- de Kana Inagaki (Tokyo), Patricia Nilsson (Frankfurt)
Lansările globale de noi modele auto cu motor cu ardere internă și hibride sunt preconizate să crească cu 9% în 2024, potrivit S&P Global Mobility.
Se estimează că producătorii auto vor lansa 205 modele cu motor pe benzină, o scădere de 4% față de anul precedent, în timp ce lansările de modele hibride vor crește cu 43%, ajungând la 116 modele.
Mercedes-Benz a anunțat săptămâna trecută planuri de lansare a a 19 vehicule pe benzină față de 17 vehicule electrice cu baterii între 2025 și 2027, după ce vânzările și profiturile au fost afectate de diminuarea cererii pentru automobilele electrice.
„Dacă nu credeți că piața va fi dominată de vehiculele electrice până în 2030… nu ar avea sens economic să renunțați la afacerea cu motoare cu ardere internă, care este foarte profitabilă”, a declarat Ola Källenius, directorul general al companiei, pentru investitori.
Porsche, care a înregistrat anul trecut o scădere cu 49% a vânzărilor modelului său electric Taycan, revizuiește, de asemenea, strategia sa pentru vehiculele electrice.
În această lună, producătorul de automobile premium a anunțat că va aloca 800 de milioane de euro pentru dezvoltarea unor noi motoare cu combustie și vehicule hibride.
Constructorii tradiționali de automobile se confruntă cu costul investițiilor în vehiculele electrice și hibride, menținând în același timp tehnologiile cu motor cu ardere internă pentru o perioadă mai îndelungată decât se aștepta.
Hibrizii, care combină bateriile cu motorul cu ardere internă, sunt foarte profitabili și atractivi pentru producători, pe fondul creșterii cererii din partea clienților și a necesității de a reduce emisiile.
Normele UE din 2025 impun reducerea emisiilor cu 15% față de nivelul din 2021 pentru fiecare producător auto. De asemenea, Bruxelles-ul intenționează să interzică vânzarea de mașini noi cu motoare pe benzină și diesel începând din 2035.
Producătorii auto solicită flexibilitate în aplicarea normelor privind emisiile și a interdicției din 2035, BMW solicitând chiar anularea acesteia.
În ultimele săptămâni, Volvo Cars, Mercedes-Benz și Renault au estimat profituri mai reduse în acest an, pe fondul provocărilor economice din războiul comercial global și a costurilor crescute pentru respectarea standardelor stricte de mediu – dificultăți ce îngreunează renunțarea la profiturile generate de vehiculele pe benzină și hibride.
„Ne concentrăm rapid pe vehiculele electrice, dar nu abandonăm tehnologia cu ardere internă”, a declarat directorul general al Renault, Luca de Meo. „Tranziția către vehiculele electrice în Europa va dura aproximativ 20 de ani.”
În timp ce creșterea vânzărilor de vehicule electrice în Europa a încetinit, cererea a crescut în China, unde vehiculele electrice și hibride au reprezentat 47% din vânzări anul trecut, faţă de doar 6% cu cinci ani în urmă, potrivit Automobility din Shanghai.
Producția vehiculelor electrice este mai costisitoare decât cea a vehiculelor cu motor cu ardere internă, datorită prețului ridicat al bateriilor, ceea ce înseamnă că marjele de profit ale producătorilor auto pentru vehiculele electrice sunt încă mai mici.
Directorul financiar al Mercedes-Benz, Harald Wilhelm, a declarat că grupul reduce costurile vehiculelor electrice cu peste 15%. Acest lucru ar diminua diferența de preț față de mașinile cu motor cu ardere internă, dar Wilhelm a adăugat că „nu vrem să promitem lucruri nerealizabile” în ceea ce privește reducerea acestor diferențe.
Volkswagen, cel mai mare producător auto european, nu mai este atât de sigur de planul său de a nu mai comercializa vehicule cu motor pe benzină în Europa până în 2033, potrivit unei surse apropiate de discuțiile companiei. „Ar fi o nebunie să nu mai vindem mașini cu motor cu ardere internă dacă clienții le solicită”, a declarat sursa.
În SUA, General Motors și-a modernizat, de asemenea, gama de modele cu motor cu ardere internă. În timp ce cota sa de piață în vânzările de vehicule electrice din SUA a crescut de la 6% la 9% anul trecut, datorită cererii pentru Chevrolet Equinox complet electric, conducerea companiei a avertizat că probabil creșterea pieței globale va încetini după ce președintele american Donald Trump a anunțat eliminarea subvențiilor guvernamentale pentru vehiculele electrice pentru consumatori.
„Cred că putem avea un scenariu în care profitabilitatea și fluxurile de numerar ale vehiculelor cu motor cu ardere internă vor continua mai mult decât s-ar fi anticipat”, a declarat directorul financiar al GM, Paul Jacobson, la o conferință Barclays săptămâna trecută. Relatare suplimentară de Ian Johnston (Paris).
© The Financial Times Limited 2025. Toate drepturile rezervate. Materialul nu poate fi redistribuit, copiat sau modificat în niciun fel. Redacția este singura responsabilă pentru furnizarea acestei traduceri, iar Financial Times Limited nu își asumă nicio responsabilitate pentru acuratețea sau calitatea traducerii.