Inteligența Artificială: Viitorul Educației Moderne

Drăgan Bogdan
5 Citit minim
Inteligența artificială și viitorul educației moderne

Inteligența artificială (IA) modifică rapid toate aspectele vieții moderne, iar educația nu face excepție. La Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, prorectorul Adrian Iftene evidențiază necesitatea adaptării rapide a noilor generații la aceste transformări tehnologice.

Într-un interviu recent, acesta a explicat integrarea IA în procesul educațional la Facultatea de Informatică și a oferit indicații pentru studenți, vizând pregătirea pentru un mediu în continuă schimbare.

La Facultatea de Informatică din Iași, viitorii specialiști în tehnologie încep să se familiarizeze cu conceptele de inteligență artificială încă din anul al doilea de studiu. În cadrul cursurilor, aceștia dobândesc cunoștințe de statistică, iar ulterior, în anul al treilea, aprofundează subiecte precum învățarea automată, prelucrarea imaginilor, procesarea limbajului natural și rețele neuronale. Mai mult, studenții sunt expuși la cursuri moderne care includ interacțiunea prin voce sau gesturi, precum realități mixte și proiectarea jocurilor.

Un aspect inovator al formării constă în utilizarea instrumentelor de inteligență artificială pentru rezolvarea cerințelor de laborator sau a proiectelor seminariale. De exemplu, IA poate genera cod funcțional sau de testare în diverse limbaje de programare, însă calitatea rezultatelor depinde de formularea clară a cerințelor și de cunoștințele tehnice ale studenților.

Pentru a maximiza beneficiile acestor unelte, studenții trebuie să își consolideze competențele de programare pentru a evalua critic soluțiile generate de IA. De asemenea, trebuie să fie atenți la potențialele erori sau deficiențe ale codului generat automat. Această abordare îi pregătește pentru o carieră în IT, unde abilitatea de combinare a teoriei cu aplicarea tehnologiilor moderne devine esențială.

Rolul inteligenței artificiale în procesul didactic

Inteligența artificială nu doar că modifică modul în care învață studenții, ci și modul în care profesorii predau. Un exemplu concret oferit de Adrian Iftene este utilizarea IA pentru generarea rapida a unor probleme complexe de laborator. În loc să investească timp prețios în crearea de sarcini similare din punct de vedere al dificultății, profesorii pot folosi IA pentru a obține o serie de probleme cu o complexitate asemănătoare, atât în limba română, cât și în limba engleză, având în vedere că Facultatea de Informatică are și o secție în limba engleză.

Pe lângă eficientizarea pregătirii materialelor, IA contribuie la personalizarea învățării. Evaluările instantanee oferite de agenții IA permit corectarea rapidă a greșelilor și furnizează feedback personalizat studenților. De asemenea, învățarea asistată de IA poate susține studenții în depășirea unor aspecte dificile, cum ar fi teama de a expune sau răspunde la întrebări. Astfel, IA poate acționa ca un mentor digital, oferind îndrumare și sprijin personalizat fiecărui student.

Pregătirea pentru o carieră în domeniul tehnologic

Pentru adaptarea la piața muncii, studenții trebuie să combine cunoștințele teoretice cu experiența practică. Angajatorii acordă o importanță sporită flexibilității și capacității de adaptare la tehnologiile moderne, iar cunoștințele de IA devin un avantaj crucial.

Adrian Iftene subliniază importanța implicării studenților în proiecte practice, fie prin colaborări cu companii IT, fie prin activități voluntare în cadrul asociațiilor studențești. În plus, utilizarea IA în proiectele de licență sau dizertație demonstrează abilități practice și capacitatea de valorificare a tehnologiilor moderne pentru rezolvarea problemelor complexe.

Chiar dacă concepția „teoria ca teoria, practica ca practica” persistă, este evidentă modificarea paradigmei. Astăzi, practica nu se reduce doar la experiență, ci și la utilizarea uneltelor potrivite pentru eficientizarea muncii. Absolvenții care demonstrează competențe teoretice solide însoțite de cunoștințe de IA prezintă un avantaj notabil pe piața muncii.

Adaptabilitatea la tehnologiile noi și învățarea continuă sunt esențiale pentru viitorii informaticieni. Inteligența artificială nu este doar un concept teoretic, ci o realitate cu influență majoră în educație și pe piața profesională. Prin urmare, prin studierea tendințelor actuale și dezvoltarea de aptitudini practice relevante, studenții se pot asigura un viitor profesional de succes, indiferent de evoluția tehnologiei.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns