Autovehicule în trafic, București (fotografie: Gicamatescu, Dreamstime.com)
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a adresat o scrisoare deschisă premierului Ilie Bolojan, semnalând că proiectul de taxare auto propus nu descurajează utilizarea vehiculelor vechi și poluante, ignorând emisiile reale de CO₂, un factor crucial în contextul european actual. De asemenea, diferențele de taxă între autovehiculele vechi și cele noi sunt insuficiente.
„Criterii incomplete și depășite”
APIA a subliniat faptul că actualul proiect de lege privind taxarea auto, propus la data de 28 august:
- nu descurajează utilizarea autovehiculelor vechi și poluante, menținând România într-o poziție nefavorabilă în UE, cu niveluri ridicate de mortalitate rutieră și poluare crescută;
- ignoră emisiile reale de CO₂, un factor esențial în contextul european actual, perpetuând un sistem ineficient și depășit din punct de vedere economic.
Asociația consideră că mecanismul de taxare prezintă probleme structurale majore:
- Criterii incomplete și depășite – taxarea se bazează exclusiv pe cilindree și norma Euro, ignorând complet emisiile de CO₂.
- Diferențe insuficiente între autovehiculele vechi și cele noi – taxa nu descurajează achiziționarea sau utilizarea vehiculelor vechi și poluante, ba chiar le favorizează, întrucât un autoturism nou, Euro 6, este taxat similar cu unul mai vechi, de 10 ani.
- Impact bugetar limitat – în forma actuală, sistemul nu generează venituri consistente pentru stat și, prin încurajarea utilizării autovehiculelor vechi, adesea nedeclarate, conduce la pierderi suplimentare din TVA, contribuții sociale și alte taxe conexe.
- APIA regretă că propunerea sa nu a primit nici măcar o discuție preliminară.
APIA mai accentuează că diferențele între vehiculele poluante și cele nepoluante sunt prea reduse. Din propunerea legislativă, diferențele, la 200 cm³, sunt de doar 18,2% (≤1600), 18,3% (1601–2000), 18,5% (2001–2600), 21,0% (2601–3000) și 10,0% (>3001). Această diferențiere limitată nu încurajează achiziționarea de vehicule noi și nu descurajează eficient utilizarea celor vechi și poluante.
Totodată, noile taxe nu iau în considerare evoluțiile economice. Între 2016 și 2025, inflația a crescut cu 69,42%, iar cursul RON/EUR s-a apreciat cu 12,4%. În aceeași perioadă, flota auto românească a îmbătrânit, iar România are una dintre cele mai ridicate rate de mortalitate rutieră din Uniunea Europeană.
Propunerea ministerului „ignoră impactul CO2”
Asociația mai subliniază că Uniunea Europeană acordă o importanță deosebită reducerii emisiilor de CO₂ în combaterea schimbărilor climatice.
Producătorii auto sunt obligați să respecte ținte de emisii medii de CO₂: 130 g/km în 2015, 95 g/km din 2021 și reducerea cu 55% până în 2030 și obiectivul zero emisii pentru vehiculele noi în 2035.
Prin urmare, propunerea Ministerului, bazată pe cilindree și norma Euro, creează o contradicție între legislațiile europene și ignoră rolul crucial al emisiilor CO₂ în politicile climatice actuale.
Taxarea identica a vehiculelor Euro 6 noi cu cele de zece ani constituie o disfuncționalitate majoră. Diferențele de taxare între un autovehicul Euro 6 și unul Euro 4 sunt nesemnificative, nereflectând impactul asupra mediului. În contrast, vehiculele foarte vechi, responsabile de o poluare ridicată și de un consum energetic major, sunt minimal taxate.
Vehiculele vechi și poluante dispun de „un avantaj competitiv”
Asociația a mai menționat că proiectul nu stimulează reînnoirea parcului auto și adoptarea de vehicule cu emisii reduse (hibrizi sau electrice). Astfel, vehiculele vechi și poluante primesc un avantaj competitiv, ceea ce contrazice obiectivele de mediu adoptate de România și Uniunea Europeană.
În concluzie, propunerea actuală este necorespunzătoare și incompletă, neținând cont de realitățile tehnologice și obiectivele de reducere a emisiilor. APIA solicită o reconsiderare urgentă a proiectului. Un nou mecanism de impozitare ar trebui să includă factori precum emisiile de CO₂, vârsta și nivelul real de poluare, alături de cilindree și norma Euro.

