Decizia Chinei din aprilie de a întrerupe exporturile de minerale rare și magneți a afectat producătorii auto, aerospațiali, de semiconductori și firme militare din întreaga lume.
Această măsură evidențiază dominația Chinei în extracția mineralelor esențiale, fiind percepută ca o tactică de presiune în contextul conflictului comercial cu Statele Unite.
China controlează majoritatea producției globale
China este responsabilă pentru producția a aproximativ 90% din rezervele mondiale de minerale rare.
Compania germană de automobile BMW a raportat că unele dintre lanțurile sale de aprovizionare au fost afectate de penuria de minerale rare, dar producția proprie se desfășoară normal.
Organizația europeană a furnizorilor auto (CLEPA) a anunțat închiderea mai multor linii de producție ca urmare a lipsei mineralelor rare, o problemă tot mai acută pentru producție.
Dintre numeroasele cereri de licențe de export depuse de furnizorii auto de la începutul lunii aprilie, doar o parte au fost aprobate până în prezent, conform CLEPA.
Unele cereri au fost respinse din motive considerate, în mare parte, procedurale.
Organizația nu a identificat companiile afectate, dar a anunțat posibilitatea apariției unor noi întreruperi.
China exercită presiune globală
Deși decizia Chinei a fost parte dintr-un pachet mai larg de măsuri de retorsiune împotriva tarifelor americane, restricțiile se aplică la nivel global, generând îngrijorare printre liderii de afaceri din lume.
Constructorii auto europeni și americani s-au plâns de restricțiile impuse de China, problema fiind reiterată și de un producător indian de vehicule electrice.
Companiile apelează la guverne pentru rezolvare
Numeroase companii solicită guvernelor soluții rapide și caută alternative.
Unele firme au stocuri suficiente doar pentru câteva săptămâni sau luni, potrivit directorului general al asociației germane a industriei electrice și digitale ZVEI.
Furnizorul suedez Autoliv, lider mondial în airbaguri și centuri de siguranță, a menționat că operațiunile sale nu sunt afectate, însă a creat un grup de lucru pentru monitorizarea situației.
Dependența de China, o problemă critică
Constructorii auto, de la giganți precum General Motors și BMW până la furnizori importanți precum ZF și BorgWarner, se străduiesc să reducă dependența de resursele rare din China, dar puțini au reușit extinderea producției pentru a diminua costurile.
BMW utilizează un motor electric fără magneți pentru ultimele generații de automobile electrice, însă necesită încă minerale rare pentru componente precum ștergătoarele de parbriz sau mecanismele de reglaj al geamurilor.
Volkswagen a primit indicații limitate despre acordarea de licențe pentru exportul de minerale rare, însă nu a raportat penurii semnificative la momentul actual.
Un ritm lent al Chinei
Retragerea lentă a Chinei din controalele asupra exporturilor de minerale critice este criticată de liderul american, care consideră că această acțiune constituie o încălcare a unui acord de reducere a tarifelor.
Președintele american a implementat tarife ridicate asupra importurilor din China, în contextul unei dispute comerciale pentru reducerea deficitului comercial și readucerea producției în Statele Unite.
Tarife ridicate au fost aplicate produselor chinezești, dar ulterior au fost ajustate, ca reacție la impactul acestora asupra piețelor financiare.
China a aplicat tarife reciproce, utilizând avantajele în lanțurile de aprovizionare pentru a influența politica americană.
Discuții între Trump și Xi Jinping
Întrevederea dintre liderii american și chinez este programată pentru această săptămână, unde discuțiile vor aborda, printre altele, restricțiile comerciale.