Cinci manageri de servicii de transport alternativ au fost acuzați de evaziune fiscală, mituire și spălare de bani.
Un dosar penal vizează cinci persoane, coordonatori sau administratori ai unor firme de transport alternativ, acuzați de evaziune fiscală continuată, dare de mită continuată și spălare de bani, într-un caz cu un prejudiciu estimat la peste 67 de milioane de lei. Începând din 2022, aceștia nu ar fi înregistrat în contabilitate veniturile impozabile ale a 14 firme și ar fi angajat peste o mie de șoferi fără contracte de muncă, plătiți „la negru”.
Toate sumele încasate de la clienți, din care platforma își reținea un comision de 25%, ar fi fost împărțite între inculpați și șoferi, fără ca statul să încaseze taxele cuvenite (TVA, impozit pe venit, contribuții sociale). O parte din banii obținuți au fost folosiți pentru achiziții de bunuri imobiliare, deschiderea unui restaurant și a unui service auto.
Procurorii Direcției Naționale Anticorupție au dispus trimiterea în judecată a cinci inculpați: G.N.M., C.A.V., T.A.C., C.C.N și C.A. Aceștia sunt acuzați de evaziune fiscală în formă continuată și dare de mită în formă continuată (pentru G.N.M. și T.A.C) și spălare de bani (pentru G.N.M. și C.A.V.).
Anterior, în dosar au fost depuse acorduri de recunoaștere a vinovăției pentru T.G.M., angajat al unei platforme de ride-sharing, pentru luare de mită continuată, și C.I.N., angajată a aceleiași platforme, pentru complicitate.
În perioada mai 2022 – ianuarie 2025, inculpații au coordonat activitatea unor firme de transport alternativ, cauzând un prejudiciu de 67.493.417 lei bugetului de stat prin nesoluționarea obligațiilor fiscale. Prejudiciul a fost generat prin neînregistrarea veniturilor impozabile la 14 companii și prin nedeclararea veniturilor impozabile catre organele fiscale, si prin neîncheierea contractelor individuale de muncă cu șoferii.
Sub coordonarea celor cinci inculpați, au fost înființate mai multe firme de transport alternativ, care au colaborat cu peste 1.000 de șoferi.
Șoferii erau atrași de posibilitatea de a lucra fără contract de muncă, obținând astfel venituri mai mari. Aceștia transmiteau autoturismele către firmele de transport prin comodat gratuit, pentru a obține autorizațiile necesare pentru platformele de ride-sharing.
Inculpații, coordonatorii de firme, rețineau un comision între 8% și 12% din sumele încasate de la platforme, iar restul era virat șoferilor. Acest lucru era posibil datorită faptului că nu erau plătite contribuțiile sociale, ceea ce le asigura șoferilor venituri mai mari.
O parte dintre inculpați au retras de la bancomat sume importante din conturile companiilor pe care le controlau, utilizându-le pentru achiziții de bunuri imobiliare, un restaurant și un service auto.
În perioada martie 2023 – octombrie 2024, pentru a ascunde originea banilor obținuți ilegal, inculpații au efectuat operațiuni financiare complexe, inclusiv achiziții de autoturisme de lux și alte vehicule pentru activitatea lor comercială.
Pentru a rezolva diverse probleme cu platforma, inculpații întrețineau relații strânse cu un angajat, al cărui ajutor consta în prioritizarea cererilor legate de înregistrarea șoferilor și deblocarea conturilor acestora. Pentru aceste servicii, inculpații au plătit sume de bani.
În iulie 2024, unul dintre inculpați a fost avertizat de o angajată a platformei că este vizat de ancheta DNA, urmat de transferul unor şoferi spre alte societăţi de transport.
Au fost luate măsuri asigurătorii asupra bunurilor inculpaților pentru acoperirea prejudiciului.
Inculpații T.G.M. și C.I.N., care au recunoscut faptele și au colaborat cu procurorii, au primit pedepse specifice faptelor comise.
Dosarul a fost trimis spre judecare la Tribunalul București.