Reprezentanții Metrorex au oferit explicații exclusive pentru Gândul cu privire la incidentul de pe linia de garare a stației Anghel Saligny, de pe Magistrala 3, unde un tren nou, Metropolis, dezvoltat de Alstom, a lovit două duze ale sistemului de stingere a incendiilor. „Situația a fost cauzată de amplasarea duzelor în zona gabaritului de liberă trecere a trenului”, au declarat oficialii Metrorex. Sursele Gândul contestă însă poziția companiei de metrou.
Recent, Gândul a dezvăluit că în urmă cu aproximativ două săptămâni a avut loc un nou incident implicând un tren Metropolis pe Magistrala 3.
Aflat în testare la stația Anghel Saligny, noul tren Metropolis a acroșat componente ale sistemului de stingere a incendiilor, montat pe plafonul tunelului. Incidentul s-a produs pe linia de garare (în afara stației).
Trenul Metropolis se află în faza de testare
Conform declarațiilor Metrorex, duzele care au fost impactate cu plafonul trenului au fost montate „în zona de liberă trecere a garniturii”.
„A fost un contact între un element montat pe acoperișul vagonului și două duze ale sistemului de stingere a incendiilor, proiectate pentru stropirea cu apă în caz de incendiu. Situația a fost cauzată de poziționarea duzelor în zona gabaritului de trecere a trenului, identificată și remediată rapid. Nu au fost înregistrate avarii asupra trenului sau sistemului PSI, iar testele au continuat în condiții de siguranță”, au precizat oficialii Metrorex, la solicitarea Gândul.
Pe de altă parte, surse din interiorul metroului bucureștean au spus pentru Gândul că duzele ar fi fost deteriorate ulterior, după impactul cu trenul.
„Au fost înregistrate pagube materiale. Culpla nu pare să fie a duzelor, acestea fiind montate de zeci de ani. De ce nu au fost avariate și de alte trenuri, precum Bombardier sau vagoanele IVA?”, au menționat sursele Gândul.
Un tren Alstom a avariat pantografele de pe plafon
Incidentul survine după ce, în luna august, un alt tren Metropolis a rămas fără pantografe. Evenimentul a avut loc seara, după încheierea circulației cu public, între stația Dimitrie Leonida și Depoul Berceni, pe Magistrala 2. Un tren Metropolis Alstom, aflat în testare și omologare, care nu era alimentat cu tensiune fiind tractat de o locomotivă diesel (LDH), a rămas fără pantografe, acestea rupându-se în contact cu plafonul tunelului.
„În timpul deplasării, din cauza ridicării pantografelor trenului Alstom, acestea s-au desprins, provocând deteriorarea unui cablu de comunicații și a două conducte pentru colectarea apei. După constatarea avariilor, echipele Metrorex au intervenit prompt pentru remedierea problemelor, astfel încât circulația trenurilor să revină la normal în ziua următoare, fără întârzieri sau perturbări”, au precizat oficialii Metrorex.
Testele de verificare ale trenurilor Metropolis pe „Drumul Taberei”
Surse din cadrul Metrorex au declarat recent pentru Gândul că reprezentanții Alstom au început testele dinamice ale noilor garnituri pe Magistrala 5 – Drumul Taberei, acolo unde urmau să fie operative.
Deși aceste teste sunt în fază preliminară, acestea nu fac parte din rodajul obligatoriu de 10.000 de kilometri pentru primele trenuri livrate în România.
Gândul a relatat că mecanicii români trebuie să efectueze circa 500 de ture pentru rodajul metroului din Brazilia, cu o lungime de 20 de kilometri dus-întors pe Magistrala 5, ceea ce însumează aproximativ 10.000 de kilometri pentru testare.
Penalități semnificative pentru Alstom în contractul cu Metrorex
Surse din Metrorex au dezvăluit recent pentru Gândul că Alstom a acumulat penalități substanțiale legate de contractul pentru trenurile din Brazilia. Niciunul dintre aceste trenuri nu a fost încă omologat de autoritatea de reglementare AFER, iar rodajul de 10.000 de km nu a fost finalizat pentru aceste garnituri.
Metrorex și Alstom au încheiat în 2020 un acord pentru livrarea a 13 trenuri de metrou, acestea trebuind să fie aduse în funcțiune de la mijlocul anului 2022. Valoarea totală a contractului depășește 100 de milioane de euro.
Specificații ale noilor trenuri:
- caroserie din oțel inoxidabil;
- lungime de 114 metri și lățime de 3 metri;
- capacitate totală de 1.200 de pasageri per tren;
- fiecare tren format din 6 vagoane are 216 locuri, disposate longitudinal;
- două zone speciale de acces pentru persoane cu dizabilități;
- echipate cu aer condiționat.
Recomandare a autorului:
- Noua garnitură Alstom, implicată în incident pe Magistrala 2. A atins o viteza de 80 km/h între stațiile Aviatorilor și Aurel Vlaicu, în timpul testelor


