Găurile negre ale statului: Transporturi și energie, principalii vinovați

Nistor Florin
5 Citit minim
Care sunt găurile negre ale statului. Companiile din transporturi și energie produc cele mai mari pierderi și datorii

Aceste companii de stat reprezintă o sursă constantă de îngrijorare, multe dintre ele înregistrând pierderi semnificative de ani buni, fiind afectate de probleme politice, cu numeroase posturi ocupate nejustificat și implicații legale, fără restructurări eficiente.

Sinecuri, obstacol în relația cu UE

Lipsa dezangajării politice din cadrul întreprinderilor de stat constituie un impediment major în îndeplinirea obligațiilor asumate de România față de Comisia Europeană. Această problemă este una dintre cauzele principale care au dus la elaborarea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

S-au analizat întreprinderile cu dificultăți financiare. De remarcat faptul că nu toate și-au publicat bilanțurile financiare pentru anul trecut, motiv pentru care în unele cazuri s-au utilizat datele din 2023.

Datele evidențiază o concentrație de companii din domeniile transporturilor și energiei. Aceste entități au constituit „găuri negre” timp îndelungat, fiind afectate de planuri de reorganizare și de eliminarea unor datorii încă din 2009, din momentul acordării împrumuturilor de la Fondul Monetar Internațional.

Printre acestea se numără CFR Infrastructură, CFR Marfă, CFR Călători, Metrorex, dar și Termoenergetica și CET Govora.

În paralel, s-a propus introducerea unei taxe de solidaritate pentru persoanele cu venituri peste 10.000 lei, plus un sistem de impozitare progresivă din 2026. Această propunere a fost contestată de asociațiile patronale.

CFR Infrastructură

În 2023, CFR Infrastructură a obținut venituri de 4 miliarde lei, înregistrând o pierdere de 585 milioane lei. Această companie administrează infrastructura feroviară din țară și are circa 24.000 de angajați.

CFR Marfă

În anul 2024, această companie de transport feroviar de marfă a înregistrat venituri de 839,4 milioane lei, dar și o pierdere de 328,6 milioane lei. Societatea are aproximativ 3.000 de angajați și avea datorii de 1,5 miliarde lei către bugetul de stat.

CET Govora

Compania care asigură producția energetică termică pentru municipiul Râmnicu Vâlcea, a raportat în 2024 venituri de 321,5 milioane lei și pierderi de 275,5 milioane lei. Are circa 950 de angajați, iar starea sa financiară este precară.

CFR Călători

În 2023, CFR Călători, furnizorul de transport feroviar de persoane, a obținut venituri de 2,98 miliarde lei și o pierdere de 210 milioane lei, având aproximativ 10.000 de angajați. Compania a emis un comunicat prin care a dezmințit posibilitatea intrării în faliment.

Termoenergetica

Compania responsabilă de furnizarea de apă caldă și energie termică în București a înregistrat anul trecut venituri de 2,31 miliarde lei și o pierdere de 208 milioane lei, cu o forță de muncă de circa 3.400 de angajați.

Metrorex

În 2023, Metroul București, compania care administrează metroul din capitală, a raportat venituri de 1,4 miliarde lei și o pierdere de 186,8 milioane lei, cu circa 4.950 de salariați, cu sprijin financiar de la Stat.

Complexul Energetic Valea Jiului

Companie cu istoric complicat, fostă SNIMVJ, ce a preluat activele Complexului Energetic Hunedoara, a înregistrat o pierdere de 160 milioane lei la un volum de venituri de 558,5 milioane lei în 2024, angajând 2.075 de persoane.

TAROM

Compania aeriană de stat a înregistrat pierderi constante din 2008. În 2023, TAROM a raportat venituri de 1,79 miliarde lei și o pierdere de 87,1 milioane lei, cu un număr de 1.100 angajați.

Complexul Energetic Oltenia

Operatorul energetic din Oltenia a înregistrat un profit de 317,5 milioane lei față de venituri de 4,73 miliarde lei în anul trecut. Cu 8.500 de angajați, compania este în proces de restructurare și beneficiază de asistență din partea Comisiei Europene.

Companii falimentate

Există și alte companii cu datorii, deja în faliment, cum ar fi Complexul Energetic Hunedoara și Compania Națională a Huilei, cu o datorie la bugetul de stat de 1,46 miliarde lei. Este de menționat și fosta companie RADET, precedentul operator al sistemelor de termoficare din București.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *