În domeniul agricol, cheltuielile de producție cresc odată cu majorarea prețurilor la combustibili. În ultimele luni, tarifele pentru benzină și motorină au înregistrat creșteri constante. Astfel, fermierii din întreaga țară se confruntă cu dificultăți financiare semnificative. De asemenea, seceta prelungită din ultimii ani a avut un impact tot mai grav asupra sectorului agricol.
În noiembrie 2025, costul motorinei a urcat la 8,00 lei/litru, iar benzina se apropie de 7,6 lei/litru. În anul anterior, media prețurilor era de aproximativ 7,30 lei pentru un litru de motorină și 7,13 lei pentru un litru de benzină.
Dimitrie Muscă, unul dintre cei mai importanți agricultori din țară, a declarat pentru Gândul că majorarea tarifelor la carburant exercită o presiune considerabilă asupra fermierilor. Muscă subliniază că aceste creșteri coincid cu alte dificultăți din domeniu, precum influxul masiv de produse importate.
„Este o situație incredibilă. Toată lumea exagerează. Fiecare sector își ajustează prețurile în mod competitiv, în timp ce produsele noastre nu se vând la valori mai mari. De exemplu, grâul și porumbul sunt acum la 0,90 RON pe kilogram. Carnea nu are o piață stabilă, din cauza unui valmare importuri în supermarketuri. Producătorii români nu pot comercializa carne în magazine. Este o situație extrem de dificilă, în care toți găsim soluții subterane.”
De asemenea, Dimitrie Muscă atrage atenția asupra faptului că autoritățile, inclusiv prim-ministrul, nu observă faptul că terenurile agricole din România sunt vândute în continuare către companii străine. Această tendință devine tot mai apreciabilă, iar fenomenul nu este contracarat. Se comercializează și complexele de animale și alte terenuri. Concluzia este clară: „Este o iresponsabilitate majoră din partea guvernului.”
Majorarea tarifelor la combustibili dăunează sectorului agricol românesc
„Sectorul agricol este într-o criză”
Dimitrie Muscă emite un avertisment și afirmă că agricultura din România se află într-o stare de dificultate accentuată.
„Având în vedere creșterea tarifelor pentru carburant, nu putem interveni. Dacă dispui de fonduri, le achiziționezi; dacă nu, rămâi fără. Agricultura se află în impas. Să ne apere Dumnezeu de un alt an secetos. În 2023 am avut o reducere de 160 de litri comparativ cu media multianuală, iar anul acesta am înregistrat o penurie de 200 de litri. Dacă nu producem, costurile își păstrează valorile maxime.”
Am cerut acces la apă. În apropiere de noi (n.red. Arad) trece un canal. Apa este comercializată în Ungaria, dar noi, fermierii români, nu am primit resurse suficiente. Se pare că cineva ne consideră mai puțin înțelepți. Sper ca această situație să determine demararea unor acțiuni concrete pentru obținerea apelor necesare”, a afirmat agricultorul.
Musca menționează că, în ciuda creșterii prețurilor, fermierii își vând produsele la aceleași tarife, ceea ce duce la pierderi financiare.
„Vânzăm la prețuri similare, dar înregistrăm pierderi. Dacă analizăm balanța venituri-cheltuieli, situația este critică. În cazul în care problemele ar fi limitate la câteva unități, am putea vorbi despre gestionare deficitară. Însă, dacă procentajul afectat ajunge la 60-70%, este evident că există o problemă de management național prost condus.”
„Se preconizează majorări substanțiale de prețuri pentru alimentele de bază. Vor fi închise ferme, vândute asociații și complexe de animale.”
Toată conducerea politică este iresponsabilă. Impozitele cresc atât de mult încât nu le mai putem susține. Se induce falimentul sectorului agricol. Urmează zile grele, veți vedea”, a conchis Muscă.
SFATUL AUTORULUI:
- Fermierii renunță la cultivarea unei culturi strategice pentru România. Promisiuni neîmplinite din partea Ministerului Agriculturii
- Un tânăr inginer agronom din Iași și-a transformat visul copilăriei într-o afacere de succes: „Am iubit utilajele, câmpul și munca din agricultură”


