Fiscul și colectarea TVA: 3 lei din 10 pierduți

Nistor Florin
5 Citit minim
Din fiecare 10 lei care ar trebui încasați, 3 lei nu ajung la bugetul de stat / Cum răspunde Fiscul acuzațiilor privind slaba colectare de TVA – HotNews.ro

„Din fiecare 10 lei ce ar trebui strânși, 3 nu ajung la buget. Acest deficit echivalează cu circa 8 miliarde de euro, o sumă care ar putea contribui semnificativ la reducerea deficitului bugetar”, a declarat un parlamentar solicitând explicații Fiscului. Ministerul Finanțelor a răspuns enumerând acțiunile ANAF în primele cinci luni, fără însă a evidenția principalele cauze ale colectării insuficiente de TVA.

Ministerul Finanțelor a prezentat recent în Parlament datele despre activitatea ANAF în primele cinci luni, în urma solicitării unui parlamentar privind scăderea colectării TVA, care rămâne la 30% în România.

„România se confruntă cu un deficit bugetar important, iar reducerea acestuia este o prioritate. Cu toate acestea, persistă o problemă sistemică, cunoscută de ani de zile, care agravează situația: o colectare insuficientă a veniturilor bugetare”, susține deputatul PSD Mircea Vasile Gavor, în interpelarea adresată Fiscului.

Acesta a solicitat Ministerului Finanțelor să identifice principalele cauze ale colectării suboptimale a TVA și măsuri urgente de corectare.

Cum explică ANAF că, deși a crescut numărul de verificări, suma recuperată a scăzut?

În răspunsul transmis, Ministerul Finanțelor nu a explicat cauzele colectării insuficiente ale TVA, însă a prezentat acțiunile ANAF în primele cinci luni.

Astfel, în primele cinci luni ale anului, au fost efectuate 9.759 de controale fiscale, iar sumele suplimentare constatate de ANAF depășesc 668,1 milioane de lei.

Aceste sume suplimentare reprezintă impozite, taxe și contribuții pe care ANAF le-a identificat ca fiind neachitate sau neachitate corect de contribuabili.

Comparativ, în aceeași perioadă a anului precedent, au fost efectuate 9.445 de controale fiscale, iar sumele suplimentare depășeau 1,01 miliarde de lei.

„Din analiza datelor prezentate, având în vedere creșterea numărului de controale în perioada (ianuarie-mai) 2025 față de aceeași perioadă din 2024, precum și scăderea sumelor suplimentar stabilite, se observă o creștere a conformării la declarare, posibil cauzată de proiectele de digitalizare în curs (RO e-transport, RO e-factura, RO e-TVA, SAF-T),” a precizat Ministerul Finanțelor.

Controalele antifraudă desfășurate de inspectorii ANAF în perioada ianuarie-mai 2025 au vizat 12.101 contribuabili. Aceste controale au condus la identificarea unor datorii fiscale (TVA, impozite, contribuții) și la aplicarea de amenzi și confiscări în valoare totală de 1,05 miliarde de lei.

Dintre acestea, peste 950 de milioane de lei reprezintă datorii fiscale, iar peste 410 milioane de lei (aproximativ 43%) sunt reprezentate de TVA. ANAF a aplicat 6.471 de amenzi într-o valoare de peste 66,1 milioane de lei și a confiscat numerar, bunuri și active rezultate din activități ilegale în valoare de 33,4 milioane de lei.

Prejudicii de aproape jumătate de miliard de lei, sesizate organelor judiciare

Au fost înaintate organelor judiciare 359 de sesizări, prejudiciile totalizând 508.052.913 lei (dintre care 44,7%, sau 227.070.370 lei, sunt TVA). Pentru a recupera prejudiciile, s-au dispus 107 măsuri asigurătorii în valoare de 227.768.956 lei.

Ca urmare a verificărilor documentale, s-au emis 458 de decizii de impunere, totalizând 152.519.763 lei (dintre care 31,8%, sau 48.556.263 lei, sunt TVA).

Controalele vor continua pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, concentrându-se pe domeniile cu risc fiscal ridicat.

Digitalizarea ANAF

Ministerul Finanțelor a menționat că ANAF a implementat soluții tehnologice pentru modernizarea activității:

„Aplicații recente de raportare electronică automatizată, precum SAF-T, RO e-Transport, RO e-Factura, RO e-Sigiliu și sistemul de conectare al caselor de marcat electronice, permit ANAF acces rapid (unele în timp real) la date despre tranzacțiile economice. Aceste soluții urmăresc îmbunătățirea colectării TVA, prevenirea și combaterea fraudei și a evaziunii.”

În următorii doi ani, datele colectate vor ajuta la identificarea grupurilor cu risc fiscal înalt, prin implementarea unui proiect Big-Data care consolidează baza de date centrală. ANAF și-a sporit monitorizarea evaziunii și fraudei prin obținerea de date de pe platformele de comerț online și prin colaborări internaționale pentru a îmbunătăți conformarea fiscală.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *