Frauda telefonică, Fotografie: David Burke / Dreamstime.com
Pierderi semnificative din cauza fraudelor telefonice, anul trecut. Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a raportat prejudicii materiale de peste 450.000 de euro cauzate de frauda prin imitarea instituțiilor publice, precum DIICOT, ANAF, Poliția Română și BNR.
„O tehnică adesea folosită în atacurile de inginerie socială este falsificarea numărului de telefon al apelantului pentru a imita instituții financiare, autorități guvernamentale sau persoane de încredere. Acest fenomen, din ce în ce mai sofisticat, este deseori combinat cu alte metode de atac, precum vishing sau mesaje persuasive generate de inteligență artificială”, detaliază raportul DNSC pentru anul 2024.
Cum funcționează această fraudă?
Infractorii contactează victimele folosind un număr de telefon fals, care imită o entitate publică. Această tehnică, denumită „spoofing”, folosește tehnologia VoIP pentru a ascunde numărul real al apelantului, profitând de datele de contact ale victimei, fără acordul acesteia.
Există platforme online destinate acestor atacuri, disponibile și contra cost. Cu toate acestea, atacatorii pot crea și instrumente proprii, pentru a-și ascunde identitatea și a câștiga încrederea victimei.
Ce este spoofing-ul cu numărul real?
Infractorii falsifică informațiile afișate în identificatorul apelantului, astfel încât pe ecranul victimei să apară un număr oficial, aparținând unui organism public. Acest lucru permite:
- Câștigarea încrederii victimei printr-un apel aparent autentic.
- Obținerea de date personale (CNP, coduri IBAN, parole, coduri de autentificare etc.).
- Convingerea victimei să efectueze plăți sau transferuri de bani.
- Accesarea conturilor bancare sau a altor servicii importante.
Cum putem preveni astfel de fraze?
Recomandări pentru o protecție sporită:
- Nu divulgați informații sensibile la telefon fără verificare prealabilă.
- Verificați autenticitatea apelului, returnând apelul la numărul oficial al instituției.
- Nu deschideți linkuri primite prin SMS sau email nesolicitate.
- Verificați adresa web a site-urilor sau a expeditorilor.
- Instalați software antivirus actualizat și aplicații special concepute pentru detectarea spoofing-ului.
- Depuneți o plângere la DNSC.
Măsuri împotriva spoofing-ului. Care apeluri sunt blocate din 7 iulie 2025?
ANCOM a implementat măsuri împotriva fraudelor cu numere de telefon false. Conform unui acord între ANCOM, operatorii de telefonie și Poliția Română, a fost decisă blocarea apelurilor care imită numere naționale încorecte sau incomplete, în special apeluri fixe.

