face pe baza unei cereri scrise a părinților sau tutorilor legali, iar şcolile asigură condițiile necesare, corespunzător metodologiei.
Administratorii de teste trebuie să ia toate măsurile necesare ca fiecare elev să aibă posibilitatea de a participa și de a efectua testul în cele mai bune condiții.
Despre rezultate: exprimate în punctaje, nu mai sunt anonimizate
În acest an, rezultatele nu mai sunt anonimizate prin coduri, ci sunt exprimate prin punctaje. Aceste punctaje nu sunt afișate public și nu sunt introduse automat în catalog, dar pot fi convertite în calificative sau note, la solicitarea scrisă a elevului sau a părintelui.
Conform metodologiei, rezultatele sunt folosite de profesori pentru a elabora planuri de învățare individualizate, urmărind progresul fiecărui elev.
Contextul schimbării: inițiativă a fostei miniștri Ligia Deca
Decizia de a exprima rezultatele în punctaje, nu în coduri, a fost luată de fosta ministră a Educației, Ligia Deca. Totodată, aceasta a eliminat și includerea limbii străine în evaluările de la clasa a VI-a.