Evaluare psihologică la loturile naționale de juniori
Proiectul demarat de Federația Română de Fotbal (FRF) vizează loturile naționale de juniori (U15, U16, U17, U18 și U19) și își propune să evalueze abilitățile psihologice ale fotbaliștilor. Programul este coordonat de Andrada Vincze, psiholog sportiv cu experiență considerabilă.
Andrada Vincze: „O baterie de teste complexe, ce durează între 2 și 3 ore”
Andrada Vincze, psihologul responsabil de implementarea proiectului, a explicat că fotbaliștii au fost supuși unor evaluări complexe pentru a măsura diverse aspecte critice pentru performanță. Acestea includ abilități cognitive, trăsături de personalitate, bunăstare psihică, dar și capacitatea de recuperare.
Vincze, născută în 1992, posedă o experiență vastă în sport, având o carieră în tenis de masă și ulterior în fotbal, inclusiv în lotul de senioare. Experiența ei este completată și de studiile superioare în domeniul Educației Fizice și Sportului, precum și Psihologie.
Anotând relevanța proiectului la nivel internațional, Vincze susține că evaluările reprezintă un efort deosebit și unic în România, cerând o vastă resurse umană și logistico-materială (trei ore și 150 de sportivi pentru un ciclu de evaluări).
„Este o baterie de teste, care poate dura între 2 și 3 ore, adaptată ritmului fiecărui sportiv. Unii se implică mai rapid, alții necesită mai multe pauze. La moment, peste 150 de sportivi din loturile U15, U16, U17, U18 și U19 au fost evaluați.”, a declarat Vincze.
„Receptarea proiectului este variată. Unii sunt interesați și curioși, alții se conformează mai degrabă unui protocol de evaluare cerut. Această reacție este normală în contextul abordării inovatoare a unui astfel de proiect.”, a mai spus aceasta.
Evaluare multi-dimensională pentru o performanță sportivă optimizată
Evaluările vizează mai multe aspecte, inclusiv abilități cognitive (atenție, anticipare, inhibare, viteza de reacție), trăsături de personalitate (disciplină, ambiție, spirit de echipă), starea de sănătate mintală (deprindere specifică tulburărilor anxioase, depresive) și nivelul de recuperare personală subiectiv evaluat.
Scopul evaluărilor este de a identifica abilitățile care necesită dezvoltare la fiecare sportiv, și de a oferi, astfel, antrenorilor și cluburilor informaţii specifice fiecărui individ, pentru o strategie de dezvoltare adaptabilă.
„Datele obținute ajung la antrenori și cluburi, pentru a susține și sugera planuri de dezvoltare individualizate, adaptate nevoilor specifice ale fiecarui jucator.” În continuare, se urmărește construirea unor exerciții și antrenamente pentru ameliorarea abilităților identificate ca necesitând muncă în viitor.
Prin intermediul unor cursuri și ateliere dedicate, antrenorii primesc informații relevante despre felul în care pot folosi datele culese din evaluări, pentru o îmbunătățire a activității de antrenament. De asemenea, prin cursuri interactive, părinților li se oferă ghidaje pentru medii de suport optim în activitatea sportivă a copiilor, accentul fiind pus pe responsabilitate și echilibru.
Pedeapsa, nu solutia optima
Proiectul mai urmărește să-i ghideze pe părinți către o mai bună înțelegere a rolului lor în dezvoltarea copiilor. În cursurile interactive se urmărește reducerea rolului direct al părinților în viața sportivă a copiilor, pentru a nu-i afecta în dezvoltare.
În concluzie, abordarea integrată pentru performanță presupune o colaborare strânsă, dar și flexibilitate și luarea în considerare a diverselor aspecte ce influențează reușita copiilor sportivi. Eficiența proiectului depinde de acceptarea și implementarea informațiilor rezultate din evaluări.
Un mesaj final, transmis de Andrada Vincze, a subliniat importanța echilibrului în viața sportivilor, punând accent pe valori precum modestia, recunoștința și importanța învățării generală, pentru o dezvoltare completă și echilibrată, pe termen lung.