Proiectele de programa școlară pentru liceu propun eliminarea completă a geografiei din clasele a XI-a și a XII-a la profilurile real, tehnologic și vocațional. Această decizie a generat proteste din partea cadrelor didactice și a societății civile, care evidențiază importanța geografiei pentru înțelegerea mediului și a societății.
Deputatul Silviu-Octavian Gurlui (AUR) a adresat o scrisoare deschisă ministrului Educației, Daniel David, cerând explicații cu privire la excluderea geografiei și impactul asupra a peste 70.000 de elevi. Cadrele didactice avertizează că această reformă nu reduce sarcina reală de ore, ci elimină discipline fundamentale. Se solicită revizuirea deciziei, inspirată de modelul francez, unde geografia este obligatorie până la Bacalaureat.
„Domnului prof. univ. dr. Daniel David, Ministrul Educației și Cercetării
Despre modificările la planurile – cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi pentru domeniul Geografie
Domnului ministru,
Proiectele de planuri-cadru pentru liceu preconizează o diminuare a orelor de geografie la clasele a XI-a și a XII-a, în special la profilurile real, tehnologic și vocațional, unde geografia urmează să fie eliminată complet la clasele a XI-a și a XII-a.
Această propunere a stârnit reacții negative din partea profesorilor, specialiștilor și a societății civile. Multe dintre argumentele prezentate sunt rezultatul discuțiilor cu cadrele didactice de geografie din Iași. Spre deosebire de planurile propuse pentru România, în Franța, geografia este obligatorie până la Bacalaureat, fiind predată împreună cu istoria sub denumirea „Histoire-Géographie”. În liceu, numărul de ore variază în funcție de profil, însă toți elevii au această materie până în ultimul an. Se studiază geografia Franței și geografia globală, cu accent pe economie, geopolitică și mediu. Profesorii de geografie din Iași evidențiază faptul că actuala propunere guvernamentală nu rezolvă problemele declarate:
-reducerea timpului alocat elevilor,
-flexibilitatea orarului,
-o pregătire mai bună pentru cariera viitoare/pentru examenul de Bacalaureat.
Aceste aspecte par favorabile pe hârtie, însă realitatea este diferită.
De fapt, numărul de ore nu este redus, deoarece au fost introduse discipline noi și eliminate disciplinele utile, cum ar fi geografia și istoria.
Prin urmare, numărul de ore nu scade, ci există o manieră opacǎ de eliminare a unor discipline considerate neimportante de către factorii de decizie.
Orarul nu este flexibil, elevii nu își vor putea alege disciplinele conform preferințelor, ci vor fi supuși majorității și ofertei școlare (cu diverse interese și posibilități). Se susține că va exista posibilitatea de lucru pe grupe datorită unui buget mai mare. Profesorii au nelămuriri cu privire la justificarea acestui aspect. Și dacă nu se va întâmpla așa?
Geografia contribuie semnificativ la media generală obținută la Bacalaureat. Eliminarea geografiei va duce la scăderea acestei medii. Prin urmare, unde este eficiența?
Profesorii au dubii cu privire la faptul că eliminarea geografiei va rezolva problemele învățământului preuniversitar.
Se susține că la geografie se reduce doar o oră de studiu, omis probabil intenționat faptul că este singura oră. Astfel, geografia este eliminată total din clasele a XI-a și a XII-a, tocmai la vârsta alegerii viitorului.
Se afirmă că toți elevii pot studia geografia prin opționale, însă acest aspect nu este adevărat. Majoritatea nu pot alege opțiunea de geografie din pachetul de opționale propus. Se respectă principiul echității în educație?
Estimările profesorilor sugerează că sunt aproximativ 70.000 de elevi fără acces la geografie și la contribuția acesteia la formarea lor.
Profesorii se întreabă, pe bună dreptate, unde este principiul echitații, dacă un singur elev dorește să studieze o materie și nu îi este permis, dar pentru 70.000 de elevi?
Domnule ministru,
Vă rog să răspundeți la următoarele întrebări: Care este motivul real al reducerii/eliminării orelor de geografie având în vedere estimările care arată că peste 70.000 de elevi nu vor avea acces la acest domeniu important? Cum veți asigura dotările necesare studiului geografiei (laboratoare, echipamente specifice de teren) în toate școlile, atât în mediul urban cât și în cel rural? Va rugăm să analizați modelul francez și să alocați numărul corect de ore, în acord cu principiile unui învățământ de calitate care garantează acces egal la învățământul fiecărui elev.”
Domnule ministru,
Am luat act de multiplele observații critice privind aceste modificări. Aceste îngrijorări sunt formulate de un număr important de profesori din Municipiul Iași. De aceea, multe aspecte abordate aici sunt concrete și cu date reale.