Compatibil cu Android 16, noua actualizare simplă și eficientă de la Google dezactivează anumite funcții în timpul apelurilor telefonice, până la încheierea acestora. Această măsură are ca scop prevenirea celor mai frecvente scheme de înșelătorie utilizate de infractori pentru a racola victime, în special pensionari sau persoane ușor influențabile, prin apeluri telefonice în care pretind a fi angajați ai unei instituții financiare sau autorități legitime.

Infractorii, obținând venituri din manipularea unor persoane credul, solicitând divulgarea de informații sensibile în timpul convorbirilor sau instalarea de aplicații malițioase pentru colectarea datelor, vor întâmpina dificultăți majore odată cu această actualizare, dispozitivele cu Android 16 blochează insistent instalarea aplicațiilor sau accesul la serviciul de banking online, în timpul apelurilor active.

De regulă, victimele atrași în capcana infractorilor sunt presate de timp, fiind o cursă contra cronometru în care escrocii încearcă să impună rapid punctul lor de vedere, evitând oportunitatea de a se răzgândi. În plus, persoanele vulnerabile pot întâmpina dificultăți în urmarea instrucțiunilor complexe pentru instalarea aplicațiilor din surse externe, fără ajutor extern sau ghid pas cu pas la telefon.

Noul mecanism de securitate se activează doar în anumite situații, precum accesarea aplicației de banking în timpul unui apel telefonic, dacă numărul nu este în agenda contactelor. Astfel de circumstanțe nu apar frecvent, iar intervenția Google pentru prevenirea acestor greșeli poate fi considerată o măsură preventivă utilă.

De asemenea, în timpul apelurilor suspecte, se blochează modificarea unor setări critice, frecvent vizate de escroci. Printre acestea se află permisiunea de instalare aplicații din surse externe Magazinului Google Play și accesibilitatea (category Accessibility), folosite de aplicațiile malițioase pentru interceptarea conținutului afișat pe ecran, parolelor sau datelor din formulare, precum cele pentru plățile online.

De obicei, în cazul identificării unei victime, infractorii încearcă să o convingă fie să trimită bani („schema accidentul”), fie să furnizeze date personale, pretinzând că sunt angajați ai unei instituții financiare. Un element comun în aceste scheme este instalarea unui software rău intenționat, cu acordarea permisiunilor adecvate. Persoanele în vârstă, în special, pot avea dificultăți în a instala aplicații din surse externe și a acorda permisiuni, fiind nevoie de ghidare pas cu pas, de multe ori pe telefon, pentru a evita greșelile fatale.

Întârzierea în citirea mesajelor de avertizare despre riscurile potențiale poate reduce semnificativ șansele de succes ale infractorilor. În cazul în care trebuie să întrerupă apelul pentru a urma pașii indicați, șansele de a reuși scad și mai mult, iar tentativa de fraudare devine o experiență frustrantă pentru autorul acesteia.

Noua funcție este disponibilă deja în versiunea Beta 2 a Android 16 și urmează să fie inclusă în versiunea oficială, lansată probabil în această vară.

Mesajul de avertizare indică faptul că apelantul s-ar putea deghiza în altcineva, descurajând astfel urmarea instrucțiunilor sau realizarea de plăți. În plus, Google va include un buton ce va încheia automat apelul și va întrerupe orice sesiune de partajare a ecranului deja activă. Dacă utilizatorul insistă să continue, va fi activat un temporizator de 30 de secunde pentru a-i oferi timp suplimentar de reflecție asupra acțiunii.

Momentan, această funcție este disponibilă pentru câteva aplicații de plăți și în anumite regiuni, însă este posibil ca în viitor să se extindă la nivel global.