Festivalul European al Filmului continuă în București până pe 18 mai, zi marcată și de al doilea tur al alegerilor prezidențiale din România. Această ediție, organizată pentru prima oară aproape simultan în zece orașe, prezintă 40 de filme, dintre care 28 sunt în premieră națională, și două selecții de scurtmetraje. Directorul festivalului, Cătălin Olaru, a subliniat în cadrul unui interviu, importanța cinematografului european, mai ales într-o perioadă de divizare a continentului.
- „Un film te poate face să simți, să privești lucrurile dintr-o perspectivă nouă, să înveți și să înțelegi, rar să urăști ceva”, a declarat Cătălin Olaru.
În 2025, Festivalul European al Filmului ajunge concomitent în 10 orașe, cea mai extinsă prezență din istoria sa. Vor fi proiectate peste 40 de lungmetraje, printre care 11 documentare, și 15 filme regizate sau coregizate de femei. Proiecțiile din București vor avea loc la Cinema Elvire Popesco și Cinemateca Eforie, și se vor desfășura pe întreg teritoriul țării:
- Timișoara: 15-18 mai, Cinema Studio
- Sfântu Gheorghe: 17-18 mai, Cinema Arta by Cityplex
- Botoșani: 22-25 mai, Cinema Unirea
- Deva: 23-25 mai, Centrul Cultural Drăgan Muntean
- Iași: 23-25 mai, Muzeul Vasile Pogor – Casa Junimii
- Târgu Mureș: 30 mai – 1 iunie, Muzeul Județean Mureș – Secția de Istorie (Cetate), Sala Multimedia
- Chitila: 30 mai – 1 iunie, Amfiteatrul din Parcul Valea Mangului
- Târgu Jiu: 30 mai – 1 iunie, Cinema Sergiu Nicolaescu
Festivalul este organizat de Institutul Cultural Român, susținut de Reprezentanța Comisiei Europene în România, EUNIC România și UCIN – Uniunea Cineaștilor din România, în parteneriat cu ambasadele, centrele și institutele culturale europene.
„În afara premiilor, filmele deschid perspective și favorizează înțelegerea. Fie că este vorba de victimele conflictului din Nagorno-Karabakh, marginalizații din realizările lui Virgil Vernier, victimele colonialismului în filmele Margaridei Cardoso, sau de angajații exploatați din filmele „Youth (Homecoming)” și „Youth (Hard Times)” ale lui Wang Bing”, a declarat Cătălin Olaru despre această ediție.
„Filmul le oferă o voce celor nevăzuți”
– Extinderea festivalului în 10 orașe, într-o perioadă marcată de polarizare și divizare, are o semnificație aparte?
– Cătălin Olaru: Extinderea este un fenomen natural. Festivalul a crescut constant, iar prezența în mai multe orașe reflects nevoia comunităților locale. Este un succes al recunoașterii și aprecierii festivalului.
– Filmele pot contribui la unitate?
– Filmele ne expun lumi variate, dar rareori perfecte. Pot suscita aspirații comune, uneori, chiar determinând un impuls de schimbare, inclusiv a obiceiurilor de consum.
– Cum funcționează filmele ca instrument al empatiei, într-o epocă unde compasiunea pare absentă?
– Filmele oferă o voce celor marginalizați, de la populațiile oprimate la indivizii considerați indesirabili. Prin diversitatea stilistică și abordărilor etice, cinematografia europeană contracarează uniformizarea și autoritarismul.
„Vocea femeilor cineaști crește”
– S-a acordat o atenție deosebită filmelor regizate sau coregizate de femei?
– Selecția reflectă realitatea cinematografului european contemporan. În ciuda progreselor, proporția realizatorilor de film femei rămâne insuficientă, așa cum arată datele din 2023 ale Observatorului Audiovizual European.
– Ce criterii se iau în considerare pentru selectarea filmelor?
– Premiile sunt importante pentru vizibilitate, dar nu garanții absolute. Prioritatea este gustul personal, fiind evitate stereotipurile.
– Ce rol are un festival într-o societate cu o creștere a extremismului?
– Festivalul nu poate schimba direct voturi, dar susține dialogul și înțelegerea reciprocă.
– Cum se situează cinematografia românească?
– Situația a evoluat, dar există încă o abordare similară a temelor la nivelul filmelor românești.
– Cum vedeți evoluția cinematografiei europene?
– În ciuda presiunilor politice, crește dornica de a-și exprima identitatea. Membrii minorităților sunt din ce în ce mai dornici să își împărtășească perspectivele.
– Recomandați 3-4 filme din selecție?
– „Wishing on a Star” (r. Peter Kerekes), „Come la notte” (r. Liryc Dela Cruz) și „Youth (Hard Times)” (r. Wang Bing) sunt recomandări interesante.