Prim-ministrul a clarificat semnificația reală pentru România a adoptării Hotărârii de Guvern privind aprobarea Actului adițional nr. 7 la Acordul de concesiune pentru explorare, dezvoltare și exploatare petrolieră în perimetrul XIX Neptun, singurul punct al ședinței Executivului, desfășurată în format hibrid, marți seara.
OMV Petrom este operator și partener egal, împreună cu Romgaz, în proiectul de extracție a gazelor naturale în perimetrul de adâncime mare Neptun Deep din Marea Neagră.
Proiectul prevede extinderea cu doi ani a perioadei deforaj pentru explorarea gazelor naturale cu sonda Anaconda 1 în perimetrul XIX NEPTUN, din zona de apă adâncă a Mării Negre. Conform notei de fundamentare, prin actul adițional atașat planului, OMV Petrom renunță la litigii internaționale și la dosarele în instanțele românești împotriva Agenției Naționale pentru Resurse Minerale (ANRM).
Este vorba despre acțiunea desfășurată în conformitate cu Regulile de arbitraj din 2021 ale Curții Internaționale de Arbitraj de la Paris, referitoare la dosarul arbitral ICC nr. 27655/HBH, precum și la cauzele în proces în instanțele naționale, respectiv la Judecătoria Sector I, sub nr. 10551/299/2023, și la Tribunalul București, sub nr. 6312/2/2023.
Reprezentanții Mediafax au transmis marți seara oficialilor OMV Petrom o solicitare pentru confirmarea sau infirmarea renunțării la litigiul de la Paris și la cauzele în instanțele din țară, răspunsul fiind încă în așteptare.
Potrivit OMV Petrom, proiectul Neptun Deep reprezintă o inițiativă strategică pentru România, care generează multiple oportunități de dezvoltare pentru țară.
După finalizarea dezvoltării, Neptun Deep va consolida securitatea și autonomia energetică a României, va sprijini tranziția energetică națională și va impulsiona creșterea economică. Cu un volum estimat de aproximativ 100 de miliarde de metri cubi de gaze naturale, proiectul va transforma România în cel mai important producător de gaze din Uniunea Europeană. Pentru a ilustra amploarea inițiativei: producția anuală de gaze naturale va egala consumul a circa 4,3 milioane de gospodării, de aproximativ 30 de ori cererea anuală actuală.
„Am stabilit temelii pentru o relație stabilă și previzibilă”
„După 20 de ani de la semnarea contractului inițial, am reușit să echilibrăm cooperarea cu OMV Petrom pentru următorii 15 ani. Printr-o hotărâre de guvern aprobată în această seară și un acord de principiu între Guvern și OMV Petrom, consolidăm o relație stabilă și previzibilă, care să contribuie la independența energetică viitoare a României”, a transmis Ilie Bolojan.
Este relevant să menționăm că prim-ministrul a avut o întâlnire recentă, marțea trecută, la Palatul Victoria, cu o delegație a OMV Petrom pentru a discuta despre „planurile de investiții ale companiei, precum și despre necesitatea unui cadru fiscal și de reglementare predictibil”.
Potrivit premierului, principalele aspecte vizează creșterea redevențelor, asumarea responsabilităților de mediu de către OMV Petrom, încetarea litigiilor de către companie împotriva României și prelungirea termenelor contractuale.
Astfel, premierul a detaliat:
- Redevențele pentru petrol și gaze extrase de OMV Petrom vor fi majorate cu 40%, pentru licențele deținute la privatizare, asigurând o repartizare echitabilă a valorificării resurselor.
- România nu va suporta costurile de închidere a sondelor neutilizate și penalitățile aferente datoriilor provenite din litigii.
- OMV Petrom va renunța la arbitrajul în privința proiectului Neptun Deep și va respecta prevederile legii privind exploatarea gazelor din Marea Neagră.
- Durata de explorare pentru perimetrul din Marea Neagră va fi extinsă cu doi ani până în decembrie 2027, iar durata licențelor de exploatare din zonele onshore va fi prelungită cu 15 ani.
- OMV Petrom va acționa în conformitate cu interesele naționale și ale consumatorilor români, respectând legislația națională și directivele Uniunii Europene privind concurența.
„Toate aceste măsuri vor fi oficializate în următoarele două luni, în acte legale și contractuale, pentru ca românii să beneficieze de independență energetică și o piață stabilă, statul să obțină venituri corecte, iar OMV Petrom să continue investițiile și dezvoltarea pentru a deveni un actor regional în sectorul energetic”, a adăugat șeful Executivului.
Litigiul OMV Petrom (ICC nr. 27655/HBH) a fost inițiat în 2023, în contextul în care compania a depus la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris o reclamație referitoare la modificările legislative offshore, care afectează drepturile sale asupra gazelor din Marea Neagră.
Ultima mențiune formală a acestei situații de către un oficial guvernamental, inclusiv OMV Petrom, datează din ianuarie 2025, când Sebastian Burduja, în calitate de ministru al Energiei, a recomandat companiei să renunțe la litigiul internațional, după ce presa internațională a anunțat un acord de vânzare a gazelor extrase din Marea Neagră către o firmă germană. OMV Petrom a răspuns că nu face comentarii despre aspecte comerciale și respectă legislația românească.
Documentele publice prezintă următoarele solicitări în cadrul arbitrajului:
- Să se constate că ANRM a încălcat obligațiile legale în momentul impunerii unor termene arbitrare și a sancțiunilor financiare pentru depășirea acestora;
- Să stabilească ca Planul de Dezvoltare să devină scadent atunci când toate condițiile prealabile sunt îndeplinite în mod rezonabil, cu termen minim 30 iunie 2023;
- ANRM să suporte toate cheltuielile de arbitraj, inclusiv onorariile avocaților și experților, și cheltuielile administrative;
- ANRM să plătească penalități pentru întârzieri și costuri asociate;
- Să se aplice măsuri suplimentare considerate adecvate de tribunal.
Prin aceeași cerere, OMV Petrom a solicitat Tribunalului arbitrari, în măsuri provizorii:
- Încetarea sau suspendarea termenelor impuse unilateral până la o decizie finală;
- Suspendarea amenzilor și sancțiunilor până la verdictul tribunalului;
- Abținerea de la declarații publice ce pot sugera încălcarea sau respectarea obligațiilor din Acordul Petrolier;
- Oprirea oricăror acțiuni care pot perturba procesul legal și obligațiile asumate în cadrul Acordului.
Dosarul de la Judecătoria Sector 1 se referă la anularea unui proces-verbal de contravenție din februarie 2023, în valoare de 30.000 de lei, contestarea fiind suspendată până la soluționarea definitivă a cauzei.
Procesul de la Tribunalul București, vizând nulitatea unui act administrativ, a fost respins, fiind apoi atacat la Curtea de Apel.
Curtea de Apel a recunoscut necompetența materială, cauza fiind trimisă la Tribunalul București, secția civilă, pentru judecare ulterioară.
Detalii despre proiectul „Anaconda”
Conform informațiilor publicate de Agenția Națională pentru Mediu și Arii Protejate, proiectul implică realizarea unui foraj de explorare pentru evaluarea potențialului hidrocarburilor din formațiuni geologice, cu scopul de a confirma prezența (sau absența) gazelor naturale, urmat de închidere și refacere a sondei.
Forajul ANACONDA-1 este situat în Perimetrul XIX NEPTUN, în zona de apă adâncă din estul sectorului românesc al Mării Negre, unde adâncimea apei variază între 100 și 2.000 metri.
Lucrările pentru ANACONDA-1 vor fi realizate de OMV Petrom S.A., în calitate de operator, și Romgaz Black Sea Limited, în baza Acordului de concesiune pentru explorare și dezvoltare petrolieră în perimetrul XIX Neptun, zona de apă adâncă, având obligația de a executa foraj de explorare.
Au fost identificate două posibile prospecte, NARD-1 și ANACONDA-1.
Procedura de aprobare va fi realizată pentru ambele sonde, urmând ca decizia finală de explorare să fie adoptată pentru o singură propunere, conform orientărilor ulterioare.
Proiectul pentru ANACONDA-1 vizează identificarea și evaluarea potentialului geologic de gaze naturale, urmând să îndeplinească obligațiile din Acordul de concesiune, iar datele rezultate vor sprijini decizii pentru etapele viitoare, precum dezvoltarea și exploatarea rezervelor.
Costurile totale ale proiectului sunt estimate la aproximativ 62 de milioane de dolari americani.


