Ilie Bolojan anunță reorganizarea a 17 companii de stat prin fuziune, divizare sau lichidare, incluzând Tarom, Metrorex și CFR

Darius Cojocaru
6 Citit minim
Ilie Bolojan: 17 companii de stat vor fi reorganizate, prin fuziune, divizare sau lichidare, iar unele vor fi listate. Tarom, Metrorex și CFR, printre cele menționate

Prim-ministrul a evidențiat adoptarea în ședința de vineri a unui memorandum referitor la reformarea companiilor de stat.

„Am realizat o analiză în ultimele săptămâni, avem nu doar angajamente voluntare în cadrul programelor europene, ci și un interes legitim pentru ca marile întreprinderi de stat să fie gestionate eficient. Acest memorandum clarifică rolul instituțiilor implicate astfel încât, după finalizarea perioadelor stabilite, să putem determina care dintre aceste companii vor fi listate suplimentar pe bursă, care vor fi conservate în activitate, implementând reformele necesare pentru a crește competitivitatea, a oferi servicii de calitate și a reduce dependența de subvenții crescute”, a declarat șeful guvernului.

„De asemenea, se vor stabili companiile care vor fi reorganizate prin fuziune, divizare, transformare sau lichidare”, a menționat Ilie Bolojan.

Țintele Guvernului

Conform declarațiilor premierului, sunt 17 companii comunicate de ministere în primul pachet, evidențiind entitățile din transporturi și energie: Tarom, Metrorex, CFR Călători, CFR SA, Societatea Electrocentrale Craiova, Electrocentrale București, Complexul Energetic Valea Jiului.

„Luni dimineața va avea loc o primă întâlnire, în cadrul căreia vor fi desemnați responsabili pentru fiecare minister și autoritate tutelară, urmând ca aceștia să colaboreze cu agenția de monitorizare a performanței. În cursul anului următor, bugetele acestor companii vor fi aprobate în același timp cu bugetul de stat, în primul trimestru, stabilindu-se ținte clare și un parcurs precis pentru îmbunătățirea performanței, pentru a evita situațiile întâlnite în acest an, când bugetele au fost aprobate tardiv”, a afirmat Ilie Bolojan.

Primele 17 companii în procesul de reformare

Lista celor 17 societăți propuse de ministere, incluse în prima fază a reformei conform strategiei coordonate de vicepremierul Oana Gheorghiu, a fost comunicată mass-media la finalul briefingului guvernamental.

Se precizează că selecția s-a realizat în funcție de priorități sectoriale și strategii, însă analiza va fi realizată într-un cadru strategic integrat al economiei românești, coordonat de CNR9, folosind criterii obiective stabilite prin lege.

Etapele evaluării, conform Memorandumului aprobat de Guvern, vor cuprinde:

1. Colectarea datelor actualizate de către ministere și completarea acestora cu informații din SAF-T, furnizate de Ministerul Finanțelor;

2. Evaluarea performanței companiilor realizată de AMEPIP, pe baza indicatorilor financiari, operaționali și de guvernanță, conform OUG nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare;

3. Consolidarea și corelarea recomandărilor la nivelul Comitetului Național pentru Reformă (CNR9).

Lista celor 17 companii:

  1. Societatea Electrocentrale Grup SA (Ministerul Energiei)
  2. Societatea Electrocentrale București SA (Ministerul Energiei)
  3. Societatea OIL Terminal SA (Ministerul Energiei)
  4. Compania Națională pentru Controlul Cazanurilor, Instalațiilor de Ridicat și Recipientelor sub Presiune (CNCIR – SA) (Ministerul Energiei)
  5. Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă S.A. (Ministerul Transporturilor și Infrastructurii)
  6. ROFERSPED S.A., filială a CFR Marfă (Ministerul Transporturilor și Infrastructurii)
  7. C.F.R – I.R.L.U. S.A., filială a CFR Marfă (Ministerul Transporturilor și Infrastructurii)
  8. Societatea de Administrare a Activelor Feroviare S.A.F. S.A. (Ministerul Transporturilor și Infrastructurii)
  9. Societatea Feroviară de Turism S.F.T. CFR S.A. (Ministerul Transporturilor și Infrastructurii)
  10. Societatea Națională a Căilor Ferate Române S.N.C.F.R. (în pre-insolvență) (Ministerul Transporturilor și Infrastructurii)
  11. Compania Națională de Căi Ferate CFR S.A. (Ministerul Transporturilor și Infrastructurii)
  12. Societatea Telecomunicații CFR S.A. (Ministerul Transporturilor și Infrastructurii)
  13. Tipografica Filaret S.A., filială a CNCFR S.A. (Ministerul Transporturilor și Infrastructurii)
  14. Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători S.A. (Ministerul Transporturilor și Infrastructurii)
  15. Societatea de Reparații Locomotive CFR S.C.R.L. Brașov, filială a CFR Călători (Ministerul Transporturilor și Infrastructurii)
  16. Societatea de Transport cu Metroul București Metrorex S.A. (Ministerul Transporturilor și Infrastructurii)
  17. Compania TAROM (Ministerul Transporturilor și Infrastructurii)

Societatea PETROTRANS SA este în faliment și a fost propusă pentru analiză de către Ministerul Energiei, în cadrul Comitetului pentru clarificarea situației patrimoniale.

Metodologia de selecție a societăților

Ministerele au elaborat lista conform criteriilor din Strategia de Reformare a companiilor de stat, care prevăd clasificarea întreprinderilor nu doar după indicatori financiari, ci și în funcție de rolul strategic în economie și în funcționarea statului, ținând cont de criterii comune și specifice fiecărui domeniu de activitate.

Pentru această analiză, la nivelul CNR9 este în curs de elaborare Harta Sectorială 2035, care definește rolul statului în sectoare (actor dominant / important / selectiv / ultim resort), inclusiv pentru sectorul de Apărare Industrială.

Cele 5 categorii de clasificare a companiilor:

  1. Companii strategice critice: infrastructuri esențiale, rol fără substitut privat, impact asupra securității naționale. Intervenție: investiție, consolidare, profesionalizare.
  2. Companii necesare, dar cu performanță slabă: rol public important (transporturi, aprovizionare cu apă, servicii publice), dar performanțe deficitare. Intervenție: restructurare operațională și financiară.
  3. Companii neviabile economic: pierderi constante, fără justificare în rolul public. Intervenție: lichidare ordonată și recuperare a activelor.
  4. Companii redundante sectorial: duplicare a funcțiilor între mai multe entități. Intervenție: fuziune, absorbție, consolidare.
  5. Societăți comerciale: activează pe piață concurențială, fără rol public. Intervenție: listare, parteneriate public-private, atragere de capital privat.

Criterii de clasificare:

  1. Rol public: infrastructură critică, Obligații de Serviciu Public, relevanță pentru securitatea națională.
  2. Performanță financiară: profit/pierdere, EBITDA, arierate, subvenții, nivelul datoriilor.
  3. Risc fiscal: expunere bugetară, risc de arierate, impact asupra deficitului.
  4. Capacitate operațională: productivitate, structuri organizaționale, investiții, active deținute.
  5. Suprapuneri sectoriale: redundanțe operaționale și teritoriale.
  6. Relevanță strategică în sectoare: priorități pentru perioada 2030.
Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns