„Incorporați cultura în planurile de dezvoltare” nu pare să mai fie doar un simplu slogan. În schimb, în contextual actual al României, rolurile austerității – jucate magistral de guverne și autorități, pe scena națională – trimit domeniul cultural în spatele cortinei. Acolo unde Ordinul de Urgență 52 poate transforma nu doar „rolurile” majore în „roluri” minore, ci și destinele artiștilor. Discuțiile privind OUG 52 au generat reacții ample în sectorul cultural din România.
Impactul OUG 52 asupra instituțiilor culturale
- Noile reguli legislative interzic, până la sfârșitul anului, încheierea de angajamente pentru mai multe capitole bugetare esențiale, inclusiv pentru categoria „Alte cheltuieli cu bunuri și servicii” – principala sursă de finanțare pentru activitățile artistice.
- Sute de spectacole și evenimente culturale au fost anulate, muzee închise, instituții de cultură în situație de criză.
- Artiști independenți rămân fără finanțare.
- Se organizează concedii fără plată, în perioade cu interes scăzut.
- Există riscul de concedieri de personal și dificultăți în atragerea colaboratorilor externi.
- OUG-ul poate genera un deficit bugetar pentru instituțiile culturale, provocând pierderi și nu beneficii.
- Lipsește un studiu de impact asupra acestor entități, pentru evaluarea câștigurilor și pierderilor.
- Achiziția de obiecte de inventar necesare pentru premiere teatrale devine imposibilă.
Blocajul OUG 52 asupra instituțiilor culturale / Sursă foto: Dâmboviteanul.com
Păreri ale oficialilor despre impactul OUG 52 asupra culturii
- „Teatrul nu poate fi redus la numărul de componente technice sau materiale”
- „Este imposibil să pui cultura în standby”
- „Se dislocă baza economică a activităților culturale, echivalent cu o decapitare”
- „Impactul asupra sectorului poate fi extrem de grav, chiar catastrofic”
- „Actorii independenți vor rămâne fără venituri în următoarele două luni”
- „Este nevoie de anularea unor spectacole pentru a evita blocajul total”
- „Proiectele culturale se vor bloca din cauza acestei ordonanțe”
- „Teatrul devine un spațiu gol, fără sens, inaccesibil”
- „Este o problemă de destine, de instituții, de oameni, de programe”
- „Experiențele culturale sunt greu de cuantificat doar prin cifre”
- „Propunerile – să tăiem acolo unde nu s-a alocat niciodată fonduri”
- „În pandemie, s-au deschis păcănelele, în timp ce teatrele au fost închise”
- „Magia teatrului, de a scoate iepuri din joben, poate dispare din cauza acestor restricții”
Teatrul Național de Operetă poate anula 22 de spectacole
- Alexandru Pătrașcu, directorul adjunct al Teatrului Național de Operetă și Musical ”Ion Dacian” a explicat impactul OUG 52 asupra instituțiilor culturale publice, subliniind dependența majoră de fondurile publice.
„Din punctul meu de vedere, cultura în România nu este subfinanțată, ci poate chiar generos finanțată. Problema stă în modul în care se gestionează fondurile publice pentru cultură și în organizarea cheltuielilor, ceea ce necesită o reformă structurantă dificil de implementat în condiții instabile politice.”
„Majoritatea instituțiilor culturale depind de finanțarea publică într-un procent foarte mare, peste 90%, ceea ce indică o problemă de sistem. În Vestul Europei, ponderea fondurilor publice este mult mai redusă.”
În teatrele de operă, veniturile proprii acoperă între 12-45% din buget, în timp ce în teatrelor dramatice, cei mai mulți resursele proprii depășesc subvențiile. În privința OUG 52, se prefigurează efecte negative pentru toate insituțiile de spectacole, deși date exacte privind bugetele și cheltuielile nu sunt disponibile în detaliu.
Alexandru Pătrașcu, directorul adjunct al Teatrului Național de Operetă ”Ion Dacian” – Sursa foto: Linkedin
Impactul poate fi devastator
El a evidențiat că OUG 52 va schimba atât soarta artiștilor, cât și a colaboratorilor teatrului, sugerând că 22 de spectacole programate trebuie anulate.
„Pentru Teatrul de Operetă, majoritatea colaboratorilor sunt contractori externi. Dacă ordonanța rămâne nemodificată, aceștia vor fi nevoiți să plece, ceea ce afectează profund producțiile, în special cele cu numere de dans și coregrafie. În programul pentru noiembrie și decembrie, sunt în jur de 28 de spectacole, iar anularea acestora va avea un efect major, chiar și în cazul în care vom reuși să le înlocuim cu alte producții realizate cu fonduri proprii.”
„Dacă în aceste luni trebuie să anulăm aproape jumătate dintre spectacole, iar biletele deja vândute trebuie restitute, impactul va fi semnificativ și pentru noi va putea fi extrem de distructiv.”
Chiar dacă vom încerca să suplinim spectacolele anulate, probabil că nu vom putea acoperi în două luni ceea ce s-a realizat în cinci luni de vară și în perioada septembrie-octombrie. Costurile și nevoia de resurse pentru înlocuire persistă, iar impactul pentru instituții poate fi devastator.
Studiu de impact și implicații asupra sectorului independent
Directorul adjunct al Teatrului Național de Operetă menționează și efectele asupra sectorului independent. În condiții de nesiguranță, austeritatea bugetară pare a „limita” cultura, fiind afectată inclusiv politizarea acesteia, influențată de administrațiile locale.
„Teatrele și artiștii independenți sunt strâns legați, iar următoarele două luni vor însemna pentru mulți o pierdere urgentă a surselor de venit, fiind limitați la spectacole autonome și activități locale, fără posibilitatea de a-și asigura existența.”
„Nu poți susține proiecte constante pentru a-ți păstra existența, iar dependența de administrațiile locale și festivități contribuie la fragilitatea acestei situații. Politizarea a influențat și vânzările artiștilor independenți, mulți dintre aceștia având dificultăți în comercializarea biletelelor sau în organizarea evenimentelor, fiind doar prezenți gratuit la diferite festivaluri sau târguri.”
„Ordonanța aceasta blochează fondurile, nu redu bugetul, dar împiedică utilizarea fondurilor, ceea ce poate duce la un deficit bugetar pentru instituții culturale. Se impune o analiză amănunțită pentru a evalua ce beneficii și ce pierderi survin din aceste măsuri.”
Teatrului Național de Operetă și Musical ”Ion Dacian” – Sursă foto: News.ro
Necesitatea de a reconfigura sistemul cultural
- „Este imperativ să reorganizăm întregul sistem, să găsim soluții alternative pentru continuarea activităților.”
Marius Mihai Andrei, managerul Ateneului din Iași – sursă foto: Facebook Ateneul din Iași
„Este clar că ordonanța are efecte negative asupra sectorului cultural. La Ateneul din Iași și alte instituții, se resimt plafonările și imposibilitatea achizițiilor pentru obiecte de scenă sau pentru premiere – precum costume și decoruri. În plus, premiera programată pentru decembrie trebuie adaptată pentru a evita suspendarea evenimentului.”
„Este nevoie de soluții creative pentru a gestiona această criză, pentru a menține activitatea și a evita colapsul economic al sectorului.”
„În timp ce nu putem realiza proiecte noi, trebuie să ne adaptăm pentru a continua activitatea cu resurse limitate, pentru a asigura funcționarea și sustenabilitatea sectorului cultural.”
„Cultura nu produce șuruburi, ci modele de identitate și valori”
- Florin Toma, directorul Teatrului “Fani Tardini” din Galați insistă asupra faptului că OUG 52 reprezintă o decapitare a culturii, afectând capacitatea de a produce spectacole noi și de a menține publicul.
„Blocarea posibilității de a angaja cheltuieli esențiale duce la reducerea activității și pierderea publicului, iar teatrul devine o construcție goală, fără valoare în comunitate. Pentru a păstra interesul și pentru a atrage public nou, este nevoie de producție continuă și inovare.”
„Teatrele nu pot funcționa doar cu colaboratori externi, fără posibilitatea de a programa și realiza spectacole. Sistemul devine total paralizat, iar cultura își pierde sensul.”
„Această situație s-a suprapus cu evenimente majore, cum ar fi Festivalul Național de Teatru, accentuând dificultățile cu care se confruntă sectorul. Legislația actuală pare o piedică majoră în evoluția teatrului.”
Florin Toma, directorul Teatrului “Fani Tardini” din Galați / Sursă foto: Fanitardini.ro
„Pentru anul viitor, previzionăm provocări majore, fiind o perioadă extrem de dificilă”
„Momentan, primim sancțiuni multiple: blocare totală a cheltuielilor și plafonarea acestora, chiar și pentru cheltuielile deja contractate. Înțelegem necesitatea economiilor, însă lipsa dialogului cu sectorul cultural agravează situația. Cultura reprezintă un pilon esențial, iar această criză o face și mai vulnerabilă.”
„Sectorul cultural nu se limitează la cifre sau cifre, ci la experiențe și valoare socială. În 2024, condițiile vor fi de multe ori mai dificile, iar observat că inițiativele și magia teatrului pot fi puse sub semnul întrebării, din cauza acestor restricții.”
„Este o situație extrem de descurajantă, iar probabil mulți nu vor mai fi tentați să inițieze proiecte artistice, ceea ce va duce la o decădere a sectorului cultural. Anul viitor va fi o adevărată încercare.”
„Este nevoie de o pauză pentru artiști și sectorul cultural”
- Și Teodor Niță, directorul Teatrului Național de Operă și Operetă „Nae Leonard”, precum și decan al Facultății de Arte din Galați, critică OUG 52, afirmând că are consecințe devastatoare pentru cultură și educație.
„Din punctul meu de vedere, Ministerul Culturii nu reacționează adecvat și nu percepe gravitatea situației. Această OUG oprește complet activitatea culturală, întrucât nu poți să oprești cheltuielile pentru proiecte și pregătiri artistice. Din păcate, subfinanțarea generalizată face ca aceste măsuri să fie și mai periculoase.”
„Este nevoie de soluții alternative pentru a păstra vitalitatea sectorului, pentru a evita blocajul total al activității culturale.”
„Munca artiștilor nu poate fi întreruptă brusc, iar acțiunile actuale reduc posibilitatea de a duce la îndeplinire proiecte planificate, afectând întreaga industrie culturală.”
Teodor Niță, directorul Teatrului Național de Operă și Operetă „Nae Leonard” / Sursă foto: Radio România Musical
Teatrul German din Timișoara, protest împotriva OUG 52: „Echivalează cu blocarea completă a activităților culturale”
- Teatrul German de Stat Timișoara semnalează că prevederile OUG 52/2025 echivalează cu o paralizare totală a teatrelor, filarmonicilor și muzeelor din țară.”
Reprezentanții teatrului arată că, în conformitate cu art. 32 din Ordonanța Guvernului nr. 51/1998, toate cheltuielile pentru organizarea proiectelor și programelor culturale sunt înregistrate în același buget. Dispozițiile Art. XVII alin. (1) din OUG 52/2025 blochează efectiv activitatea instituțiilor culturale naționale.”
„Cultura nu este un privilegiu, ci un drept constituțional”
Teatrul German de Stat Timișoara solicită intervenția de urgență a autorităților pentru modificarea ordonanței, pentru a exclude explicit instituțiile publice de cultura de la restricții.
„Această interdicție administrativ-bugetară, instituită fără perioadă de tranziție și fără excepții pentru domeniul cultural, paralizează activitatea artistică și programatică a instituțiilor culturale, făcând imposibilă derularea oricărui eveniment sau proiect cultural.”
„Cultura nu reprezintă un privilegiu, ci un drept fundamental, garantat prin Constituție. Blocarea mijloacelor de funcționare a instituțiilor culturale prin ordonanță de urgență contravine misiunii statului de a proteja și promova patrimoniul cultural al națiunii.”
Teatrul Masca: „Cultura nu este un moft și nu poate fi tratată ca o victimă colaterală a restricțiilor bugetare”
- Teatrul Masca își reafirmă solidaritatea cu instituțiile culturale și condamnă efectele negative ale OUG 52/2025 asupra scenei culturale.
„Această ordonanță, prin blocarea cheltuielilor pentru bunuri și servicii, afectează direct activitatea noastră, impactând în special teatrul independent. În contextul unui sistem deja fragil și subfinanțat, măsura poate duce la colapsul culturii alternative și a celor implicați în activități comunitare.”
Această politică nu apare în vid. Ea lovește o realitate critică: teatrele funcționează în condiții precare, cu bugete mici și plăți amânate, iar această restricție conduce sistemul către colaps. Cultura nu trebuie tratată ca o opțională sau exoticul unui stat modern.”
„Cultura nu este un moft, ci un drept constituțional. Interzicerea acestor cheltuieli fără o perioadă de tranziție și fără excepții evidente contravine misiunii de promovare și păstrare a patrimoniului cultural al nației și a identității naționale.”
Teatrul Masca – Sursă foto: stirileprotv.ro
Alte „măști”, aceeași piesă în sectorul cultural românesc
Ministerul Culturii a anunțat că va colabora cu Ministerul Dezvoltării pentru elaborarea unui memorandum comun menit să permită continuarea activităților culturale în contextul aplicării OUG 52/2025 privind restricțiile bugetare.
Potrivit oficialilor, vor putea fi efectuate cheltuieli pentru onorarii, expoziții, spectacole și alte evenimente culturale, în limitele bugetelor aprobate, în baza acestui acord.
În prezent, situația sectorului cultural rămâne instabilă, cu perspective incerti privind continuitatea programelor și evenimentelor viitoare.
Andras Demeter, ministrul Culturii
Sursă foto: Colaj Gândul
Recomandarea autorului:
- ORGANISM: OUG 52, ordonanța ce a provocat proteste大量 de către primari, a fost amânată. Bolojan a promis amendamente în ședința de astăzi.
- Ion Cristoiu: Revizuirea OUG 52/2025 – un indicator al faptului că măsurile de austeritate sunt incoerente și bazate pe decizii discutabile
- Bolojan este considerat responsabil pentru restricțiile impuse primarilor prin OUG 52 / Grindeanu: A promis că va corecta greșelile făcute.
- Artiștii protestează împotriva lui Ilie Bolojan din cauza OUG și anunță suspendarea unor evenimente importante precum festivalurile internaționale de jazz.

