Un efectiv redus de comisari – doar 10, dintre care 8 activi în teren – al Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Iași a gestionat un volum considerabil de sesizări, controale și acțiuni, atât la nivel local, cât și național. Între 1 ianuarie 2025 și 30 mai 2025, comisarii au soluționat 1.082 de sesizări.
Diverse categorii de sesizări gestionate de CJPC
Majoritatea sesizărilor soluționate vizează servicii de telefonie mobilă și internet, dar și companii de gaz și energie electrică. Reprezentanții CJPC au explicat procedura de soluționare a reclamațiilor ieșenilor.
„Sesizările frecvente se referă la prestări de servicii, telefonie mobilă, internet, gaz și electricitate. O sesizare este înregistrată, transmisă comisarului, care solicită o poziție de la furnizor. Comisarul analizează ambele părți, conform legislației, și ia o decizie. Dacă sesizarea este validă, se întocmește un raport de control, se aplică o sancțiune și se impun măsuri. În cazul sesizărilor nefondate, consumatorului i se comunică cadrul legal și motivul pentru care nu are dreptate. Unele sesizări nu pot fi soluționate din cauza lipsei de dovezi, nesoluționabilității sau a cadrului legislativ limitat. De asemenea, există și sesizări clasate, lipsite de documentație necesară.”, au declarat reprezentanții CJPC Iași.
Sesizările la Protecția Consumatorilor sunt acceptate exclusiv pentru persoane fizice. Se recomandă, înainte de depunerea unei sesizări, adresarea scrisă către furnizor. În cazul unui răspuns negativ sau al încălcării drepturilor legale, se poate depune o sesizare. Acestea trebuie soluționate în termen de 30 de zile, cu o posibilă prelungire de 15 zile pentru cazuri complexe, sau de 30 de zile în cazul furnizării energiei electrice și gazelor naturale.
Peste 1.000 de controale derulate de CJPC în 2025
În perioada de început de an până în iunie 2025, comisarii CJPC au realizat 1.176 de controale. Un control recent s-a concentrat pe verificarea concordanței prețurilor afișate și a celor de la casa de marcat. Au fost verificate 13 puncte de vânzare din rețelele de supermarketuri locale, rezultând 11 sancțiuni și amenzi de 183.000 lei. În 5 cazuri au fost constatate diferențe de preț între afișaj și taxa de la ghișeu.
Valoarea totală a amenzilor aplicate în urma controalelor a fost de 4.355.500 lei, iar suma încasată a fost de 1.762.050 lei.
Activitatea CJPC este vitală pentru un mediu comercial corect și sigur. Comisarii CJPC Iași au soluționat 1.082 de sesizări de la începutul anului până la 30 mai 2025.