Două companii de asigurări care comercializează polițe RCA pe piața din România, fiind supravegheate nu de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), ci de autoritatea din țara de origine, au reușit să compenseze în mare măsură impactul falimentelor majore din ultimii ani, preluând clienți la tarife accesibile, conform unei analize bazate pe datele ASF. În prezent, doi din zece șoferi români achiziționează RCA de la Axeria Iard sau Hellas Direct, iar numărul total de șoferi care au cumpărat de-a lungul timpului o poliță de asigurare de la unul dintre acești doi provideri se apropie de 2,5 milioane, conform estimărilor noastre. Prezența în piață a celor două companii, care operează în baza sistemului Freedom of Establishment (FOE), nu este singurul factor ce a menținut prețurile relativ stabile după falimentul Euroins din aprilie 2023, în piață devenind mai active și alte societăți locale importante, precum Allianz Țiriac și Groupama.
Totuși, analiza datelor publicate de ASF evidențiază o corelație între creșterea Axeria și Hellas și temperarea majorării tarifelor RCA, după cum se poate observa mai jos. Este de menționat că, în perioada 2022, primul an în care Axeria a intrat pe piață, și 2025 (când Hellas a fost introdusă la sfârșitul anului 2022), creșterea Primelor Brute Subscrise (PBS) pentru cele două companii a fost semnificativ mai mare comparativ cu restul pieței. Începând din 2022, PBS ale asigurătorilor locali s-au plafonat, în timp ce societățile în sistem FOE au înregistrat creșteri anuale cu două cifre, menținând un ritm bun, deși mai moderat, și în primele șase luni ale anului 2025.
Prin urmare, Hellas și Axeria au avut o cifră inițială de aproximativ 475 milioane de lei în 2022 și au crescut la aproape 2 miliarde de lei în 2024, reprezentând o majorare de peste 320%. În contrast, companiile locale au avut o cifră de afaceri de 7,5 miliarde de lei în 2022 și au ajuns la 8 miliarde de lei în 2024, marcând o creștere de doar puțin peste 7,6%, cu o stagnare în 2024 față de 2023, tendință menținută și în primul semestru din 2025.
Graficele 1 și 2 ilustrează evoluția cotei de piață a Axeria și Hellas, care a atins un maxim de aproape 20% în 2024, prima creștere fiind în 2023, anul falimentului Euroins. În graficul 1, portocaliu indică societățile supravegheate de ASF, iar albastru cele două companii în sistem FOE.
Graficele 2 evidențiază creșterea mediei primelor de asigurare în 2022, imediat după falimentul City Insurance, când Axeria era la început, iar Hellas nu fusese încă introdusă, evoluție mai temperată în 2023 și 2024, perioade în care vânzările celor două companii au crescut semnificativ, concomitent cu insolvența Euroins (a se vedea în Graficul 1).
Detalii despre segmentul de șoferi țintă pentru Axeria și Hellas, funcționarea sistemului de pașaportare europeană și comparativele de prețuri pot fi consultate AICI și AICI.
Este important de menționat că cele două companii nu sunt supravegheate direct de ASF, chiar dacă operează sucursale locale. În cazul apariției unor probleme legate de gestionarea daunelor, ASF poate interveni doar ca intermediar între păgubit și autoritatea din țara de origine a companiei, Franța pentru Axeria și Cipru (în viitor, Grecia) pentru Hellas Direct. De asemenea, cele două companii nu mai contribuie la Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), dar în situația falimentului FGA va acoperi despăgubirile și va recupera ulterior sumele de la compania de asigurări în cauză în țara de origine.


