Festivalul Enescu și participarea României la Europalia, cele mai importante evenimente culturale din 2019

Tudor Oana
8 Citit minim
Festivalul Enescu şi participarea României la Europalia – printre evenimentele culturale ale anului 2019

Festivalul Internațional „George Enescu”, participarea României ca țară invitată la Festivalul Internațional de Arte „Europalia 2019” și prezența țării noastre la Bienala de Artă de la Veneția, prin expoziția „Conversații neterminate despre importanța absenței”, reprezintă evenimente culturale de referință ale anului în desfășurare, scrie Agerpres.

***

Concertul Orchestrei Regale Concertgebouw din Amsterdam, avându-l la pupitru pe dirijorul Tugan Sokhiev, a încheiat, pe 22 septembrie, la Sala Palatului, cea mai amplă ediție a Festivalului Internațional „George Enescu” până în prezent, după un maraton muzical de 23 de zile, cu 84 de concerte în București.

Ajuns la cea de a XXIV-a ediție, festivalul a avut loc în perioada 31 august – 22 septembrie și a adus în cele mai importante săli de concerte din capitală peste 2.500 de muzicieni de elită din întreaga lume, reprezentând 50 de naționalități, cu 84 de concerte și recitaluri. Printre invitați s-au numărat Marion Cotillard, Kirill Petrenko, Mitsuko Uchida, precum și nouă dintre cele mai prestigioase orchestre mondiale, dar și peste 1.000 de artiști români de la instituții muzicale de renume național.

Peste 300 de evenimente conexe festivalului s-au desfășurat în spații neconvenționale, precum muzee, centre comerciale, parcuri sau clădiri de birouri, conectând Bucureștiul la vibratia muzicală, prin proiectul „Orașul cântă”, organizat de Programul Național Cantus Mundi. În Piața festivalului au avut loc concerte, conferințe, lansări de discuri și carte, spectacole speciale.

În timpul festivalului, 30 de concerte au fost organizate în alte 10 orașe din România (Sibiu, Cluj-Napoca, Târgoviște, Piatra Neamț, Bacău, Iași, Târgu Mureș, Bârlad, Timișoara, Satu Mare) și în șase localități internaționale (Florenta, Berlin, Liege, Toronto, Montreal, Chișinău).

***

Festivalul Internațional de Arte „Europalia 2019”, unul dintre cele mai de seamă evenimente artistice globale, ajuns la cea de-a 27-a ediție, s-a inaugurat oficial la 1 octombrie, la Palatul de Arte Frumoase Bozar din Bruxelles, în prezența regelui Philippe al Belgiei și a președintelui Klaus Iohannis.

Cei doi oficiali au vizitat expoziția „Brâncuși. Sublimarea formei”, cea mai imporantă expoziție dedicată sculptorului român organizată în ultimele decenii, și au participat la concertul „Rapsodia română”, susținut de ansamblul RaRo – SoNoRo.

Expoziția „Brâncuși. Sublimarea formei” cuprinde aproximativ 200 de opere, scrisori, filme și documente provenind din muzee din România, dar și din SUA și Franța. Printre piesele expuse se numără „Cumințenia pământului”, „Sărutul” și „Rugăciune”.

Un alt eveniment important al programului Europalia România a fost expoziția „Dacia”, care ilustrează începuturile istoriei poporului român prin piese unice, inclusiv unele comori din aur și argint, expuse pentru prima dată în spațiul cultural belgian.

Spectacolul „Urme” explorează urmele antice ale istoriei umanității, proiect semnat de coregraful Wim Vandekeybus, inspirat din pădurile virgine românești, cele mai extinse din Europa. În scenă au urcat cinci muzicieni și 12 dansatori, acompaniați de muzica lui Marc Ribot și Trixie Whitley.

Peste 250 de evenimente din domeniul artelor vizuale, spectacolului, muzicii, filmului, literaturii și educației culturale s-au ținut atât în Belgia, cât și în Franța, Olanda, Germania, Luxemburg și Marea Britanie. Printre acestea se numără proiectul de artă contemporană „Urs Geest” de Casper Fitzhue (România) și Bart van Dijck (Belgia), constând într-o instalație și performanță. Expoziția interactivă introduce publicul belgian în tradiția Jocului Ursului, implicându-l în aspecte ale spiritualității românești.

Desfășurat între 2 octombrie 2019 și 2 februarie 2020, sub Înaltul Patronaj al președintelui României și al monarhilor Belgiei, actuala ediție a Europalia marchează 50 de ani de existență a festivalului. Participarea României la eveniment a fost realizată de Institutul Cultural Român, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Culturii și Secretariatul General al Guvernului.

România a participat și la ediția din 2007 a Europalia.

***

Expoziția „Conversații neterminate despre importanța absenței” (titlul original: Unfinished Conversations on the Weight of Absence) a fost inaugurată pe 9 mai, la Pavilionul României din Giardini della Biennale, Veneția, și pe 10 mai la Noua Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică din orașul italian.

Organizată de Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe și Institutul Cultural Român, prezența țării noastre la cea de-a 58-a Pavilion Internațional de Artă – La Biennale di Venezia, a prezentat viziuni contemporane ale unor proiecte de artă post-conceptuală, realizate de artiști cu experiență de peste patru decenii, extinzând geografia artei contemporane în funcție de naționalitate, inclusiv diaspora română, evidențiind mobilitatea culturală a acestor creații în spațiu și timp.

Potrivit organizatorilor, curatoria a propus o interpretare poetică a unor lucrări și momente semnificative din traseul unor artiști români precum Belu-Simion Făinaru, Dan Mihălțianu și Miklos Onucsan, abordând retrospectiv și dintr-o perspectivă actuală. Proiectul s-a extins în Galeria IRCCU din Veneția, printr-un program discursiv, interactiv și dinamic, utilizând tehnologii moderne pentru facilitarea comunicării.

Attila Kim, comisarul României la Bienala de la Veneția, a declarat pentru AGERPRES că expozițiile țării noastre de la această manifestație culturală „transmit un semnal foarte bun”, fiind vizitate de un număr mai mare de persoane decât toate muzeele de artă din țară într-un an.

„Această expoziție, ca și cele anterioare, reușește să aducă în prim-plan o artă de calitate, surprinzătoare pentru public și critică. Anul acesta, expoziția cu lucrări de G. Brătescu și modul în care artiștii expuși se raportează la conceptul minimalism și la tensiunea artistică actuală, constituie o realizare remarcabilă. Feedback-ul este excelent, iar expoziția are un impact deosebit asupra vizitatorilor,” a afirmat Attila Kim.

***

Una dintre cele mai mari expoziții dedicate lui Tonitza din ultimele cincizeci de ani, însoțită de o panotare extinsă de artă contemporană, a fost prezentată în cadrul celei de-a șasea ediții a Pavilionului de Artă București – Art Safari, desfășurat între 27 septembrie și 6 octombrie, în Palatul Oscar Maugsch BCR din Piața Universității.

Organizat ca un muzeu temporar, Art Safari București 2019 a expus, pe o suprafață de 10.000 mp, o colecție dedicată pictorului Nicolae Tonitza, o expoziție de sculptură din perioada 1800-2019 și o selecție de artă supercontemporană.

În premieră, la Art Safari a fost prezentată expoziția „Made in China”, care a reunit cele mai relevante opere ale tinerilor artiști contemporani chinezi din România, cu 52 de lucrări de la 29 de artiști, inclusiv pictură în ulei, sculpturi, instalații și imagini.

Pavilionul Muzeal „Nicolae Tonitza și geniul copilăriei”, curatoriat de Zoltán Soós, a expus aproape 300 de opere ale pictorului, împrumutate din cele mai importante muzee și colecții private din România, Cehia, Polonia și Austria.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns