Numeroase companii auto internaționale au decis să își întrerupă activitatea în Rusia după invadarea Ucrainei din 2022, ceea ce a determinat o creștere semnificativă a prețurilor pentru mărcile populare și de încredere. În consecință, șoferii pot opta pentru vehicule mai accesibile, asamblate în Rusia sau China, însă acestea nu ating aceleași standarde de calitate.
După părăsirea unor fabrici de către multinaționale în primăvara anului 2022, companii auto locale au început producția proprie. De exemplu, la fostul atelier Hyundai Motor Group din Sankt Petersburg, lucrătorii asamblează acum modele Solaris, utilizând kituri rămase de la Kia și Hyundai. De asemenea, este planificată fabricarea mașinilor de la producători chinezi, precum Cherry.
Fosta uzină Toyota din Sankt Petersburg trebuia să producă vehicule Aurus – limuzina Senat, SUV-ul Komendant și minivanul Arsenal – însă startul producției a fost suspendat pe termen nelimitat.
Fabrica Nissan a fost preluată de compania de stat AVTOVAZ și produce acum vehicule sub marca rusă Xcite, inclusiv crossoverul X-Cross 7, bazat pe modelul chinezesc Chery Tiggo 7 Pro.
Mulți operatori economici occidentali și-au vândut activele din Rusia pentru sume modice, în euro sau ruble, păstrând dreptul de răscumpărare, conform relatărilor de pe piață.
Volkswagen, de exemplu, și-a vândut filialele rusești către Art-Finance pentru 125 milioane de euro, fără clauze de răscumpărare, iar Volvo a avut o tranșă similară. Porsche nu a reușit însă să vândă trei dintre filialele sale rusești, în ciuda suspendării operațiunilor.
La începutul conflictului, Ministerul Industriei și Comerțului din Rusia a implementat o listă de produse eligibile pentru „import paralel”, permițând companiilor să achiziționeze direct de la uzine și să le importe în Rusia fără acordul deținătorului mărcii. În prezent, aproape toate vehiculele și componentele străine pot fi importate în acest mod.
O alternativă mai economică este achiziția unui vehicul de la dealeri sau persoane fizice care aduc mașini din străinătate în scop personal, posibilitatea evitării plății integrale a taxelor de reciclare, de 3.400 ruble (37 USD) pentru autovehicule noi și 5.200 ruble (56 USD) pentru cele cu o vechime de până la trei ani.
Deținătorii de dealerilor care aduc mașini pentru uz comercial trebuie să plătească 667.400 ruble (7.138 USD) pentru vehicule cu motoare de 1-2 litri (mai mici de trei ani) și peste 1,2 milioane ruble (peste 12.800 USD) pentru modelele mai vechi.
Cererea pentru autovehicule străine în Rusia rămâne robustă, iar vânzările dealerilor ating noi recorduri. Aceștia pot transfera taxele și tarifele vamale către cumpărători, menținând legalitatea tranzacțiilor, însă pe piață au fost identificate și activități frauduloase, conform sursei citate.
În acest context, ministrul Industriei și Comerțului, Anton Alikhanov, a sugerat aplicarea unei taxe complete de reciclare pentru persoanele care achiziționează mașini străine cu motoare peste 160 de cai-putere, în general, modele premium și SUV-uri.
Cu venituri estimate între 40 și 60 miliarde de ruble (peste 400 milioane USD), Alikhanov propune subvenții pentru creditele auto dedicate persoanelor cu dizabilități și veteranilor de război din Ucraina.
Pentru cei care doresc să evite riscurile, opțiunea de a cumpăra un vehicul chinezesc de la reprezentanțe oficiale rămâne, deși mulți ruși manifestă reticență în acest sens.
„Nu vreau să plătesc câteva milioane de ruble pe o mașină chineză după ce am condus până acum Audi, Volvo sau Mitsubishi. Sper ca această mașină să reziste încă cel puțin 10 ani. La momentul respectiv, o voi transmite fiicei mele. În orice caz, nu intenționez să cumpăr un automobil chinezesc”, declară un locuitor cu venituri mari din Moscova, care preferă să păstreze actualul vehicul, un Mitsubishi Outlander din 2016, cu peste 200.000 km parcurși.
Achiziția de mașini second-hand (SH) reprezintă o altă variantă frecvent aleasă, însă presupune compromisuri, deoarece modelele din categoria medie costă deja echivalentul avansului pentru un apartament în capitala unui oraș mare.
Un rezident din zona Moscova a cumpărat recent un Kia Optima GT Line din 2018, cu 100.000 km parcurși, pentru 2,2 milioane de ruble (23.500 USD), considerând-o o ofertă avantajoasă, dat fiind că autovehiculele similare depășesc adesea pragul de 2,6 milioane de ruble (aproximativ 27.800 USD). Mașinile SH sunt disponibile și la dealeri, însă la prețuri mai ridicate comparativ cu cele achiziționate de la persoane fizice.
În primul trimestru al anului 2022, pe fondul deprecierei rublei și retragerii producătorilor auto occidentali de pe piața rusă, prețurile vehiculelor din țară au crescut considerabil, inclusiv cele ale mașinilor recondiționate, care au înregistrat un avans de 30-50% în prima lună a conflictului.
Până la finele anului 2022, prețurile pentru autovehiculele noi, inclusiv cele produse în Rusia, au crescut cu 24%, în timp ce modelele importate au înregistrat o creștere de 40%, conform statisticilor oficiale.
Analiza efectuată de The Insider indică faptul că, în ciuda unor reduceri de preț în ultimul an, costurile pentru mașini rămân cu 50-100% mai mari comparativ cu perioada pre-război, unele mărci înregistrând creșteri semnificative.
Impactul creșterii prețurilor Toyota
Comparativul modelelor Toyota, realizat de publicația de profil Autonews în octombrie 2021 și 2025, indică dublarea aproape a unora dintre prețuri de bază, iar prețurile finale practicate de dealeri pot fi chiar mai ridicate:
- Prețul Toyota Corolla a crescut cu 16,1%;
- Prețul modelului Toyota C-HR a crescut cu 36,6%;
- Prețul Toyota RAV4 a crescut cu 57,5%;
- Prețul Toyota Camry a crescut cu 63,3%;
- Prețul Land Cruiser 300 s-a majorat cu 118,1%.
O posibilă explicație pentru scăderea prețurilor din 2024 ar putea fi acumularea de stocuri mari de autovehicule nevândute, pe care dealerii încearcă să le distrugă, precum și aprecierea rublei cu 40% în acest an, apropiindu-se de valorile anterioare agresiunii militare.
Întărirea monedei rusești face ca mașinile importate să fie mai accesibile în ruble, ceea ce contribuie la diminuarea costurilor în această valută.
FOTOGRAFIE – captură video: Observator TV

