Articol de Marius Mărgărit
Publicat marți, 18 martie 2025, 19:45 / Actualizat marți, 18 martie 2025, 19:45
Federația Română de Fotbal propune modificări ale Legii Sportului, vizând simplificarea procesului de afiliere și dezafiliere a membrilor.
Modificările vizează articolele 35 și 36 ale Legii Sportului, dorind să simplifice procedurile de afiliere/dezafiliere a membrilor și schimbarea organelor de conducere. Anterior, aceste acțiuni necesitau modificarea actelor constitutive, a statutelor, urmate de înregistrarea la Registrul asociațiilor și fundațiilor, cu avizul Tribunalului.
Această inițiativă survine în urma discuțiilor din Comisia pentru Sport a Camerei Deputaților, la care au participat și lideri ai unor federații sportive.
Federațiile să aibă un registru propriu al membrilor
FRF propune ca federațiile să creeze un registru unic pentru înregistrarea modificărilor privind afilierea/dezafilierea membrilor, eliminând necesitatea avizului Tribunalului. Modificările vor fi comunicate Agenției Naționale pentru Sport (ANS).
În ultimul an și jumătate, de la publicarea Recursului în Interesul Legii (RIL) în Monitorul Oficial, mai multe federații, inclusiv FRF, nu au reușit să obțină avizul Tribunalului pentru modificări în cadrul membrilor sau al conducerii. Aceste federații nu și-au actualizat documentele conform legislației existente.
Propunerea FRF urmărește înlăturarea acestei bariere birocratice, permițând controlare și actualizare internă a acestor date, fără implicarea instanțelor.
Propunerea FRF va fi dezbătută de ANS și de Comisia pentru Sport din Camera Deputaților.
„O încercare de eludare a RIL”
Ștefan Popescu, președintele FR Pescuit Sportiv, critică propunerea, considerând-o o încercare de a ocoli Recursul în Interesul Legii.
„FRF nu are competența de a iniția modificări legislative, doar Guvernul, Parlamentul sau o petiție semnată de cel puțin 100.000 de cetățeni au acest drept. Această propunere pare menită să mențină cluburile de drept public în federații, în ciuda deciziilor Înaltei Curți de Casație și Justiție care stabilesc incompatibilitatea acestei situații. Ordonanța de Urgență 26/2000, referitoare la asociații și fundații, este o lege organică și nu poate fi modificată prin acte legislative ordinare.”
Popescu subliniază că ANS nu are autoritatea de a aviza modificările de membri sau conducere, fiind competența instanțelor de judecată. Întâmplător, susține Popescu, anual avizul ANS nu avea succes.
„Cei de la FRF ar trebui să-și rezolve problemele interne, în loc să se concentreze pe inițiative legislative fără bază legală. Este necesară retragerea propunerii și respectarea prevederilor legale.”
Propunerea FRF de modificare a Legii Sportului
Articolul 35
Cum este acum
(1) Federaţiile sportive au statut de interes naţional, formate din cluburi și asociații.
(2) Federațiile sunt persoane juridice de drept privat, autonome.
(3) Dobândirea personalității juridice se face conform legii.
Propunerea FRF
(1′) Afilierea/dezafilierea structurilor sportive se face conform statutului federației.
(4) Federațiile trebuie să dețină un registru unic al membrilor, conținând informații esențiale.
(5) Federațiile vor comunica ANS lista membrilor, la modificări.
(6) Nerespectarea obligației se sancționează cu amendă și suspendare.
Articolul 36, alineatul 4
Cum este acum
Modificarea statutelor sau actelor constitutive necesita aviz Minister.
Propunerea FRF
Modificarea statutelor sau actelor constitutive este supusă procedurilor legale, cu excepțiile menționate la art 35.