„O creștere medie de 3,5% a prețurilor din meniuri este previzibilă”, declară o reprezentantă a unui grup de restaurante din București, explicând reacția la noi taxe. Alți antreprenori estimează majorări cuprinse între 8 și 12%. Jurnaliștii au stat de vorbă cu mai mulți antreprenori din industria HoReCa pentru a afla cum vor evolua prețurile începând cu următoarea lună, după implementarea primelor măsuri de reducere a deficitului bugetar.
- „Este posibil un număr crescut de operatori care nu vor emite bon fiscal”, este opinia unui antreprenor din sectorul HoReCa.
- „Am ales să nu majorăm prețurile, concentrându-ne pe creativitate pentru a compensa”, a declarat fondatorul unui cunoscut restaurant bucureștean.
La 1 august 2025, Guvernul va implementa o majorare a cotei de TVA pentru alimentele servite în HoReCa, de la 9% la 11%. Această modificare va avea efecte importante asupra unui sector economic rezilient la provocările recente.
Patronatele asociate în HORA avertizează că majorarea TVA-ului ar putea reduce consumul, stimula evaziunea fiscală și genera pierderi semnificative.
Antreprenorii din HoReCa se pregătesc pentru o perioadă dificilă, urmând să ajusteze prețurile fără a compromite calitatea sau experiența oferită clienților.
„Este posibilă o ușoară scădere a consumului inițial. Estimăm o majorare a prețurilor din meniu cu 5-7%, pentru a compensa creșterea TVA, scăderea vânzărilor inițiale și costurile sporite cu energia”, declară un proprietar de pizzerie din București, care dorește să își păstreze anonimatul.
Reducerea porțiilor sau a calității produselor nu va fi luată în calcul. Se va continua cu ofertele din aplicațiile de livrare și ajustări minore ale meniurilor. „Ofertele există constant și vom menține strategia pentru a rămâne atractivi pentru consumatori”.
Impactul acestor noi măsuri variază în funcție de dimensiunea afacerii. „Afacerile mici sunt mai vulnerabile în fața unor astfel de măsuri. Mulți antreprenori vor reconsidera investițiile. Lanțurile mari pot amortiza mai ușor asemenea schimbări, dar noi, cei mici, nu dispunem de același spațiu de manevră.”
În contextul fiscal actual, există temeri legate de o eventuală creștere a economiei informale. „Dacă taxele pe muncă nu se reduc, munca nedeclarată va persista. Iar în ceea ce privește evaziunea fiscală, este nevoie de o intensificare a controlului fiscal, precum și de o cooperare mai eficientă între stat și antreprenori. Stabilitatea și predictibilitatea economică sunt esențiale, nu doar sancțiunile și amenzile.”
„Prețurile vor crește între 8 și 12%, în funcție de produs”
Simona Sandu-Heim, manager general la Gluten Glory, o brutărie artizanală, evidențiază impactul cumulativ al noilor taxe într-un mediu deja tensionat pentru micii producători. „Materia primă s-a scumpit semnificativ în ultimul an. Nu ne putem permite să creștem prețurile continuu. Am încercat să absorbim aceste costuri, însă majorarea TVA ne obligă la ajustări.”
Simulările arată o majorare a prețurilor între 8 și 12% în funcție de produs. „Am păstrat prețurile stabili, chiar și în contextul unei scumpiri lunare semnificative a materiei prime. Dar, acum, pentru a menține calitatea și funcționarea afacerii, ne vedem obligați la o ajustare.”
Soluția nu va fi reducerea meniului sau a calității, ci optimizări punctuale și îmbunătățiri interne. „Nu dorim ca întreaga presiune să cadă asupra clientului, dar e imposibil să ignorăm necesitatea ajustărilor financiare. Nu ne-am ghidat niciodată după o strategie de prețuri artificial ridicate și nu vom face acest lucru nici acum.”
O scădere a frecvenței utilizării serviciilor HoReCa este foarte probabilă. „Consumatorii simt deja creșterile de prețuri peste tot, ceea ce va influența consumul în restaurante și cafenele”.
Sandu-Heim vorbește despre diferența de gestionare a situației dintre antreprenorii mici și lanțurile mari. „Lanțurile au resurse financiare mai mari. La noi, orice creștere de preț, fie că este vorba de materii prime, salarii sau taxe, se simte mult mai accentuat. Și avem responsabilitatea de a menține salarii decente pentru angajații noștri, ceea ce devine tot mai dificil.”
Îngrijorarea privind fiscalitatea e accentuată: „Pentru unii va deveni din ce în ce mai greu să își mențină complet activitatea fiscalizată. Ziua de 25 a fiecărei luni este un stres constant pentru majoritatea antreprenorilor.”
Managerul Gluten Glory adresează o întrebare guvernanților: „De ce povara cade aproape întotdeauna asupra antreprenorilor? Înțelegem nevoia de venituri, dar nu se vede niciodată o contrapartidă clară, în sensul susținerii și predictibilității antreprenoriatului. Fără fonduri europene, ce face statul pentru antreprenorii români? Suntem confruntați cu noi obligații, dar trebuie să ne descurcăm singuri cu costurile, riscurile și responsabilitățile.”